لاکهید مارتین از برنامه‌های خود برای مریخ‌ نشین چندبار مصرف رونمایی کرد

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
لاکهید مارتین در جریان کنفرانس IAC از برنامه‌های خود برای ساخت ایستگاهی مداری در نزدیکی مریخ، رونمایی کرد.
تبلیغات

شرکت لاکهید مارتین که آن را بیشتر برای ساخت جنگنده‌های قدرتمند می‌شناسیم، مدتی است که به فکر سفر به مریخ افتاده و برنامه‌های بسیار خوبی نیز در این خصوص دارد. این شرکت آمریکایی، شب گذشته از برنامه‌های جدید خود برای ساخت یک ایستگاه بین مداری در نزدیکی مریخ، رونمایی کرد. یک مریخ‌نشین نیز به این ایستگاه متصل می‌شود که می‌تواند چندین بار روی مریخ فرود آید و مجدداً به ایستگاه بازگردد.

تمام نگاه‌ها به مریخ

روز گذشته در جریان کنفرانس IAC که در شهر آدلاید استرالیا برگزار شد، تمام شرکت‌ها از برنامه‌های خود برای سفر به مریخ صحبت می‌کردند و شرکت هوانوردی لاکهید مارتین نیز از این قاعده مستثنا نبود و با ارائه‌ی جزئیاتی در مورد ساخت پایگاه مداری در نزدیکی مریخ، به جمع شرکت‌های پیشرو پیوست. این شرکت در سال ۲۰۱۶، حدود چند ماه پیش از اعلام برنامه‌ی اسپیس‌ایکس برای سفر به مریخ، نخستین جزئیات را در خصوص پایگاه مدارگرد منتشر کرد. شب گذشته این شرکت مجدداً پیش از کنفرانس اسپیس‌ایکس، برنامه‌های خود را برای سفر به مریخ اعلام کرد و یک‌ بار دیگر از اسپیس‌ایکس پیشی گرفت.

lockheed

پایگاه مریخ لاکهید مارتین، در واقع یک ایستگاه فضایی است که در مداری مشخص، به دور سیاره‌ی سرخ گردش می‌کند. در این پایگاه، ۶ فضانورد می‌توانند زندگی کنند و به بررسی مریخ برای سفر انسان به این سیاره بپردازند. آن‌طوری که لاکهید مارتین می‌گوید، در قلب این ایستگاه، فضاپیمای اوریون ناسا قرار دارد. این فضاپیما، یکی از بخش‌های DSG‌ (مدارگرد ناسا که که قرار است میان فضای زمین و ماه گردش کند) نیز به شمار می‌رود. لاکهید مارتین می‌گوید مسیر سفر به مریخ، از فضای میان ماه و زمین عبور می‌کند و DSG نقش یک سکوی پرتاب به سمت مریخ و دیگر سیارات را ایفا خواهد کرد. این جمله‌ی لاکهید مارتین به‌خوبی مشخص می‌کند که ناسا و این شرکت در یک جبهه قرار دارند و به‌صورت عمیق با یکدیگر همکاری می‌کنند.

چندین فرود و پرتاب

وقتی که پایگاه مریخی در مدار سیاره سرخ قرار بگیرد و فرآیند ساخت آن تکمیل شود، فضانوردانی که در آن زندگی می‌کنند برای مشاهده و مطالعه‌ی مریخ، چند راه مختلف در پیش‌ رو دارند که می‌توانند انتخاب کنند. یکی از این راه‌ها، استفاده از مریخ نشینی است که لاکهید مارتین در جریان کنفرانس IAC از آن رونمایی کرد. برنامه‌ی لاکهید مارتین این است که یک فرودگر چندبار مصرف را برای دفعات متوالی روی سطح مریخ فرود آورد و مجدداً به فضا پرتاب کند.

lockheed

رابرت چامبرز، مهندس سیستم‌های ارشد شرکت لاکهید مارتین، طی یک مصاحبه‌ی اختصاصی با شبکه‌ی CNBC گفت:

ما یک فرودگر طراحی کرده‌ایم که می‌تواند فرآیند سوخت‌گیری را در مدار انجام دهد. مقدار سوخت ذخیره‌شده در مخزن سوخت فرودگر، برای نشاندن ۴ سرنشین روی سطح مریخ برای دو هفته و سپس پرتاب مجدد، کافی خواهد بود.

مقامات شرکت لاکهید مارتین، در جریان این کنفرانس برخی جزئیات فرودگر را به حضار اعلام کردند. این فرودگر می‌تواند ۸۰ متریک تُن (۷۸.۷۳ تُن) تجهیزات پیشران و ۳۰ متریک تُن (۲۹.۵۲ تُن) جرم خشک با خود حمل کند. این فرودگر، بخش نیرو محرکه‌ی بسیار قدرتمندی دارد؛ به‌طوری که این بخش می‌تواند ۶۰ کیلوگرم نیروی پیشران تولید کند. تمام سیستم‌های بخش سرنشینان، شامل نمایشگرها، پشتیبانی حیات، تجهیزات اویونیک و... نیز بر اساس سیستم‌های اوریون کار می‌کنند.

این مریخ‌نشین با سرعت ۵ کیلومتر بر ثانیه به سطح مریخ نزدیک می‌شود و می‌تواند بدون بخشی مجزا برای تولید نیرو محرکه روی سطح مریخ، مجدداً به پایگاه فضایی بازگردد. این فضاپیما از آیرودینامیک برای کاهش سرعت فرود استفاده می‌کند و طبق گفته‌ی مقامات لاکهید مارتین، می‌توان تمام قدرت این فضاپیما را به وسیله‌ی آب تأمین کرد. در واقع، هم پایگاه و هم فرودگر، نیروی خود را از آب می‌گیرند. به عبارتی دیگر، لاکهید مارتین در نظر دارد که از هیدروژن مایع برای سوخت استفاده کند که البته این هیدروژن به ذخیره‌سازی برودتی نیاز خواهد داشت.

lockheed

رابرت چامبرز می‌گوید:

شما می‌توانید در مدار سوخت‌گیری کنید و با چهار سرنشین، دو الی سه هفته در سطح مریخ باقی بمانید.

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که لاکهید مارتین برنامه‌ای جامع برای حضور در مریخ دارد. در جریان این کنفرانس، مقامات لاکهید مارتین اعلام کردند که هدف مأموریت‌های نخستین پایگاه مریخ، انجام یک‌ سری بررسی جامع از مریخ و فضای مریخ است. هدف نهایی، یافتن مکانی روی سطح مریخ است که انسان‌ها بتوانند در آن‌جا تمدن خود را پایه‌گذاری کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات