فناوری شارژ بی‌سیم بی‌ ام‌ و برای خودروی 530e

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت خودروسازی بی‌ام‌و از سال ۲۰۱۸ خودروی الکتریکی بی‌ام‌و 530E آی پرفورمنس را با فناوری شارژ بی‌سیم (شارژ القایی) تولید می‌کند.
تبلیغات

ایده‌ی شارژ بی‌سیم یا شارژ القایی برای خودروهای الکتریکی، به زمانی برمی‌گردد که اولین خودروهای الکتریکی تولید شدند؛ اما از سال ۲۰۱۸ به بعد، این ایده به واقعیت تبدیل خواهد شد. شارژ بی‌سیم بی‌ام‌و ابتدا برای خودروی الکتریکی بی‌ام‌و 530e آی پرفورمنس و در مدت کوتاهی پس از آن برای سایر خودروهای الکتریکی و هیبریدی پلاگین این خودروساز آلمانی در دسترس خواهد بود.

شارژر بی‌سیم بی‌ام‌و آی پرفورمنس

از این پس با کمک یک صفحه‌ی بارگذاری مخصوص و البته یک خودروی الکتریکی یا هیبریدی مجهز به سیستم شارژ بی‌سیم، وصل کردن کابل شارژ به خودرو کاری اضافه خواهد بود. در حال حاضر نمونه اولیه نشان داده‌شده در شکل، از یک صفحه‌ی پایه همراه با یک سیم‌پیچ اولیه‌ی یکپارچه استفاده می‌کند.

صفحه‌ی کف را می‌توان هم در گاراژ و هم در خارج از منزل استفاده کرد و به کمک آن، باتری لیتیوم یون خودرو را در ترکیب با یک سیم‌پیچ ثانویه نصب‌شده در کف خودرو شارژ کرد. یک میدان متناوب مغناطیسی بین دو کویل تولید می‌شود و خروجی این سیستم تا ۳.۲ کیلووات است که می‌توان آن را به‌صورت القایی انتقال داد.

شارژر بی‌سیم بی‌ام‌و آی پرفورمنس

اگر خودروی الکتریکی بی‌ام‌و 530e آی پرفورمنس روی صفحه‌ی بارگیری شارژ بی‌سیم بی‌ام‌و پارک شود، ظرف مدت ۳.۵ ساعت باتری کاملا شارژ ‌می‌شود. این میزان کمی کمتر از شارژر ۳.۷ کیلو وات داخلی خودرو است، اما تفاوت آن‌ها خیلی کم است. با فقط یک بار شارژ کامل، خودروی الکتریکی بی‌ام‌و 530e آی پرفورمنس قادر است ۱۶ مایل (۲۶ کیلومتر) مسافت طی کند.

هنگام قرار دادن خودروی الکتریکی روی پلت‌فرم بارگیری و شارژ، سیستم iDrive خودرو با کمک خطوط راهنما و نمایش دقیق موقعیت مورد نیاز خودرو، به راننده‌ی خود کمک می‌کند. البته قطعاتی نیز طراحی شده‌اند که می توان در کف گاراژ نصب کرد؛ به‌طوری که خودرو می‌تواند بدون آسیب رساندن به بدنه، خیلی راحت با عبور از میان آن‌ها در محل مناسب پارک کند و عملیات شارژ آغاز شود.

شارژر بی‌سیم بی‌ام‌و آی پرفورمنس

پس از مدل بی‌ام‌و 530e، در مدت کوتاهی دیگر مدل‌های الکتریکی بی‌ام‌و با پکیج اختیاری شارژ بی‌سیم بی‌ام‌و در دسترس خواهند بود. علاوه بر داشتن خودروی الکتریکی مجهز به سیستم شارژ بی‌سیم بی‌ام‌و، صفحه‌ی کف نیز باید برای عملیات شارژ خریداری شود؛ این صفحه‌ می‌تواند از نمایندگی‌های بی‌ام‌و خریداری شود و شبیه به سیستم‌ Wallbox معمولی بی‌ام‌و سری i و آی پرفورمنس است.

با توجه به وب‌سایت رسمی شرکت بی‌ام‌و، هنوز قیمت این سیستم شارژ بی‌سیم مشخص نشده است؛ اما به احتمال زیاد قیمت این سیستم باید کمی بالاتر از مدل فعلی بی‌ام‌و آی وال‌باکس پرو (BMW i Wallbox Pro) باشد که در حال حاضر حدود ۹۰۰ دلار قیمت دارد. بی‌تردید فناوری شارژ بی‌سیم بی‌ام‌و در آینده کوتاهی پس از عرضه به بازار در سال ۲۰۱۸، برای سایر مدل‌های فعلی مانند مدل 330e، 740e، i8 و i8 اسپایدر در دسترس خواهد بود.

زمان آغاز سفارش شارژ بی‌سیم بی‌ام‌و در خودروی الکتریکی بی‌ام‌و 530e آی پرفورمنس از کارخانه بسیار نزدیک است و این شرکت آلمانی کار خود را برای آموزش نحوه‌ی کار با این سیستم به مشتریان شروع کرده است.

فناوری شارژ بی‌سیم بی‌ام‌و

در کلیپ زیر، اطلاعات بیشتری در مورد فناوری شارژ بی‌سیم بی‌ام‌و ارائه می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات