جزئیات بیشتری از چیپ‌ست اسنپدراگون 670 کوالکام منتشر شد

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس شایعات، کوالکام تراشه‌های سری ۶۰۰ اسنپدراگون را با معرفی چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۷۰ با هشت هسته پردازشی به‌روز خواهد کرد.
تبلیغات

تراشه‌های اسنپدراگون سری ۶۰۰ کوالکام در گوشی‌های هوشمند میان‌رده به کار گرفته می‌شود و آن‌طور که پیدا است، قدرتمندترین مدل از این خانواده، یعنی چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ به‌زودی با یک مدل جدیدتر جایگزین خواهد شد. بر اساس شایعات ارائه‌شده در رابطه با تراشه جدید کوالکام، این شرکت در نظر دارد تراشه اسنپدراگون ۶۷۰ را عرضه کند. این چیپ‌ست، تراشه‌ای مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خواهد بود و البته، اولین مدل از سری تراشه‌های ۶۰۰ است که از معماری پردازش ۱۰ نانومتری استفاده خواهد کرد.

در همین رابطه، می‌توان به چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام اشاره کرد که با معماری پردازش ۱۴ نانومتری همراه شده است. همچنین گفته می‌شود که تراشه میان‌رده جدید کوالکام در اوایل سال آینده میلادی معرفی خواهد شد و در دسترس سازندگان گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد. بااین‌حال، لیست محصولات مجهز به این تراشه اعلام نشده است؛ ضمن اینکه هنوز نمی‌دانیم کدام‌یک از تولیدکنندگان گوشی هوشمند به‌عنوان اولین سازنده، محصولی با تراشه اسنپدراگون ۶۷۰ معرفی و عرضه خواهد کرد.

تراشه اسنپدراگون ۶۷۰ کوالکام از پردازنده‌ای با هشت هسته پردازشی Kryo استفاده می‌کند؛ شرکت کوالکام، دو هسته پردازشی Kryo 360 و شش هسته کم‌مصرف و ضعیف‌تر برای چیپ‏ست میان‌رده جدید خود در نظر گرفته شده است.

توجه داشته باشید که Kryo 360، نسل سوم هسته‌های پردازشی اختصاصی کوالکام خواهد بود؛ درحالی‌که اسنپدراگون ۸۳۵ و اسنپدراگون ۶۶۰ به نسل دوم هسته‌های پردازشی Kryo مجهز شده است. همچنین، شرکت کوالکام از ترکیب چهار هسته پردازشی قدرتمند و چهار هسته پردازشی با مصرف انرژی کمتر در چیپ‌ست‌های پیشین خود استفاده کرده است.

 فناوری DynamIQ شرکت ARM برای تراشه اسنپدراگون ۶۷۰ در نظر گرفته شده است که از ترکیب هسته‌های پردازشی قدرتمند Cortex A73 و هسته‌های کم‌مصرف Cortex A53 استفاده خواهد کرد. این فناوری، جایگزین معماری big.LITTLE می‌شود و انعطاف‌پذیری بیشتری به سازندگان برای تولید تراشه‌های جدید مبتنی بر فناوری DynamIQ ارائه خواهد داد.

اسنپدراگون ۶۷۰ قرار است یک به‌روزرسانی تمام‌عیار برای چیپ‌ست‌های میان‌رده اسنپدراگون سری ۶۰۰ کوالکام باشد؛ به همین جهت، واحد پردازش گرافیکی (GPU) نیز دستخوش تغییر می‌شود و شرکت کوالکام از نسل جدید GPU-های آدرنو استفاده خواهد کرد. آن‌طور که پیدا است، یک واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو از «سری ششم» برای اسنپدراگون ۶۷۰ در نظر گرفته خواهد شد؛ برای مقایسه، بد نیست اشاره کنیم که نسل فعلی تراشه‌های اسنپدراگون از «سری پنجم» واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو استفاده می‌کند.

کوالکام برای ساخت تراشه میان‌رده جدید خود با سامسونگ همکاری خواهد کرد؛ به همین جهت، معماری پردازش ۱۰ نانومتری LPP سامسونگ برای تولید چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۷۰ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این در حالی است که اسنپدراگون ۸۳۵ و اکسینوس ۸۸۹۵ به کمک معماری پردازش ۱۰ نانومتری LPE تولید شده است؛ در مقایسه، می‌توان گفت که LPP نسخه بهینه‌تر معماری LPE سامسونگ است. LPP، مخفف عبارت Low Power Plus و LPE، مخفف Low Power Early است.

به نظر شما، آیا در آینده سلطه کوالکام و مدیاتک بر بازار گوشی‌های هوشمند خاتمه خواهد یافت؟ به نظر شما، تولید تراشه اختصاصی توسط سازندگان گوشی‌ هوشمند، راهی مناسب برای برتری در این بازار است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات