افزایش ۱۰ درصدی سرعت تراشه‌ با فرآیند ۱۲ نانومتری گلوبال فاندریز

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گلوبال فاندریز فرآیند ۱۲ نانومتری جدید خود را برای تولید تراشه‌‌ی پردازشی معرفی کرد؛ این فرایند سرعت تراشه‌ را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.
تبلیغات

گلوبال فاندریز، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قراردادی تراشه‌ی پردازشی در جهان محسوب می‌شود. این شرکت به‌تازگی فرآیند ۱۲ نانومتری جدیدی برای تولید پردازنده‌ها معرفی کرده است که با استفاده از آن سرعت انجام محاسبات در تراشه‌ها نسبت به نسل قبل، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این نوع فرآیند در واقع چارچوبی برای کارخانه‌های تولیدکننده‌ی قطعات نیمه‌هادی خواهد بود که ارزش آن‌ حدودا ۱۰ میلیارد دلار است؛ با فرآیند جدید گلوبال فاندریز می‌توان چیپ‌ست‌های ۱۲ نانومتری را بر اساس معماری فین‌فت تولید کرد. این نوع تراشه‌ها نسبت به نسل قبلی چیپ‌های پردازشی که بر اساس فرآیند ۱۴ نانومتری یا ۱۶ نانومتری تولید شده‌اند،‌ سرعت بیشتری دارند و بهینه‌تر عمل می‌کنند؛ بنابراین مشتریان گلوبال فاندریز قادر خواهند بود چیپ‌ست‌هایی طراحی کنند که نسبت به نسل قبلی، از سرعت بیشتری بهره می‌برند. این تراشه‌های جدید با قانون مور نیز همخوانی دارند؛ قانونی که پیش‌بینی می‌کند عملکرد چیپ‌ست‌های پردازشی، هر دو سال تقریبا دو برابر می‌شود.

globalfoundriess

سانجی جها، مدیرعامل کمپانی گلوبال فاندریز - مستقر در کالیفرنیا - در مصاحبه‌ با وب‌سایت ونچربیت گفت:

مشتریانی مثل Advanced Micro Devices می‌خواهند از فناوری‌های میانه‌ برای تولید تراشه‌ استفاده کنند؛ فناوری‌هایی که بین نسل جدید و نسل قدیم جای می‌گیرند. برخی شرکت‌های سازنده‌ی چیپست‌ پردازشی، از فرایند ۱۴ نانومتری به فرآیند ۱۰ نانومتری روی آورده‌اند. بااین‌حال استفاده از فرآیند میانه‌ی ۱۲ نانومتری باعث می‌شود مشتریانی مثل ای‌ام‌دی در برابر شرکت‌هایی مثل انویدیا، رقابتی جدی‌تر داشته باشند.

جها در بخش دیگری از مصاحبه‌ی خود گفت:

درحالی‌که برخی از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی چیپ‌ست‌ پردازشی به دنبال تغییر رویه‌ی تولید خود به فرآیند ۷ نانومتری هستند، استفاده از فرآیند ۱۲ نانومتری به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد بدون نیاز به بازطراحی کامل پردازنده‌های خود، تراشه‌های جدیدی با سرعت و عملکرد بهتر تولید کنند.

گلوبال فاندریز هم‌اکنون چیپ‌هایی مثل پردازنده‌های سری Zen ای‌ام‌دی را تولید می‌کند. این چیپ‌ست‌ها نسبت به نسل قبلی پردازنده‌های کمپانی مورد بحث، سرعت بیشتری دارند. شرکت‌هایی مثل ای‌ام‌دی و دیگر کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی تولید تراشه‌ی پردازشی، قادر خواهند بود با استفاده از فرایند ۱۲ نانومتری چیپ‌ست‌هایی با سرعت بیشتر تولید کنند.

جها می‌گوید: «اکنون ما با ای‌ام‌دی همکاری نزدیکی داریم؛‌ با کمک ای‌ام‌دی اقداماتی انجام می‌دهیم‌ که تفاوت بزرگی در محصولات این کمپانی ایجاد می‌کند.»

جها اعلام کرد که فرآیند ۱۲ نانومتری این کمپانی بر پایه‌ی تکنولوژی ۱۴ نانومتری ایجاد شده است. گلوبال فاندریز از اوایل سال ۲۰۱۶، تولید چیپ‌ست‌ پردازشی با فرآیند ۱۴ نانومتری را در کارخانه‌ی Fab 8 خود در نیویورک آغاز کرده است.

مارک پاپامستر، مدیر ارشد فناوری کمپانی ای‌ام‌دی، در بیانیه‌ای گفت: «خوشحال می‌شویم که به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری فناوری ۱۲ نانومتری گلوبال فاندریز، همکاری‌ خود را با این کمپانی گسترش دهیم.»

گلوبال فاندریز اعلام کرده است که چیپ‌ست‌های جدید مورد بحث علاوه بر قدرت گرافیکی و پردازشی بهتر، برای استفاده در تکنولوژی‌های مربوط به خودروها از جمله سنسورهای لیدار، رادیوهای 5G، تراشه‌های سیگنال‌های چندگانه و ... نیز مفید خواهند بود.

نظر شما در مورد فناوری ۱۲ نانومتری گلوبال فاندریز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات