ویژگی‌های اخلاقی عجیبی ‌که نشان می‌دهند شما انسان خلاقی هستید

سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
زندگی انسان‌هایی که خلاقیتی بالاتر از سطح متوسط جامعه دارند، به آن زیبایی و فریبندگی که فکر می‌کنیم نیست. برخی خصوصیات اخلاقی این افراد ممکن است واقعاً آزاردهنده باشد.
تبلیغات

همه‌ی مردم دوست دارند خلاقیت داشته باشند. چرا؟ چه کسی دلش نمی‌خواهد با یک ایده‌ی فوق‌العاده جهان را تغییر دهد، پرفروش‌ترین رمان سال را بنویسد یا سازنده‌ی آهنگی باشد که تحسین همگان را برمی‌انگیزد؟ ولی سؤال دیگری هم مطرح است. شما فکر می‌کنید به‌عنوان یک فرد بسیار خلاق، زندگی عادی روزمره‌ای خواهید داشت؟

دستاوردهایی که از خلاقیت حاصل می‌شوند باشکوه، سودآور و فریبنده هستند؛ ولی مطالعات علمی نشان می‌دهند که زندگی افراد فوق خلاق، اغلب دشوارتر و مشکل‌تر از آن است که آرزویش را داشته باشید. وب‌سایت تحقیقاتی PsyBlog در پست اخیر خود می‌گوید افرادی که با رؤیاهای بزرگ و ایده‌های بزرگ خلاقانه به موفقیت می‌رسند، معمولاً خصوصیات دوست‌داشتنی و خوشایندی ندارند.

این خصوصیات اخلاقی ممکن است رئیستان را عصبانی کند، دوستانتان را برنجاند و حتی گاهی خودتان را هم آزار بدهد؛ ولی همه‌ی این موارد ارتباطی تنگاتنگ با خلاقیت دارند:

صحبت‌های نیش‌دار و طعنه‌آمیز

ممکن است صراحت و رک بودن برای شغل شما ضروری باشد؛ ولی تحقیقات علمی نشان می‌دهند که افراد باهوش و خلاق، اغلب با طعنه و کنایه حرف می‌زنند و برخلاف تصور، این ویژگی می‌تواند نشانه‌ای از موفقیت شغلی آینده‌ی شما باشد.

البته توجه کنید که روانشناسان می‌گویند افرادی که تیز و زهردار حرف می‌زنند، انسان‌های خلاق‌تری هستند و این بدان معنی نیست که این خصوصیات، عوارض جانبی خلاقیت باشند.

Weird Signs You're More Creative Than Average

حواس‌پرتی

در نگاه اول، ناتوانی در تمرکز کردن اصلاً جالب و وسوسه کننده نیست. اما یافته‌های علمی می‌گویند حواس‌پرتی هم یکی از نشانه‌های خلاقیت است. محققان می‌گویند دستاوردهای خلاقیت در دنیای واقعی، با عدم انسجام فکری و ناتوانی در انگیزش آگاهی هوشیارانه، رابطه‌ی مستقیمی دارند.

بنابراین گرچه ممکن است ذهنیت آشفته، در تهیه و تنظیم گزارش‌های کاری شما را یاری نکند؛ ولی می‌تواند ایده‌های خلاقانه‌ای برای شما بیاورد که با اجرای آن‌ها پول خوبی به دست خواهید آورد!

بداخلاقی

شرکت‌ها همیشه می‌گویند که متمایل‌اند افراد خلاق را استخدام کنند؛ ولی وقتی محققان در پی آن برآمدند که حقیقت این ماجرا را روشن کنند، متوجه شدند که در واقعیت کارفرمایان علاقه‌ی کمتری به همکاری و تشویق افراد واقعاً خلاق دارند. علت این امر را تا حدودی در خلق‌وخوی بد مردم خلاق می‌توان جستجو کرد.

اخیراً محققان نروژی گروهی از موزیسین‌ها و هنرمندان بسیار خلاق را دور هم جمع کردند و با اجتماعی همسان از مردم عادی مورد مقایسه قرار دادند. آن‌ها متوجه شدند که افرادی که افکار پویا و ایده‌های تازه‌ای دارند، انسان‌های محتاط و عاقبت‌اندیشی نیستند؛  بلکه یک‌دنده و لجوج و تا حدودی عیب‌جو و ایرادگیرند.

نوسان احساسی

تحقیقاتی که در موارد قبل ذکر شد، همچنین نشان می‌دهند افرادی که بیشترین قابلیت‌های خلاقانه را دارند، دارای کمترین سطوح ثبات احساسات هستند. بنابراین اگر متوجه شده‌اید که اغلب یک دقیقه کاملاً و با تمام وجود می‌خندید و کمی بعد، کاملاً بی‌حس و کرخت یا دلسرد و بی‌انگیزه هستید، احتمالاً از سطح خلاقیت بیشتری نسبت به متوسط نرمال جامعه برخوردارید.

بحث با افرادی که با آن‌ها اختلاف‌ نظر دارند

آیا شما از معدود افرادی هستید که در جشن‌ها و مراسمی که همه ترجیح می‌دهند در مورد آب‌وهوا و فوتبال صحبت کنند، خودشان را درگیر مباحث اجتماعی روز می‌کنند؟ به خودتان تبریک بگویید! مسئله این نیست که شما می‌خواهید جمع را ناراحت و آشفته کنید، بلکه احتمال دارد شما خلاق‌ترین فرد گروه باشید.

 PsyBlog در گزارش خود می‌نویسد:

نوآوری‌ها از پیشرفت‌های کوچک، ترکیب ایده‌های مختلف در شرایط مختلف و البته خوش‌شانسی حاصل می‌شوند. بهترین کاری که می‌توانید برای افزایش خلاقیت انجام دهید این است که با افرادی صحبت کنید که با شما هم‌عقیده و هم‌نظر نیستند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات