۵ مهارتی که برای مبارزه با تغییرات اقلیمی نیاز داریم

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
دانشمندان علوم اجتماعی چه مهارت‌هایی دارند که در مبارزه با تغییرات اقلیمی به کار ما خواهد آمد؟
تبلیغات

گرمایش جهانی به زعم بسیاری، از بزرگ‌ترین چالش‌های اخلاقی نسل ما است. اگر بخواهم دقیق‌تر باشم، باید بگویم که گرمایش جهانی، بزرگ‌ترین چالش اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، محیط‌زیستی و علمی عصر ما است.

تاکنون راه حل این چالش نه در آزمایشگاه‌ها، نه در راهروهای پارلمان‌ها و نه در ملاقات‌های فعالان محیط زیست پیدا نشده است. تلاش بسیار زیادی از سوی پژوهشگران، شرکت‌ها، سیاست‌مداران، کارآفرینان و اجتماعات لازم است تا بتوانیم با تغییرات اقلیمی روبرو شویم.

دقیقا به همین دلیل است که دانشمندان اجتماعی نقشی بسیار پررنگ در این مقوله دارند. افرادی با درکی وسیع و مهارت‌هایی برای رهبری و هماهنگی تمامی این قسمت‌ها، بسیار مورد نیاز خواهند بود.

پنج ابزار دانشمندان علوم اجتماعی در مبارزه با تغییرات اقلیمی به کار خواهند آمد. با استفاده از این ابزار قادر خواهیم بود تا با این خطر عظیم مبارزه کنیم.

۱.پژوهش و نوآوری

بدون تغییر فناوری در برخی از بزرگترین صنایع جهان ما هیچ شانسی برای مقابله با تغییرات اقلیمی نخواهیم داشت. منابع موجود انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد باید بهینه‌تر شوند و فناوری‌های جدید مانند انرژی اقیانوسی، هیبریدی و زیستی باید توسعه پیدا کنند تا بتوانند پاسخگوی نیاز روزافزون به انرژی باشند.

توماس فریدمن، نویسنده نیویورک تایمز، تغییرات اقلیمی را به عنوان رقابت اقتصادی و نوآوری تعریف کرده است. کشورها و کسب و کارهایی که در تولید فناوری‌های انرژی نو موفق‌تر هستند، رشد خواهند کرد.

۲.تحلیل داده

تحلیل داده در قلب مناقشات مربوط به تغییرات اقلیمی قرار دارد. تفسیر دیتای دمای جهانی نقطه مهمی برای شروع مکالمه است. درک و ارتباط برقرار کردن بین این اطلاعات به مرور زمان مهم‌تر خواهد شد.

 علاوه بر این، داده‌های کلان در واکنش به گرمایش جهانی اهمیت زیادی دارند.

 مایکروسافت، پروژه‌ای اعجاب‌انگیز به نام مادینگلی دارد که یک بیوسفر مجازی زمان-حقیقی محسوب می‌شود؛ به عبارت دیگر، این پروژه شبیه‌سازی حیات روی کره‌ی زمین است.

این پروژه یک شبیه‌سازی از چرخه‌ی کربن جهانی انجام داده و پیش‌بینی می‌کند که این چرخه چگونه بر هر چیزی از آلودگی گرفته تا مهاجرت جانوران و جنگل‌زدایی تاثیر می‌گذارد.

۳-رهبری سیاسی

رهبرانی که درکی عمیق از ساختارها و نیروهای اجتماعی-سیاسی دارند، برای ایجاد تغییر در سطوح جهانی و قانونی مورد نیاز خواهند بود.

عدم توفیق‌های اخیر عهدنامه پاریس، اهمیت دیپلماسی و مذاکره در گردهم آوردن کشورها و همکاری آن‌ها با یکدیگر را نشان داد.

این مورد فقط شامل حقه‌های سیاسی نمی‌شود؛ بلکه مهارت‌های ارتباطی، دانش فرهنگی و جسارت برای اتخاذ تصمیم‌های دشوار اما ضروری را هم شامل می‌شود.

۴-رهبری مشارکتی

رهبری در بخش شرکتی نقشی اساسی در بهبود شرایط بازی می‌کند. تغییرات سریع و معنی‌دار از طریق کسب‌و‌کارها بیشتر رخ خواهند داد تا اینکه بخواهند توسط مقررات حکومتی دیکته شوند.

مدل‌های کسب و کار باید تفکری رو به جلو داشته باشند، به روش‌های سنتی تولید تکیه نداشته باشند و فرهنگ شرکت را در طول این پروسه تغییر دهند.

در مورد این نوع از رهبری صنعتی، می‌توان ولوو را مثال زد. این کمپانی اخیرا اعلام کرد که تولید موتورهای احتراق داخلی را تا سال ۲۰۱۹ متوقف خواهند کرد.

۵-مهارت‌های ارتباطی

اندرو جی‌هافمن، از دانشگاه میشیگان، وضعیت سمی مذاکرات تغییرات اقلیمی را به روشنی بیان کرده است. او می‌گوید:

به باور برخی، تغییرات اقلیمی چیزی جز دروغ نیست. انسان‌ها هیچ تأثیری بر اقلیم ندارند و هیچ چیز غیرمعمولی اتفاق نیفتاده است. گروه دیگر، تغییرات اقلیمی را بحرانی حتمی می‌داند. فعالیت‌های انسانی عامل تغییرات اقلیمی شناخته می‌شود و این بحران، حیات روی کره‌ی زمین را از بین خواهد برد. در بحبوحه‌ی این هیاهوهای بی حاصل، دانشمندان تلاش می‌کنند تا پیچیدگی این موضوع را توضیح دهند.

ما به‌عنوان یک جامعه نیاز داریم تا به اجماعی معنادار در مورد این مسئله برسیم. ما به رهبران مقبول عام نیاز داریم تا دیدگاه‌های جهانی مخرب را هدایت کنند.

این امر آسان نخواهد بود؛ اما لازم است.

مسلما تغییرات اقلیمی و دیگر بحران‌های جهانی مشکلاتی چندجانبه هستند که حل آن‌ها نیاز به رویکردها و دیدگاه‌های متفاوتی دارد.

به همین دلیل است که بن فنتون-اسمیت، پژوهشگر دانشگاه گریفین، باور دارد:

هیچ شکی وجود ندارد که تقاضا برای دانشمندان اجتماعی در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده افزایش خواهد یافت. همانطور که استفاده ما از دیتا، فناوری و اطلاعات افزایش می‌یابد، به دانشمندان اجتماعی نیاز خواهیم داشت تا از آنها تفسیری منطقی ارائه دهند.

مسائل پیچیده، راه‌حل‌هایی پیچیده دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات