AMD از معماری ذن و وگا با فناوری ساخت ۱۲ نانومتری رونمایی می‌کند

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در چند سال گذشته، کمپانی ای‌ام‌دی همواره زیر سایه‌ی رقیب دیرینه‌ی خود، یعنی اینتل بوده است. ولی اکنون ای‌ام‌دی با معرفی معماری ذن درصدد تغییر معادلات است.
تبلیغات

طی سال‌های گذشته، کمپانی ای‌ام‌دی زیر سایه‌ی رقیب دیرینه‌ی خود، یعنی اینتل بوده است. ولی این داستان با معرفی آخرین نسل پردازنده‌های رایزن که از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند، تغییر کرده است. فناوری ساخت پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی مشابه پردازنده‌های فعلی اینتل است که یک نقطه‌ی قوت برای این محصولات محسوب می‌شود. با توجه به این‌که اینتل قصد دارد از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری به ۱۰ نانومتری مهاجرت کند؛ ای‌ام‌دی نیز بیکار نماند و طی کنفرانس فناوری گلوبال فاندریز از ارائه فناوری ساخت ۱۲ نانومتری در سال ۲۰۱۸ خبر داد.

AMD CPU
مقاله‌های مرتبط:

هنگام عرضه‌ی رایزن و وگا، ای‌ام‌دی از حرکت بعدی خود به‌سوی فناوری ساخت جدید در سال ۲۰۱۸ سخن گفت. در آن زمان، شواهد و اسلایدها حاکی از استفاده‌ی ای‌ام‌دی از فناوری ساخت ۱۴ نانومتر پلاس به‌جای فناوری ساخت ۱۴ نانومتری بودند. دلیل اصلی این تصور، این بود که گمان می‌رفت فناوری ساخت از ۱۴ نانومتر به ۷ نانومتر پرش خواهد کرد. ولی با توجه به این‌که اکنون معلوم شده است ای‌ام‌دی از فناوری ساخت ۱۲ نانومتری استفاده خواهد کرد، فناوری ساخت ۱۴ نانومتر پلاس برای این کمپانی به کار گرفته نخواهد شد. همچنین استفاده از فناوری ۱۲ نانومتری بسیار بهتر خواهد بود و فایده‌ی بیشتری برای این کمپانی خواهد داشت.

AMD

همچنین، حرکت از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری به ۱۲ نانومتری آن‌چنان حرکت بزرگی نیست. ساموئل وان، نویسنده‌ی مقاله، انتظار شباهت زیادی بین تراشه‌های ۱۲ نانومتری و ۱۴ نانومتری دارد. کارخانه‌ی گلوبال فاندریز ادعا می‌کند که در مقایسه با فناوری ساخت ۱۶ نانومتری،  شاهد افزایش تراکم ۱۵ درصدی و بهبود عملکرد ۱۰ درصدی خواهیم بود. در واقع این کارخانه‌ی ساخت محصولات نیمه‌رسانا، به‌جای مقایسه‌ی با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری، از فناوری ساخت ۱۶ نانومتری برای مقایسه استفاده کرده است. به هرحال این به‌روزرسانی، یک حرکت رو به جلو برای ای‌ام‌دی محسوب می‌شود؛ به خصوص که کمپانی اینتل قصد دارد در زمان مشابهی از فناوری ساخت ۱۰ نانومتری رونمایی کند.

پردازنده AMD

با اخبار مبتنی بر ارائه‌ی فناوری‌های ۱۲ و ۱۰ نانومتری، می‌توان حدس زد که فناوری ساخت ۷ نانومتری، به این زودی‌ وارد بازار نیمه‌رسانا‌ نخواهد شد. به نظر می‌رسد که گلوبال فاندریز از هرگونه حرکت مستقیمی از فرایند ۱۴ نانومتری به ۷ نانومتر، منصرف شده است و باید انتظار داشته باشیم این فناوری را در سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ مشاهده کنیم. در این زمان معماری‌های ذن ۲ و ناوی (Navi) که نسل بعدی معماری‌های ذن و وگا هستند، وارد بازار خواهند شد. در سال ۲۰۱۸، فقط شاهد یک به‌روزرسانی برای پردازنده‌های فعلی ای‌ام‌دی خواهیم بود. امید می‌رود که در این مدت، شرکت گلوبال فاندریز بتواند به اهداف بلندپروازانه‌ی خود، جامه‌ی عمل بپوشاند. در جدول زیر نقشه‌ی راه کمپانی ای‌ام‌دی را در ساخت پردازنده‌ها مشاهده می‌کنید:

AMD Summit Ridge

AMD Pinnacle Ridge

Product Family

Ryzen 2000 Series

Ryzen 3000 Series

Process Node

14nm

12nm

CPU Cores

Up to 8

Up to 8

GPU Architecture

N/A

N/A

TDP

65W-95W

65W-95W

Socket

AM4

AM4

Memory Support

DDR4

DDR4

Launch

2017

2018

در جدول زیر نقشه‌ی راه کمپانی ای‌ام‌دی و انویدیا را در ساخت پردازنده‌های گرافیکی مشاهده می‌کنید:

AMD 400 Series

AMD 500 Series

AMD 600 Series

AMD 700 Series

GeForce 10 Series

GeForce 20 Series

Architecture

Polaris

Polaris / Vega

Vega 2

Navi

Pascal

Volta

Process Node

GF 14nm LPP

GF 14nm LPP

GF 12nm LP

GF 7nm FinFET

TSMC 16nm FF

TSMC 12nm FF

Memory

GDDR5

GDDR5 / HBM2

HBM2

HBM3

GDDR5/X

GDDR6

GPUs

Polaris 10, Polaris 11

Polaris 20, Polaris 21, Vega 10, Vega 11

TBA

Navi 10, Navi 11

GP102, GP104, GP106, GP107

GV102, GV104, GV106, GV107

Year

2016

2017

2018

2019

2016-2017

2018

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات