بهترین خودروهای مخصوص تصویربرداری

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تصویربرداری صحنه‌های تعقیب و گریز خودروها در فیلم‌های امروزی، کاملا پویا و جذاب است. آیا می‌دانستید که این صحنه‌ها توسط خودروهای مخصوص تصویربرداری ضبط می‌شود؟
تبلیغات

تا حالا فکر کرده‌اید که صحنه‌های تعقیب و گریز خودروها در فیلم‌ها چگونه تصویربرداری می‌شود؟ برای تصویربرداری این صحنه‌ها که در سرعت بالا اتفاق می‌افتند، به خودروهای مخصوص تصویربرداری و پرسرعت نیاز است. معمولا این خودروها، همان خودروهای معمولی جاده‌ای هستند که تغییراتی مانند ارتقاء فنی، بالابر بزرگِ متصل به سقف جهت حرکت دوربین و رنگ بدنه‌ی سیاه مات به‌منظور جلوگیری از بازتاب نور در هنگام فیلم‌برداری، در آن‌ها اعمال شده است. تیم‌های تصویربرداری گزینه‌های زیادی برای انتخاب پیش رو دارند؛ در ادامه ۱۰ خودروی مخصوص تصویربرداری از شرکت‌های پورشه و فراری و حتی بوگاتی را معرفی می‌کنیم.

Car Camera

فورد F-150 رپتور

در حال حاضر این پیکاپ آمریکایی، توسط شرکت فیلموتکنیک آمریکا عرضه می‌شود. این شرکت، با ۲۵ سال سابقه در صنعت سینما و تجهیزات تصویربرداری، فورد F-150  رپتور را به‌منظور تصویربرداری در مسیرهای آف‌رود و ناهموار آماده کرده است. پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل سفارشی و افترمارکت روش (Roush) با توان خروجی ۶۰۰ اسب بخار و ۸۱۵ نیوتن‌متر گشتاور، برای این پیکاپ بی‌نظیر در نظر گرفته شده است. همچنین F-150 رپتور به سیستم کنترل پایداری و چرخش مخصوص فیلموتکنیک مجهز شده است تا در مسیرهای ناهموار هم تصاویر بدون مشکل ضبط شود. تیم مهندسی فیلموتکنیک ادعا می‌کند که تصویربرداری با محصول آن‌ها در مسیرهای ناهموار، مانند تصویربرداری در جاده‌ی آسفالت و صاف است.

Car Camera

پورشه کاین توربو

هفت شرکت فعال در زمینه‌ی تجهیزات تصویربرداری با خودرو، این شاسی‌بلند آلمانی پرقدرت را در جزو محصولات خود قرار داده‌اند. پورشه کاین توربو، با پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل و دو توربو، ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار قرار می‌دهد و در زمان چهار ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مهندسین فیلموتکنیک، شیفته‌ی سیستم تمام چرخ محرک و سقف بزرگ کاین هستند؛ چرا که برای نصب بالابر و دوربین بسیار مناسب است. البته بدون شک، پورشه کاین، از شاسی‌بلندهای معمولی موجود سریع‌تر است.

Car Camera

هامر H1

محصول دیگر فیلموتکنیک، هامر H1 با فاصله‌ی کف تا زمینِ حدود ۴۰.۵ سانتی‌متر است. تیم فیلموتکنیک می‌گوید  هامر ارتقاءداده شده‌ی آن‌ها، با عبور از موانعِ با ۵۵ سانتی‌متر ارتفاع مشکلی ندارد. این شاسی‌بلند غول‌پیکر، به سیستم تنظیم باد تایرها مجهز است که با استفاده از آن، راننده توانایی تنظیم باد تایرها را در هر زمانی خواهد داشت. به لطف این سیستم، با روبرو شدن با مسیر ناهموار و سنگی، می‌توان باد تایرها را کم و به‌محض رسیدن به مسیر مسطح، دوباره تایرها را پرباد کرد. سقف مناسب H1 نیز توانایی نصب انواع بالابر و دوربین دارد.

Car Camera

مرسدس‌بنز ML55

شاسی‌بلند ML55، توانایی تصویربرداری در صحنه‌های رالی دارد. این شاسی‌بلند مرسدس به سیستم تعلیق کویل‌اور مجهز است و بیش از ۳۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد. با اینکه به‌اندازه‌ی پورشه کاین توربو سریع نیست؛ ولی ML55 در تیزر تبلیغاتی نسخه‌ی مخصوص رالی هیوندای i20 استفاده شد و وظیفه‌ی خود را به‌خوبی انجام داد.

Car Camera

بوگاتی شیرون

برخلاف کارایی شاسی‌بلندهای قبلی که بیشتر در مسیرهای آف‌رود بود، بوگاتی شیرون مخصوص تصویربرداری در پیست است. از آنجایی که بوگاتی شیرون، در حال حاضر یکی سریع‌ترین ابرخودروهای موجود است، برای تصویربرداری این هایپرکار تا سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، به خودروی پرقدرتی نیاز است.

همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، تنها خودرویی که قادر است در ۳۲.۶ ثانیه به حداکثر سرعت شیرون برسد، شیرون است! مهندسین بوگاتی برای تصویربرداری شیرون در سرعت‌های بالا و جدا نشدن دوربین در سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، دوربین و تجهیزات تصویربرداری ویژه‌ای ساختند. تصویربرداری ویدئوی شتاب‌گیری صفر تا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، بوگاتی شیرون که در زومیت منتشر شد، توسط یک شیرون دیگر انجام شده است.

Car Camera

مینی کوپر

مینی کوپر خودروی تصویربرداری ایده‌آل برای صحنه‌های تعقیب و گریز در پارکینگ است. شرکت پرسوت سیستم (Pursuit Systems) مینی کوپر را یکی بهترین خودروهای تصویربرداری برای ضبط تصاویر در محیط‌های محدود کوچک (پارکینگ‌ها یا جاده‌های باریک و پر پیچ‌وخم کوهستانی) معرفی می‌کند. این شرکت علاوه بر تجهیزات تصویربرداری، بهبودهایی هم در قوای فنی، ترمز و سیستم تعلیق مینی انجام داده است.

Car Camera

فراری 458 اسپایدر

چند وقت پیش، پروژه‌ی نصب پیشرانه‌ی V8 فراری روی تویوتا GT86 را مورد بررسی قرار دادیم. برای تصویربرداری هنرنمایی راننده‌ی حرفه‌ای دریفت، رایان تورک، مناسب‌ترین خودروی تصویربرداری، فراری 458 اسپایدر بود. البته اخبار این پروژه بیشتر معطوف به دریفت GT4586 و البته تصادف رایان تورک با این خودروی منحصربه‌فرد است و به خودروی تصویربرداری این صحنه‌ها توجهی نمی‌شود. علاوه بر زیبایی، سرعت و قدرت، فراری 458 بارها در تصویربرداری صحنه‌های هیجان‌انگیز استفاده شده است.

Car Camera

کادیلاک CTS-V

کمتر کسی فکر می‌کند که کادیلاک CTS-V به‌عنوان خودروی تصویربرداری استفاده شود. اما تیم مهندسی شرکت آلتیمیت آرم (The Ultimate Arm) معتقد است که CTS-V، برای ضبط تصاویر در مسیرهای حاشیه‌ی شهر، شهری و حتی در پیست گزینه‌ی مناسبی است. مهندسین این شرکت با ارتقاء پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل سوپرشارژ این خودرو تا ۷۰۰ اسب بخار، اضافه کردن رول کیج، سیستم تعلیق MRC، کمک‌فنرهای سفارشی و میل موج‌گیر، یکی از پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین خودروهای تصویربرداری را به وجود آورده‌اند.

Car Camera

فراری 360 مودنا

درست خواندید، یک مدل دیگر از فراری هم در این لیست هست؛ ولی شرکت فیلموتکنیک، 360 مودنا را فقط برای اجاره در اختیار قرار می‌دهد. تیم مهندسی فیلموتکنیک معتقد است که فراری 360 مودنا، با داشتن حداکثر سرعت بیش از ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت و هندلینگ بسیار مناسب، در تصویربرداری صحنه‌های پرسرعت گزینه‌ی خوبی خواهد بود.

Car Camera

پورشه 911 توربو کابریولت

پورشه 911 توربو کابریولت، خودرویی بود که در تصویربرداری تیزر تبلیغاتی شرکت هواپیمایی دلتا، پابه‌پای ایرباس A330 پیش رفت. تمام دوربین‌ها تجهیزات مورد نیاز، بدون مشکل روی 911 نصب شد. مدل ۲۰۱۵ پورشه 911 کابریولت، در زمان ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات