فیسبوک کپی رایت موسیقی های آپلود شده توسط کاربرانش را می پردازد

پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک درصدد پرداخت میلیون‌ها دلار به عنوان حق کپی‌رایت به استودیوهای موسیقی برای رفع مشکل کاربران در استفاده از موسیقی برای ویدیوهایی است که آپلود می‌کنند.
تبلیغات

فیسبوک در حال مذاکره با استودیوهای تولیدکننده ی قطعات موسیقی است تا کاربران بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان بتوانند به راحتی موسیقی‌های دلخواه خود را همراه با ویدیوهایی که دوست دارند، در فیسبوک آپلود کنند.

در سال‌های اخیر، میزان آپلود و تماشای ویدیو در فیسبوک بسیار افزایش پیدا کرده است. بسیاری از ویدیوهایی که در فیسبوک آپلود می‌شوند از وجود قطعات موسیقی بهره می‌برند که فیسبوک از نظر قوانین کپی‌رایت، صلاحیت استفاده از آن‌ها را ندارد. با توجه به قوانین موجود، تولیدکنندگان موسیقی می‌توانند از فیسبوک بخواهند تا ویدیوهایی را که قوانین کپی‌رایت را زیر پا می‌گذارند، از این شبکه‌ی اجتماعی حذف کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده استودیوهای موسیقی در ماه‌های اخیر مشغول مذاکره با فیسبوک هستند تا به راه‌حلی در این خصوص دست پیدا کنند. فیسبوک متعهد شده تا در ماه‌های آینده سیستمی را توسعه دهد که بتواند موسیقی‌های مورد استفاده در ویدیوها را شناسایی کرده و بتواند تگ موسیقی مورداستفاده را برای پیروی از قوانین کپی‌رایت مشخص کند؛ اما این فرایند به زمانی بیش از دو سال نیاز دارد و از این‌رو فیسبوک نمی‌خواهد کاربرانش را در طول این دو سال مایوس کند.

براساس نتایج مذاکرات انجام شده، کاربران فیسبوک می‌توانند ویدیوهایی را با استفاده از قطعات موسیقی دلخواه خود در این شبکه‌ی اجتماعی آپلود کنند. فیسبوک همزمان با این موضوع درصدد راه‌اندازی بخش جدیدی با عنوان Watch است که در واقع یک هاب جدید برای پخش ویدیو و مجموعه‌های اختصاصی تولید شده برای نمایش در این بخش جدید است. فیسبوک در نظر دارد تا با استفاده از واچ درآمد تبلیغاتی خود را افزایش داده و یوتیوب را به عنوان بزرگ‌ترین وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدیو در اینترنت به چالش بکشد.

مارک زاکربرگ در جریان کنفرانس ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم این کمپانی اعلام کرد که ویدیو از اهمیت بالایی برای این کمپانی برخوردار است و فیسبوک در نظر دارد تا سرمایه‌گذاری بیشتری را در این حوزه انجام دهد، چراکه در سال‌های آینده ویدیو نقش پررنگ‌تری را در مقایسه با متن و تصویر در این شبکه اجتماهی بازی خواهد کرد.

به لطف سرویس‌های استریم موسیقی که در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و درآمد بالایی را عاید استودیوهای موسیقی کرده، پول دریافت شده از فیسبوک را نیز می‌توان به عنوان یکی از هدیه‌های بزرگ دنیای تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی خواند که این حوزه از فناوری به دست خواهد آورد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط فدراسیون جهانی فونوگرافی، میزان فروش صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۵.۹ درصد افزایش داشته است. بخش بزرگی از این افزایش درآمد را باید به دلیل وجود سرویس‌های استریم موسیقی نظیر اپل موزیک و اسپاتیفای عنوان کرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که درآمد تبلیغاتی حاصل از فروش تبلیغات در یوتیوب نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

دست‌اندرکاران دنیای موسیقی امیدوارند تا با ورود فیسبوک به دنیای سرویس‌های ویدیویی بتوانند فشار بیشتری را روی یوتیوبی وارد کنند که این روزها شاهد افزایش درآمد تبلیغاتی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات