AMD در سال ۲۰۱۸ از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری استفاده می‌کند

جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سرپرست بخش فناوری AMD‌ اخیرا در کنفرانس گلوبال فاندریز از مهاجرت به لیتوگرافی ۱۲ نانومتری در سال ۲۰۱۸ خبر داد.
تبلیغات

کنفرانس اخیر گلوبال فاندریز اخبار مهمی برای دوستداران برند AMD‌ به همراه داشت. مارک پیپرمستر، مدیر بخش فناوری AMD‌، در این کنفرانس از مهاجرت تولید پردازنده‌های رایزن و وگا از لیتوگرافی فعلی ۱۴ نانومتری فین‌فت به نمونه‌ی ۱۲ نانومتری LP خبر داد. مسئولین گلوبال فاندریز نیز در این کنفرانس از عملیاتی شدن پروسه‌ی ۱۲ نانومتری LP از ابتدای سال ۲۰۱۸ خبر دادند.

amd zen

نشریه‌ی tom's hardware با پرس‌و جو از مسئولین AMD اعلام کردند که تمامی پردازنده‌های رایزن و وگا همگی در سال آینده از این فرآیند تولید بهره خواهند برد. البته هنوز مشخص نیست آیا نسل جدید پردازنده‌های Zen از این معماری بهره خواند برد یا AMD نمونه‌ی بهینه‌شده‌ی آن را با نام +Zen بر مبنای این لیتوگرافی تولید خواهد کرد. پیش از این غول دنیای تراشه‌ها از استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری برای تولید Zen 2 خبر داده بود. 

اخیرا طبق اطلاعات فاش شده از AMD، عرضه‌ی نسل دوم پردازنده‌های سری Zen در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده است. این در حالی است که اینتل نیز برای تولید پردازنده‌های خود برمبنای فرآیند ۱۰ نانومتری، سرمایه‌گذاری زیادی کرده و خبر از عرضه‌ی آن در سال ۲۰۱۸ داده است. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود در وهله‌ی اول، پردازنده‌های رایزن ۱۲ نانومتری در برابر انواع ۱۰ نانومتری اینتل قرار خواند گرفت و سپس در ادامه نسل دوم Zen با لیتوگرافی ۷ نانومتری به رقابت با پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل بپردازد. حرکت AMD به لیتوگرافی ۱۲ نانومتری قدم مهمی در ادامه‌ی رقابت این شرکت با پردازنده‌های جدید کافی‌ لیک اینتل خواهد بود که بهبود‌های زیادی تجربه کرده‌اند.

amd zen

اینتل مدت زیادی است که در فرآیند تولید، جلوتر از رقبای خود است. اما با برنامه‌ی جدید AMD و گلوبال فاندریز، در آینده‌ی نزدیک شاهد رقابت نزدیک‌تری خواهیم بود. شرکت‌های جدید تولید تراشه اعم از سامسونگ، TSMC و گلوبال فاندریز، با سرمایه‌گذاری زیاد در حال کاهش فاصله‌ی خود با بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی تراشه در جهان هستند. 

در طرف دیگر، انویدیا در حال حاضر از معماری ۱۲ نانومتری فین‌فت TSMC برای تولید تراشه‌های گرافیکی خود بهره می‌برد. در صورت تولید پردازند‌ه‌های وگا با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری گلوبال فاندریز، شاهد رقابت جذاب‌تری در عرصه‌ی پردازنده‌های گرافیکی خواهیم بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات