۱۵ شهریور: پرتاب ماهواره گوگل و بازگشت فولکس واگن به آلمان

چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۹ سال پیش در چنین روزی، ماهواره‌ی GeoEye-1 به فضا پرتاب شد. شرکت گوگل از تصاویر بسیار دقیق این ماهواره برای سرویس‌های خود استفاده می‌کند.
تبلیغات

۹ سال پیش در چنین روزی (۶ سپتامبر سال ۲۰۰۸)، ماهواره‌ی مطالعاتی GeoEye-1 از پایگاه نیروی هوایی وندربرگ به فضا پرتاب شد. این ماهواره، به‌منظور مطالعه‌ی زمین به کمک تصاویر باکیفیت تولید شده است. این ماهواره توسط شرکت GeoEye طراحی و ساخته شد و پس از خریداری شدن این شرکت در سال ۲۰۱۳ توسط دیجیتال‌گلوب، اکنون در مالکیت شرکت دوم قرار دارد.

 این ماهواره در مداری هماهنگ با خورشید و با زاویه‌ی انحراف ۹۸ درجه به دور زمین می‌گردد. در زمان پرتاب، این ماهواره می‌توانست باکیفیت‌ترین تصاویر ماهواره‌ای از زمین را برای مشتریان مخابره کند. دقت نهایی تصاویر، ۴۱ سانتی‌متر در هر پیکسل است که تنها به دولت ایالات متحده‌ی آمریکا تعلق دارد. گوگل برای مصارف تجاری خود، ابتدا تصاویری با دقت ۶۰ سانتی‌متر در هر پیکسل دریافت می‌کرد؛ اما اکنون تصاویر ارسالی برای این شرکت، با دقت ۵۰ سانتی‌متر در هر پیکسل هستند. این شرکت که به همراه آژانس اطلاعات جغرافیایی ملی آمریکا حدود ۵۰۲ میلیون دلار در این ماهواره سرمایه‌گذاری کرده، لوگوی خود را روی راکت دلتا ۲، حامل GeoEye-1، حک کرده بود.

از دیگر رویدادهای مهم این روز، بازگشت کنترل کارخانه‌ی فولکس واگن به مردم کشور آلمان است. در ۶ سپتامبر سال ۱۹۴۹، کارخانه‌ی فولکس واگن که پس از جنگ جهانی دوم به کنترل بریتانیایی‌ها در‌آمده بود، به مردم آلمان بازگردانده شد. فولکس واگن بخشی از برنامه‌ی هیتلر برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت برای آلمانی‌ها بود. اولین محصول این کارخانه یعنی فولکس بیتلز، توسط فردیناند پورشه طراحی شده بود.

دیگر رویدادهای مهم ۱۵ شهریور (۶ سپتامیر)

۱۸۱۹ - اختراع دستگاه تراش

۱۹۵۴ - شروع ساخت اولین ژنراتور برق اتمی در ایالات متحده‌ی آمریکا

۱۹۷۸ - دستیابی بشر به فناوری تولید انسولین انسانی

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات