مروری بر شایعات گوشی گوگل پیکسل 2؛ طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
در این مقاله بر اساس شایعات مختلف، مروری بر مشخصات، قیمت، طراحی و زمان عرضه‌ی نسل بعدی گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل خواهیم داشت.
تبلیغات

اگرچه دو گوشی‌ هوشمند گوگل پیکسل و پیکسل ایکس‌ال به‌طور محدود به بازار عرضه شده‌اند؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که این دو محصول از جمله‌ی بهترین گوشی‌های رده‌بالای سال گذشته به شمار می‌روند. بهترین قابلیت این دو گوشی هوشمند، دوربین بسیار باکیفیت آن‌ها محسوب می‌شود. دوربین پیکسل و پیکسل ایکس‌ال از نظر کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری، از دیگر گوشی‌های پرچم‌دار بازار یک سر و گردن بالاتر است.

جای تعجب نیست که به دلیل موفقیت گوگل در تولید گوشی‌های هوشمند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال، برای باقی ماندن در عرصه‌ی رقابت، امسال نیز نسل دوم این دو محصول را معرفی کند. در حال حاضر ما دقیقا نمی‌دانیم که امسال غول دنیای فناوری، دو محصول جدید معرفی خواهد کرد یا پای یک گوشی سوم نیز در میان خواهد بود؛ زیرا شایعات متناقضی در این مورد منتشر شده است. درهرصورت طی چند ماه آینده جزئیات بیشتری در این رابطه در دسترس قرار خواهد گرفت.

نام‌گذاری و تولیدکننده

گوگل پیکسل ۲ - اچ‌تی‌سی والی

در چند وقت اخیر خبرهایی شنیده‌ایم مبنی بر اینکه گوگل در حال ساختن چند گوشی جدید است. یکی از این محصولات والی (Walley) نام دارد و قرار است نسل جدید گوشی هوشمند گوگل پیکسل باشد. از آنجا که گوگل قرارداد بلندمدتی با اچ‌تی‌سی امضا کرده است، گفته می‌شود ساخت گوشی پیکسل ۲ نیز مثل سال قبل بر عهده‌ی طرف تایوانی خواهد بود.

علاوه‌ بر این، قبلا در بسیاری از شایعات اعلام شده بود که مدل جدید دیگری از گوشی هوشمند پیکسل با نام ماسکی (Muskie) امسال معرفی خواهد شد. پیش از این انتظار می‌رفت گوگل در سال جاری مدل به‌روز شده‌ی نسل فعلی گوشی‌های هوشمند سری پیکسل را با نام والی و ماسکی معرفی کند. اما در ژوئن سال ۲۰۱۷ خبرهای جدیدی در این رابطه منتشر شد که براساس آن‌ها، گوگل پروژه‌ی ساخت گوشی ماسکی را لغو کرده بود. این مدل در واقع نسخه‌ی بزرگ‌تر گوشی‌های سری پیکسل ۲ محسوب می‌شد. بر اساس گزارش‌های مورد بحث، گوگل پس از لغو پروژه‌ی نامبرده این‌ بار تصمیم گرفته است مدل بزرگ‌تر گوشی‌های امسال خود را با کمک شرکت ال‌جی تولید کند.

نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که احتمالا مدل کوچک‌تر گوشی‌های سری پیکسل ۲ فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون خواهد بود؛ ولی حذف این بخش، فضای لازم برای قرار دادن دوربین دوگانه و بلندگوی استریو را در دسترس گوگل قرار داده است و مسلما وجود این دو قابلیت برای بسیاری از کاربران اهمیت بیشتری نسبت به درگاه هدفون دارد. 

پیکسل 2

تصاویری که در بخش بالا مشاهده می‌کنید، اخیرا در فضای آنلاین منتشر شده‌اند و با توجه به آن‌ها جزئیات بیشتری از طراحی پشتی گوشی هوشمند پیکسل ۲ مشخص می‌شود.

گوگل پیکسل ۲ ایکس‌ال - ال‌جی تایمن

گوگل در سال جاری، یک گوشی هوشمند دیگر با کدنام تایمن (Taimen) معرفی خواهد کرد که ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دو گوشی قبل دارد؛ اما اخیرا یک شایعه‌ی جدید مطرح شده است که بر اساس آن، گوگل در پاییز امسال فقط دو گوشی‌ هوشمند جدید معرفی خواهد کرد. این شایعه همچنین اشاره می‌کند که به دلیل جذابیت بیشتر گوشی تایمن، گوگل از ساخت گوشی ماسکی منصرف شده است و این تصمیم‌ به دلایلی اتخاذ شده که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

pixel 2

سال گذشته، گوشی‌های هوشمند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال در نتیجه‌ی همکاری گوگل و اچ‌تی‌سی تولید شدند و در واقع اچ‌تی‌سی وظیفه‌ی ساخت این دو محصول را بر عهده داشت. در برخی از شایعات گفته می‌شود که گوگل امسال شرکت ال‌جی را برای ساخت نسل دوم گوشی‌های هوشمند پیکسل انتخاب کرده است. از آنجا که گوگل و ال‌جی قبلا در ساخت برخی از مدل‌های گوشی‌های سری نکسوس با یکدیگر همکاری کرده‌اند، انتخاب این شرکت برای ساخت مدل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل چندان تعجب‌آور نیست.

باید خاطرنشان کنیم که طراحی گوشی‌های سری پیکسل به‌طور کامل توسط شرکت گوگل انجام می‌شود. دو گوشی‌ هوشمند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال بر پایه‌ی یک طرح از پیش آماده تولید نشده‌اند؛ بنابراین انتظار نمی‌رود مدل جدید این گوشی‌ها بر پایه‌ی طراحی گوشی ال‌جی جی ۶ ساخته شود.

طراحی

google pixel 2 design

‌‌در حال حاضر جزئیات زیادی از شکل و ظاهر گوشی‌های پیکسل ۲ (والی) و تایمن در دسترس نیست؛ البته چند تصویر رندر بر اساس شایعات در مورد این دو دستگاه منتشر شده است که با توجه به آن‌ها، شاید گوگل امسال از نمایشگرهایی با حاشیه‌ی بسیار کم در این دو محصول استفاده کند؛ اما واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌داند طراحی نسل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل دقیقا چگونه خواهد بود. در هر صورت اگر مدل جدید گوشی‌های سری پیکسل از نمایشگری با حاشیه‌های باریک بهره ببرند، بی‌شک ظاهر این دو دستگاه به‌خصوص در مقایسه با مدل‌های فعلی، بسیار زیبا خواهد شد. 

پیکسل ۲

تصویر رندر زیر که چندی پیش توسط وب‌سایت دروید-لایف از گوشی پیکسل ۲ ایکس‌ال (تایمن) منتشر شده است، این محصول را در دو رنگ سفید و مشکی نشان می‌دهد. با توجه به این عکس‌ها، کاهش یافتن بخش شیشه‌ای پشتی گوشی مورد بحث یک‌ بار دیگر تأیید می‌شود. در لبه‌ی سمت راست این دستگاه، دکمه‌ی پاور/قفل آن در بالای دکمه‌‌های تنظیم بلندی صدا قرار داده شده است. به‌ نظر می‌رسد جایگاه حسگر اثر انگشت نسل جدید گوشی‌های سری پیکسل، مشابه نسل قبلی این محصولات خواهد بود. اگرچه ابعاد لنز دوربین پشتی بر اساس این تصاویر بزرگ‌تر شده است؛ اما همچنان در این دستگاه خبری از دوربین دوگانه نیست.

پیکسل 2 ایکس ال

صفحه‌ نمایش

انتظار می‌رود مدل کوچک‌تر نسل جدید گوشی‌های هوشمند گوگل (والی) به یک نمایشگر ۵ اینچی مجهز شود. همچنین بر طبق گزارش‌ منتشرشده توسط وب‌سایت اندروید پلیس، مدل بزرگ‌تر نسل جدید گوشی‌های پیکسل (تایمن) از نمایشگر ۶ اینچی با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ بهره خواهد برد. افزون بر این، صفحه‌نمایش مدل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل همانند مدل فعلی گوشی‌های پیکسل از نوع امولد خواهد بود. به نظر می‌رسد جمله‌ی معروف «اگر از امولد استفاده کنید هیچ‌گاه به عقب برنمی‌گردید» واقعیت دارد. درهرحال شاید گوگل از چند تأمین‌کننده‌ی مختلف برای تولید پنل‌های امولد مورد نیاز خود بهره ببرد. این شرکت سال گذشته با سامسونگ دیسپلی همکاری کرد؛ اما احتمالا امسال شرکت ال‌جی وظیفه‌ی ساخت این پنل‌ها را بر عهده خواهد داشت.

پیکسل ۲

گوگل مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در ال‌جی دیسپلی صرف کرده است تا بدین ترتیب اطمینان حاصل کند که پنل‌ اولد مورد نیاز این شرکت به تعداد کافی تولید شود. اگر شرکت ال‌جی این پیشنهاد را بپذیرد، شاید گوگل با توجه به جزئیات قرارداد و شرایط ال‌جی، میزان سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهد.

در برخی از گزارش‌ها پیش‌بینی شده است که پیکسل‌های بعدی گوگل به نمایشگرهایی با رزولوشن کیو اچ‌دی مجهز  خواهند شد. البته با توجه به اسکرین‌شات فاش شده از بانک اطلاعاتی بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ، شاید رزولوشن نسل جدید گوشی‌های پیکسل کاملا متفاوت باشد؛ با توجه به اسکرین‌شات یادشده، احتمال دارد گوشی تایمن به یک نمایشگر ۵.۶ اینچی با رزولوشن ۱۳۱۲ در ۲۵۶۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۷:۵ به ۹ مجهز شود و این بدین معنا است که این دستگاه از گوشی‌هایی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بلندتر و از ال‌جی جی ۶، گلکسی اس ۸ و گلگسی اس ۸ پلاس کوتاه‌تر خواهد بود. حال باید دید آیا مدل کوچک‌تر نسل جدید پیکسل از همین نسبت تصویر بهره خواهد گرفت یا خیر.

سخت‌افزار

بر اساس جدیدترین شایعات موجود، گوشی هوشمند گوگل پیکسل ۲ به جدیدترین نسل پردازنده‌های موبایل کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز خواهد بود. پیش از این، XDA گزارشی در مورد مشخصات فنی مورد انتظار برای گوشی پیکسل ۲ منتشر کرده است و حالا شایعات جدید، مهر تأیید دیگری بر این گزارش زده‌اند. بر همین اساس انتظار می‌رود محصول مورد بحث به ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی مجهز شود. در گزارش مورد بحث اعلام شده است که ابعاد نمایشگر گوشی هوشمند پیکسل ۲، معادل ۵ اینچ و رزولوشن این صفحه نمایش ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل خواهد بود.

پیکسل 2

در ماه آگوست ۲۰۱۷، اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در مورد گوشی‌های مورد انتظار گوگل فاش شد. در این ماه همچنین اولین تصاویر واقعی از گوشی پیکسل ۲ در دسترس قرار گرفت. بر اساس این تصاویر جدید، به‌ نظر می‌رسد نسل جدید دستگاه نامبرده از سبک طراحی مدل ۵ اینچی فعلی گوشی پیکسل گوگل پیروی می‌کند و فقط تغییرات مختصری در این مدل جدید اعمال شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به ماژول دوربین با ابعاد بزرگ‌تر و استفاده کمتر از شیشه در بخش بالای گوشی اشاره کرد. مدتی بعد شاهد فاش شدن چند رندر رسمی جدید از گوشی هوشمند پیکسل ۲ بودیم. بر اساس این رندرها، مواردی مثل طراحی و حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی گوشی نامبرده مجددا تأیید شد.

پیکسل 2

در اسکرین‌شات فاش شده توسط جی‌اف‌ایکس بنچ، علاوه بر نمایشگر نسل جدید گوشی‌های گوگل پیکسل، جزئیاتی در مورد مشخصات فنی این محصولات نیز ارائه شده است.

gfx bench pixel 2

بر اساس اطلاعات فاش شده در وب‌سایت بنچمارک‌های مختلف، گوشی تایمن همانند گوشی والی - که توسط اچ‌تی‌سی تولید خواهد شد - به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز خواهد بود. در چندین گزارش مختلف گفته شده است ساخت مدل تایمن که نسخه‌ی بزرگ‌تر سری جدید گوشی‌های پیکسل محسوب می‌شود، بر عهده‌ی کمپانی کره‌ای ال‌جی است.

اگرچه شایعات مطرح‌شده در مورد مشخصات فنی نسل بعدی گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل منطقی به نظر می‌رسند؛ اما همیشه این احتمال وجود دارد که آنچه انتظار داریم دقیقا رخ ندهد. با توجه به این موضوع که گوگل، پیکسل‌های جدید خود را تا پاییز معرفی نخواهد کرد، احتمال دارد این کمپانی از پردازنده‌ای سریع‌تر در گوشی‌های مورد بحث بهره ببرد.

همان‌طور که در اوایل مقاله اشاره کردیم، در برخی از گزارش‌ها گفته شده است که فقط مدل بزرگ‌تر نسل بعدی گوشی‌های گوگل، یعنی پیکسل ایکس‌ال ۲ به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون مجهز خواهد بود؛ اما این پورت بسیار پرکاربرد از گوشی پیکسل ۲ حذف خواهد شد.

دسته

پیکسل ۲

پیکسل ایکس ال ۲

تولیدکننده

اچ‌تی‌سی

ال‌جی

سیستم عامل

اندروید ۸.۱

اندروید ۸.۱

پردازنده

اسنپدراگون ۸۳۵

اسنپدراگون ۸۳۵

صفحه نمایش

۵ اینچی, ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (نسبت تصویری ۱۶ به ۹)

۶ اینچی, ۱۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل (نسبت تصویری ۱۸ به ۹)

حافظه‌ی رم

۴ گیگابایت

۴ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت

عدم پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی

۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت

عدم پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی

دوربین

دوربین پشتی تکی، دوربین جلویی تکی، لرزش‌گیر دیجیتال تصویر

دوربین پشتی تکی، دوربین جلویی تکی، لرزش‌گیر دیجیتال تصویر

سنسور

سنسور اثر انگشت پشتی

سنسور اثر انگشت پشتی

مقاومت در برابر آب و گردوغبار

IP68

IP68

قیمت

۶۴۹ و ۷۴۹ دلار

۸۴۹ و ۹۴۹ دلار

دوربین

بر اساس اسکرین‌شات فاش شده توسط جی‌اف‌ایکس بنچ، انتظار داریم گوشی‌ هوشمند تایمن به یک دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شود و دوربین سلفی این محصول، ۷ مگاپیکسلی باشد. شاید رزولوشن دوربین جلویی این دستگاه روی کاغذ چندان زیاد به نظر نرسد؛ اما مسلما برای ثبت سلفی‌های معمولی و شبکه‌های اجتماعی، کیفیتی بیش از حد نیاز ارائه خواهد داد.

پیکسل ۲

تا به این لحظه هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه نسل بعدی گوشی‌های پیکسل از دوربین دوگانه بهره خواهد برد، در دسترس نیست. البته همیشه این احتمال وجود دارد که گوگل تصمیم بگیرد در مدل جدید گوشی‌های هوشمند خود از دوربین دوگانه استفاده کند؛ ولی این مورد تا زمانی که دو گوشی یادشده به‌طور رسمی معرفی نشوند، مشخص نخواهد شد.

نرم‌افزار

با توجه به اینکه گوشی‌های پیکسل را گوگل تولید می‌‌کند، جای تعجب نیست که این محصولات نمونه‌هایی برای نمایش نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایل این شرکت یعنی اندروید باشند.

این احتمال وجود دارد که دو گوشی هوشمند مورد بحث به‌طور پیش‌فرض به همراه سیستم عامل اندروید ۸.۱ اوریو به بازار عرضه شوند. بدین ترتیب این نسخه‌ی جدید تا چند ماه بعد به‌صورت انحصاری فقط در گوشی‌های جدید پیکسل گوگل ارائه خواهد شد. این اقدام البته یک حرکت منطقی به‌ نظر می‌رسد. این استراتژی سال گذشته نیز توسط گوگل مورد استفاده قرار گرفت تا بدین ترتیب برخی از ویژگی‌های جدید اندروید ۷.۰ را ابتدا فقط در گوشی‌های ساخت خود به کاربران ارائه دهد.

نرم افزار پیکسل ۲

همانند سال قبل، به‌احتمال زیاد پیکسل‌های امسال گوگل نیز به یک سری ویژگی اختصاصی نرم‌افزاری مجهز خواهند شد که باعث می‌شود از این بابت با دیگر دستگاه‌هایی که اندروید خالص را اجرا می‌کنند، متفاوت باشند. به‌عنوان مثال، گوگل اسیستنت در ابتدا به‌طور انحصاری فقط روی گوشی‌های هوشمند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال ارائه شد و بعد از مدتی در سایر گوشی‌های هوشمند اندروید نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

پیکسل ۲

با توجه به گزارش‌های اخیر، شاید پیکسل‌های بعدی گوگل از قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن (Always On Display) نیز بهره ببرند. برخی توسعه‌دهندگان در هنگام بررسی کدهای سومین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید اوریو یک رشته‌ی متنی یافته‌اند که نشان می‌دهد نسل بعدی گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل، به قابلیت صفحه‌ی همیشه روشن مجهز خواهند شد.

قیمت و زمان عرضه

با توجه به سابقه‌ی گوگل، می‌توان انتظار داشت که مدل جدید گوشی‌های هوشمند این کمپانی یعنی پیکسل ۲ و تایمن در اوایل پاییز رسما معرفی شوند. گوگل همیشه سخت‌افزار جدید خود را در فاصله‌ی بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر معرفی می‌‌کند.

تا به این لحظه اطلاعات زیادی در مورد قیمت نسل بعدی گوشی‌های پیکسل گوگل در دسترس قرار ندارد؛ اما به‌احتمال زیاد قیمت این محصولات در حد قیمت نسل کنونی خواهد بود. برای یادآوری اشاره می‌کنیم که بر اساس جدیدترین گزارش‌ها و شایعات، مدل ۶۴ گیگابایتی گوشی‌ هوشمند گوگل پیکسل، ۶۴۹ دلار قیمت دارد و مدل ۱۲۸ گیگابایتی این محصول با قیمت ۷۴۹ دلار به فروش خواهد رسید. 

البته در یک سری شایعات دیگر گفته شده که گوگل در حال کار روی مدل ارزان‌قیمت‌تر گوشی‌ پیکسل است. بر اساس این شایعات، مدل ارزان‌تر گوشی‌ پیکسل به سخت‌افزار ضعیف‌تری مجهز خواهد شد. اگر این خبر واقعیت داشته باشد، شاید این مدل ارزان‌قیمت در آمریکا عرضه نشود.

نظر شما در مورد گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال چیست؟ آیا می‌توانند رقیبی شایسته برای آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ باشند؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات