نکاتی که محبوبیت شما را در روابط کاری افزایش می دهند

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
روابط استراتژیک برای هر کسب کاری لازم و ضروری است. در اینجا ۴ نکته روان‌شناختی را بیان می‌کنیم که می‌توانند شما را به شخص محبوب‌تری در میان دیگران تبدیل کنند.
تبلیغات

انسان‌ها بسیار عجیب هستند، ما دوست داریم باور کنیم که بسیار منطقی هستیم؛ اما رفتار ما و تحقیقات چیز دیگری می‌گویند.

ما به‌شدت توسط مردم، پیام‌ها و شرایط اطرافمان تحت تأثیر هستیم؛ با کمی اندیشه متوجه می‌شویم که این حقیقت خوب است! از این‌رو درک ویژگی‌های روان‌شناختی ما می‌تواند سودمند باشد.

نکاتی برای جذاب تر بودن

به‌طور خاص، ۴ بینش روان‌شناختی وجود دارد که شما می‌توانید به‌عنوان نقطه‌ی شروع برای ایجاد روابط استراتژیک و ایجاد حس تفاهم در همه‌ی روابط خود استفاده کنید.

برای این منظور، ابتدا در مورد حرکات کوچک و ساده‌ای صحبت می‌کنیم که با ایجاد یک رابطه حرفه‌ای، به محبوبیت شما می‌افزاید.

۱. نمایش

اگر قصد دارید باکسی ارتباط برقرار کنید، بهتر است در یک فضای فیزیکی به آن شخص نزدیک شوید. البته این نکته کاملا واضح و مبرهن است.

تحقیقات جالبی در این زمینه انجام‌ گرفته است که نشان می‌دهد مردم به افرادی گرایش پیدا می‌کنند که قبلاً آن‌ها را دیده باشند؛ حتی اگر قبلاً هیچ ارتباطی باهم نداشته باشند. همچنین مردم افرادی را که قبلاً دیده باشند، بر کسانی که شاید هرگز به چشم ندیده‌اند، ترجیح می‌دهند (تقریباً این نتایج برای اشیاء هم صدق می‌کند).

همان‌طور که مشخص است، این‌ نتیجه نشان می‌دهد که برای شروع یک رابطه با دیگران، باید یک موقعیت برای نزدیک شدن (ازلحاظ مکانی) ایجاد کنیم.

چگونه انجامش بدیم

خلاق باشید. اگر کسی هست که می‌خواهید با او ارتباط برقرار کنید، شاید بتوان موقع خوردن قهوه، نهار یا حتی زمانی که هر ۲ منتظر آسانسور هستید، سر صحبت را باز کرد.

چه اهمیتی دارد

شما نمی‌توانید باکسی که هرگز نمی‌بینید ارتباط برقرار کنید. راه‌های زیادی برای ارتباط برقرار کردن با فرد موردنظر شما وجود دارد؛ اما یک ملاقات حضوری می‌تواند شمارا جذاب‌تر نشان دهد و شانس شمارا برای رسیدن به هدف بیشتر کند.

۲. زمینه‌های مشترک را پیدا کنید

نقطه اشتراک

رون فریمن در کتاب «بهترین جا برای کار کردن» توضیح می‌دهد برای ایجاد یک محل کار خارق‌العاده «هرچه بیشتر با دیگران همخوانی داشته باشیم، تمایل بیشتری به آن‌ها خواهیم داشت».

نیازی نیست این تشابهات حتما در زمینه­‌های عمیق فلسفی یا مرتبط باکار شما باشد. این زمینه‌ی مشترک می‌تواند علاقه‌ی شما به یک موسیقی‌دان، بازی، نرم‌افزار یا هر چیز دیگری باشد؛ بنابراین گزینه‌ها برای پیدا کردن نقاط مشترک بی‌پایان است.

چگونه انجامش بدهیم

خودتان باشید. مطمئناً می‌توانید یک زمینه برای ارتباط برقرار کردن پیدا کنید. زمانی هم که این زمینه را یافتید آن را به خاطر داشته باشید. یک علاقه‌ی دوطرفه می‌تواند در یک قهوه‌خانه یا یک کنسرت، شکل بگیرد و همچنین این دیدارها کمک می‌کند تا راهی برای ادامه پیدا کردن این گفتگوها پیدا کنید.

چرا این موضوع مهم است

زمانی که اشتراکات خود و همکارتان را کشف می‌کنید، یک رابطه‌ی همراه با اعتماد بین شما شکل می‌گیرد و هنگامی‌که شما به یکدیگر اعتماد دارید یک فضا برای رشد و همکاری ایجاد می‌شود.

۳. بخشنده باشید

بخشنده

از قانون تأثیر متقابل استفاده کنید. کتاب «ببخش و بگیر» توضیح می‌دهد که چرا کمک به دیگران به موفقیت خودمان هم کمک می‌کند. آدام گرنت در این کتاب می‌گوید: «در بلندمدت «بخشنده‌ها» در مقایسه با «گیرنده‌ها» و «افراد پرتلاش» غالباً پیشی می‌گیرند. به این دلیل که بخشنده‌ها باکارهایشان خود را نزد دیگران محبوب می‌کنند.»

چگونه انجامش دهیم

فکر کنید که شما چه مشکلاتی را قادرید حل کنید یا چه کمک‌های سودمندی می‌توانید به طرف مقابل، ارائه کنید. حتی قرض دادن یک‌ شیء کوچک هم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. به‌عنوان مثال بخشیدن یک کتاب با این جمله «من به‌تازگی این کتاب را درزمینه­ی رهبری مطالعه کردم و فکر می‌کنم شما هم از خواندن آن لذت ببرید» می‌تواند شروع خوبی باشد

چرا این موضوع مهم است

با اعمالی شبیه به این، نه‌تنها یک همکار و هم‌تیمی قابل‌اعتماد هستید بلکه، زمانی که به کمک احتیاج داشتید، می‌توانید از دیگران کمک بخواهید. درحالی‌که این اتفاق مگر با یک پشتوانه قوی، رخ نمی‌داد. درنتیجه این کارها بسیار مهم هستند.

۴. از آن‌ها تقلید کنید

تحقیقات در دانشگاه دوک نشان می‌دهند که تقلید حرکات شخصی که با او صحبت می‌کنید، جذابیت شمارا نزد او افزایش می‌دهد. کارهایی که او انجام می‌دهد را تقلید کنید و سعی کنید مثل او حرف بزنید. زمانی که متوجه شدید این پویایی رفتار، چقدر شمارا جذاب‌تر می‌کند، به اهمیت آن پی می‌برید.

چگونه این کار را بکنیم

نکته کلیدی اینجا در میزان ظرافت کار شما است. افراط در این کار می‌تواند نتیجه‌ی عکس بدهد. اگر شخص مقابل شما در حین صحبت کردن به آهستگی گام برمی‌دارد شما هم با او همراهی کنید و تلاش نکنید هر حرکت او را تقلید کنید بلکه باید طبیعی رفتار کنید، نه اجباری.

چرا این موضوع مهم است

تقلید قسمتی از فرآیندی است که ما را با دیگری مرتبط می‌کند. این تقلید نشانه‌ی هم ترازی ما باکسی است که از او تقلید می‌کنیم. در حقیقت مردم عمداً رفتار متفاوتی باکسانی دارند که نمی‌خواهند با آن‌ها ارتباط داشته باشند.

توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این روش‌ها جادویی نیستند. در پایان هرروز خواهید دید که اگر از آن‌ها به‌درستی استفاده کنید، می‌توانند تا حدی سودمند باشند. اگر یک رابطه‌ی حرفه‌ای و خوشایند می‌خواهید، شروع به خوب رفتار کردن با دیگران بکنید و از این مفاهیم روانشناسی برای نیل به اهداف خود بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات