بهبود رابطه‌ی کارمند و کارفرما به کمک فناوری

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
شرکت‌ها با استفاده از ابزارهای تکنولوژیک می‌توانند بین تمام کارکنان خود رابطه‌ای هماهنگ و مؤثر برقرار کنند و به‌این‌ترتیب تصویر بهتری از اهداف نهایی به آنان نشان دهند.
تبلیغات

رابطه‌ی کارفرما و کارمندان، نه‌تنها برای حفظ نیروهای متخصص، بلکه برای رشد شرکت هم ضروری و حیاتی است. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها روی روش‌های بهبود این ارتباط سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته اعتماد زیربنای هر ارتباطی است. طبق گزارشی که سازمان جهانی مدیریت منابع انسانی در مورد رضایت شغلی کارمندان در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است، ۵۵ درصد از ۶۰۰ کارمندی که موردسنجش قرار گرفتند اظهار کرده‌اند که اعتماد بین کارمندان و مدیران در رضایتمندی آن‌ها از شغلشان نقشی اساسی دارد.

وقتی کارمندان به کارفرمای خود اعتماد دارند و برای او احترام قائل‌اند، شادتر، متعهدتر و سخت‌کوش‌ترند. در غیر این صورت (که مسئله‌ای کمیاب هم نیست) احتمال ناخشنودی و حتی فکر ترک محیط کار در کارمندان به‌شدت بالا می‌رود.

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که شرکت‌ها در تکنولوژی‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که به کارفرمایان کمک کنند ارتباطشان را با کارکنان خود بهبود بخشند. تکنولوژی با متصل کردن همه‌ی کارکنان و عوامل در همه‌ی سطوح به یکدیگر، به تسهیل اعتمادسازی در سراسر سازمان کمک می‌کند و فرهنگی پایه‌گذاری می‌کند که در آن ارتباطات باز و شفافیت سازمانی، به کارمندان فرصت اظهار نظر می‌دهد. همچنین به رهبران این فرصت را می‌دهد تا با روش‌های ساده و سریع، کارکنانشان را تعلیم دهند و تقویت کنند.

چگونه می‌توانید از تکنولوژی برای بهبود روابط کارفرما و کارمندان استفاده کنید؟

Performance Analytics

اهداف شرکت را با تجزیه‌وتحلیل عملکرد و اجرا، بررسی و پیگیری کنید

در حال حاضر، آنالیز عملکرد در دنیا رونق زیادی گرفته است؛ چراکه باعث می‌شود شرکت‌ها بتوانند با پیگیری سطوح دقیق عملکرد کارمندان، نتایج واقعی زمان حال را بررسی کنند. این داده‌ها را می‌توان به چندین روش مورد استفاده قرار داد. مثلاً شما می‌توانید به‌راحتی گزارش‌های پیشرفت را در هرزمانی و با هرکسی به اشتراک بگذارید.

مثال: در طول زمان معرفی و عرضه‌ی یک محصول، فروش کمتر از آن است که انتظار می‌رفت. مدیریت می‌تواند بلافاصله گزارش‌های داده‌های آنالیز عملکرد را با نمایندگی‌ها به اشتراک بگذارد تا هر پروسه‌ای که نیاز به ارتقاء و بهبود دارد، در دستور کار قرار بگیرد. با این کار نمایندگی‌ها رفتار کاراتری نشان می‌دهند و بهتر عمل می‌کنند تا در گزارش روز بعد، تلاش آن‌ها هویدا باشد.

از این گزارش‌ها برای همکاری با کارکنان در تعیین اهداف مختلف استفاده کنید. داده‌های عملکرد را به آن‌ها ارائه دهید و نشان دهید که بهترین راه برای بهبود فروش آن‌ها چیست و چگونه می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌ی خود را بهتر مدیریت کنند. وقتی کارمندان می‌بینند که مدیران برای بهبود ارتباط و کمک کردن به آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، اعتماد بیشتری به آن‌ها خواهند داشت و احترامشان هم به رؤسا افزایش پیدا می‌کند.

Communicate Better Via Video

به‌وسیله‌ی ویدیو، ارتباط بهتری داشته باشید

کارکنان می‌خواهند با مدیرانشان تعاملات بیشتری داشته باشند. بر طبق مطالعاتی که موسسه‌ی توسعه‌ی رهبری Zenger Folkman در سال ۲۰۱۴ انجام داد، ۷۲ درصد از کارمندان فکر می‌کنند اگر بازخورد اصلاحی مفیدی از مدیرشان دریافت کنند، عملکردشان بهبود خواهد یافت.

ابزارهای ارتباطی مانند پلتفرم‌های ویدئویی به کارفرمایان این فرصت را می‌دهد که اعتمادبه‌نفس بیشتری به کارمندان بدهند. به‌جای اینکه یک نمایندگی فروش را رها کنید تا خودش حدس بزند چطور باید وظایفش را سازمان‌دهی کند، با دستورالعمل‌های دقیقی که توسط یک مدیر در سطح بالاتر تدوین‌ شده است، آن‌ها را در ارتقاء خدماتشان توانمندتر کنید.

تکنولوژی ویدئو، مردم را به‌صورت بصری به یکدیگر متصل می‌کند. با این روش برای یک مربی راحت‌تر است که آموزش‌های موردی خاص را به اعضای بخش‌های مختلف ارائه دهد و به‌طور متقابل کار برای کارمندان هم ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود. ارتباط اعضای رده‌بالا و پرسنل سطوح پایین‌تر به‌وسیله‌ی ویدیو، به‌ویژه برای مسائل مربوط به فروشگاه‌ها بسیار مفید است، زیرا مدیران می‌توانند بدون نیاز به بازدید از مکان‌های مختلف، نتایج را مشاهده کنند.

در شرکتی که به این ابزارها مجهز باشد، مدیران به‌احتمال بیشتری کارمندان را با بازخوردهای مثبت تشویق می‌کنند. این کار باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود؛ چراکه کارکنان در هنگام تصمیم‌گیری‌ها احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌کنند. از طرف دیگر، ازآنجایی‌که موفقیت‌های تک‌تک کارمندان تشخیص داده می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد، آن‌ها به کارشان بیشتر علاقه‌مند می‌شوند و خودشان را متعهدتر می‌دانند. وقتی رهبری مورد احترام و اعتماد کارمندان باشد، آن‌ها انگیزه‌ی بیشتری برای کار خواهند داشت و سخت‌کوش‌تر خواهند بود.

Track Goals

آموزش‌های مورد نیاز فوری را در فضای ابری ارائه کنید

خدمات مبتنی بر فضای ابری فرصتی را برای کارفرمایان فراهم می‌کند تا هنگامی‌ که می‌خواهند به کارکنانشان در مواردی مثل توصیف شغل، پروسه‌ی اسناد و فعالیت‌های تعاملی مبتنی بر وب آموزش بدهند، در این فضا توانمندتر عمل کنند. در این حالت کارمندان می‌توانند با هر سرعت یادگیری، سرانجام خودشان را با آموزش‌ها تطبیق دهند و با سیاست‌های شرکت به‌روز باشند. این امر به‌ویژه شرکت را مطمئن می‌کند که همه‌ی اعضا در سراسر سازمان در مورد مسائل اساسی و ضروری باهم سازگار و هماهنگ هستند.   

البته باید به کارمندان اصول اولیه دسترسی به پورتال وب داخلی را نشان دهید تا آن‌ها بدانند چگونه باید این آموزش‌ها را دریافت کنند. این کار باعث می‌شود آن‌ها علم و مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به عملکرد شخصی خود داشته باشند. به‌جای اینکه به کارمندانتان دستور بدهید و منتظر اجرای آن‌ها باشید، آنان را با اطلاعات غنی و توانمند کنید. کارمندان برای رهبرانی که به آن‌ها کمک می‌کنند مستقل‌تر باشند، احترام بیشتری قائل‌اند.

به‌علاوه شما باید مطمئن شوید که همه‌ی مدیران در این روند باهم هماهنگ هستند. به مدیران ارشد یاد بدهید با استفاده از این تکنولوژی، کارکنانشان را به شیوه‌ای مؤثرتر هدایت کنند. اگر کارمندان ببینند که همه‌ی اعضای شرکت با استفاده از این فناوری به سطح بالاتری از قابلیت و توانایی رسیده‌اند، برای پیشرفت شخصی خود بیشتر تلاش می‌کنند و انگیزه‌ی بیشتری خواهند داشت که حداکثر توانایی‌های خود را به اجرا بگذارند.

Digital Checklists

برای اولویت‌بندی‌های خود از چک‌لیست‌ دیجیتال استفاده کنید

امروزه چک‌لیست کاغذی به علت عدم کارایی بالا، کمابیش منسوخ ‌شده‌ است. اگر کارمندان خود را با چک‌لیست‌ دیجیتال مجهز کنید، آن‌ها در درک و اجرای اصول و استانداردهای شرکت موفق‌تر خواهند بود.

علاوه بر صرفه‌جویی در کاغذ، چک‌لیست‌های دیجیتال ازآنجاکه می‌توانند در هر لحظه اصلاح و به‌روز شوند، کاراتر و مفیدتر هستند. به‌وسیله‌ی این چک‌لیست‌ها شما می‌توانید در هر لحظه‌ای که لازم باشد، لیست کار و وظایف ضروری را برای کارکنان خود تنظیم کنید. مطمئن باشید کارمندانتان از این موضوع استقبال می‌کنند؛ چون به آن‌ها کمک می‌کند هدف اصلی شرکت را درک کنند و به اهمیت نقش خود در پروسه‌ها پی ببرند. آن‌ها متوجه می‌شوند چه‌ کارهایی اولویت‌ دارند و چه وظایفی را می‌توان به‌ روزهای بعد معوق کرد.

شرکت‌ها باید به‌منظور اطمینان از رشد در مقیاس بالا و جذب و حفظ بهترین نیروهای متخصص و ماهر، فرهنگ احترام و اعتماد را در شرکت پایه‌گذاری کنند. وقتی کارمندان حس می‌کنند که شرکت مسیر موفقیت آن‌ها را هموار می‌کند، به کارفرمایان خود اعتماد می‌کنند و حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به اهداف به کار می‌بندند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات