وقتی گوگل تلاش می‌کند همچون اپل باشد

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با ارائه‌ی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل، گوگل نیز مسیری مشابه اپل در زمینه‌ی تولید تلفن همراه پیش گرفته است. در این مطلب موفقیت گوگل در این زمینه را مورد بررسی قرار داده‌ایم.
تبلیغات

بیایید یک آزمایش ساده انجام دهیم. حتما در میان اطرافیانتان کسی را می‌شناسید که آشنایی زیادی با حوزه‌ی فناوری ندارند. از او بپرسید: نظرت در مورد گوشی‌های پیکسل چیست؟ احتمالا فرد مورد نظر طوری به شما خیره خواهد شد گویی که قصد تمسخر آن‌ شخص را دارید.

طی سال‌های اخیر، گوگل در اندیشه‌ی تولید گوشی اختصاصی خودش بوده و استراتژی این شرکت نیز در این زمینه کاملا واضح است. موفقیت اپل به دلیل کنترل هم‌زمان این شرکت روی سخت‌افزار و نرم‌افزار است و گوگل تصمیم گرفت با خرید موتورولا چنین وضعیتی برای خود رقم زند؛ هرچند بعدا این شرکت را به لنوو واگذار کرد. اکنون به نظر می‌رسد گوگل در نظر دارد با استخدام عده‌ی زیادی از کارکنان اچ‌تی‌سی و بخشی از دارایی‌های معنوی بخش موبایل این شرکت تایوانی، به هدف خود دست پیدا کند.

google pixel and pixel xl

شاید گوگل دیر به فکر افتاده باشد؛ اما کاری که در حال انجام آن است منطقی به نظر می‌رسد. برای مدتی طولانی، گوگل پذیرفته بود که سامسونگ گوشی‌های رده‌بالای اندروید را تولید می‌کند و نرم‌افزار تهیه‌شده توسط گوگل، موجب حضور این شرکت در سراسر جهان خواهد شد. اما حالا گوگل مجبور است برند ویژه‌ی خود را ایجاد کند، برندی که «گوگل» نامیده نمی‌شود. اکنون، ساکنان مانتین‌ویو گوشی‌هایشان یا با برند «پیکسل» و با عبارت «گوشی‌های ساخته‌شده توسط گوگل» عرضه می‌کنند.

شکی در مورد کیفیت گوشی‌های ساخت گوگل وجود ندارد. افرادی که این گوشی‌ها را دیده‌اند، لمس کرده‌اند و از آن‌ها استفاده کرده‌اند، گوشی‌های ساخت گوگل را مورد ستایش قرار داده‌اند. کاربرانی که از این گوشی‌ها استفاده کرده‌اند، از این دستگاه‌ها با جمله‌ی «بهترین گوشی با تجربه‌ی اندروید خالص» یاد می‌کنند. اما گویا این اندروید به‌قدری خالص بود که افراد کمی از آن استقبال کردند. آیا گوگل رمز و راز تبدیل کردن کاربران به هواداران پر و پا قرص گوشی‌هایش را خواهد آموخت؟ جالب اینجا است که گوگل در این مسیر با اچ‌تی‌سی همراه شده است. این شرکت تایوانی همواره گوشی‌های زیبا و جذابی تولید می‌کرد؛ اما در حوزه‌ی بازاریابی، تلاش‌های این شرکت ناموفق و گاهی نامتعارف بودند.

بسیاری از کاربران، آگهی‌های تلویزیونی اچ‌تی‌سی را که در آن مجموعه‌ The Bachelorette (آگهی معروف ۱۹۸۴ اپل) مورد تمسخر قرار گرفته بود فراموش نمی‌کنند. یکی دیگر از آگهی‌های ساخته‌شده توسط اچ‌تی‌سی، از سیستم‌عامل آی‌اواس اپل به‌عنوان «بیماری» یاد می‌کرد. آیا این‌چنین آگهی‌هایی توانستند به اپل ضربه‌ای وارد کنند؟

اچ‌تی‌سی در ساخت آگهی‌هایش به استفاده از هنرمندان مشهور نیز روی آورد. در یکی از آ‌گهی‌های این شرکت، گری اولدمن، بازیگر و فیلم‌ساز سرشناس بریتانیایی حضور یافت. پیام آگهی این بود که مهم نیست اولدمن چه چیزی می‌گوید؛ چرا که مردم خودشان عقایدشان را شکل خواهند داد. برای رساندن این پیام، اولدمن بارها و بارها واژه‌ی «blah» را تکرار می‌کرد! در یکی دیگر از آگهی‌های اچ‌تی‌سی، رابرت داونی جونیور، بازیگر سرشناس آمریکایی حضور داشت و باید گفت این آگهی هم افتضاح بود.

pixel google

بازار تلفن‌های همراه اکنون به بلوغی نسبی رسیده‌ است. اگر در این بازار یک تازه‌وارد هستید؛ یا باید محصولی متفاوت عرضه کنید یا اینکه پیامی متفاوت و احساسی به مشتریان منتقل کنید. تلاش‌ گوگل در عرصه‌ی سخت‌افزار، نتیجه‌ی کلی مطلوبی برجای نگذاشته است؛ هرچند کروم‌بوک‌های گوگل موفق بوده‌اند و این شرکت موفق به خرید شرکت نِست نیز شده است؛ شرکتی که به خاطر ترموستات‌های هوشمندش شناخته می‌شود.

اما به چالش کشیدن سیطره‌ی اپل در سطوح بالای بازار تلفن همراه، کاری چالش‌برانگیز است. در زمان معرفی گلکسی اس ۲، شرکت کره‌ای سامسونگ با مورد تمسخر قرار دادن هواداران پروپاقرص اپل، نشان داد که چطور باید این کار را انجام داد. حقیقتی که در قلب آگهی‌های تبلیغاتی سامسونگ وجود داشت، ایجاد احساسات شدید ضد اپلی بود؛ سامسونگ نیز با موفقیت از این احساسات استفاده کرد.

گوگل نیز در چند سال اخیر موفق شده است با کمک آژانس‌های تبلیغاتی، آگهی‌هایی بسیار خوبی جهت امور خیریه تولید کند؛ ولی ساخت آگهی‌های موفق برای گوشی‌های این شرکت، بزرگ‌ترین چالش بازاریابی گوگل خواهد بود. پرداخت میلیاردها دلار به مهندسان زبده، اولین قدم در این زمینه است. ما نیز مطمئن هستیم که نسل جدید گوشی‌های خانواده پیکسل، جذاب و با‌کیفیت خواهند بود. اما آیا گوگل خواهد توانست تصویری بزرگ از گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ارائه دهد؟ ما برای گوگل آرزوی موفقیت می‌کنیم؛ چرا که با موفقیت گوگل، اپل نیز تلاش بیشتری از خود نشان خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات