موتورسیکلت برقی دست‌ساز اگزوداین

پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک جراح دامپزشک با خلاقیت فردی موفق به ساختن یک موتورسیکلت الکتریکی به نام اگزوداین شد.
تبلیغات

آلن کراس جراح ارتوپدی دامپزشکی در آتلانتای ایالت جورجیا در آمریکا است که علاوه بر این حرفه،  مدرک مهندسی نیز دارد. او در اوقات فراغت خود به طراحی و ساخت وسایل جالب و خلاقانه، مانند دوچرخه مجهز به سیستم محرکه الکتریکی و لامپ‌های کف مجهز به فناوری بخار (یک سبک علمی تخیلی که به‌طور معمول از ویژگی‌های فناوری بخار به جای دیگر فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کند) و موتورسیکلت برقی اگزوداین (ExoDyne) می‌پردازد.

موتورسیکلت برقی اگزوداین

این موتورسیکلت برقی که اولین بار در وب‌سایت Silodrome.com نشان داده شد، نتیجه‌ی ۹ ماه طراحی و ساخت است و همه کار طراحی و ساخت آن توسط خود سازنده در گاراژ شخصی‌اش تحقق پیدا کرده است. تنها موارد برون‌سپاری این موتورسیکلت برقی، رنگ‌آمیزی بدنه و لوازم صندلی بود.

کراس دوشاخه‌ی این موتورسیکلت برقی را از  سوزوکی مدل RMZ 250 ساخت ۲۰۰۵ در اختیار داشت و دسته فرمان و دوشاخ تعلیق عقب از RM 125 سال ۱۹۹۵ برداشته شده است. ضربه‌گیرهای مارپیچی اُهلینز (Ohlins) به یک قطعه مثلثی نصب‌شده در جعبه‌ی وسط قاب متصل می‌شود.

موتورسیکلت برقی اگزوداین

قاب به خاطر این‌که جعبه‌ی باتری در یک خط مستقیم بین دسته فرمان و تعلیق عقب قرار می‌گیرد، دو برابر می‌شود. بخش فریم ۴۸ عدد باتری پلیمری لیتیوم یون پیکربندی شده در یک سیستم ۱۱۰ ولت و ۳۲ آمپرساعت را در خود جای می‌دهد که توان خروجی بالقوه ۶۰۰ آمپر دارد، اما محدود به ۲۰۰ آمپرساعت است. مونتاژ قاب و باتری دارای وزنی برابر با ۴۸ پوند است.

باتری‌ها در مقایسه با الکترولیت مایع، یک الکترولیت پلیمری تولید می‌کنند که امتیاز خاصی نسبت به باتری‌های لیتیومی استاندارد ارائه می‌دهد. نتیجه‌ی استفاده از باتری با الکترولیت پلیمری این است که قدرت بیشتری از وزن کمتر بدست می‌آید. پنل ابزار تحلیل دور (CycleAnalyst) سرعت، آمپر و شارژ باقی‌مانده را نشان می‌دهد.

موتور الکتریکی ۱۱ کیلووات EnerTrac در هاب عقب حداکثر توان ۳۰ کیلووات تولید می‌کند که توسط یککنترل‌کننده نسل چهار Sevcon کنترل می‌شود. موتورهای هاب عقب به محبوب‌ترین انتخاب برای موتورسیکلت‌های الکتریکی تبدیل شده‌اند که هم باعث کاهش وزن و هم استهلاک قدرت در خط انتقال قدرت می‌شوند.

چرخ‌های شرکت Warp9 با سیستم ترمز برمبو در جلو و یک واحد ترمز سوزوکی در عقب نصب شده است. پیچ و مهره‌های تیتانیومی و آلومینیومی پروبولت (ProBolt) در تمام قسمت‌های شاسی استفاده می‌شود. وزن کل این موتورسیکلت برقی ۲۴۸ پوند (۱۱۲ کیلوگرم)، حداکثر سرعت آن ۶۰ مایل بر ساعت (۹۶ کیلومتر بر ساعت) و محدوده رانندگی آن ۲۰ مایل (۳۲ کیلومتر) است.

موتورسیکلت برقی اگزوداین

کراس هیچ برنامه‌ای برای تولید انبوه موتورسیکلت برقی اگزوداین ندارد و می‌خواهد آن را برای تأمین مالی پروژه‌ی بعدی خود به فروش برساند. ویژگی‌های این موتورسیکلت ساخته‌شده در گاراژ، سطح مهارت کراس را نشان می‌دهد؛ اما کار کراس نمونه خوبی است که نشان می‌دهد هر طراح، مهندس یا سازنده‌ی دیگری با استعداد خود و الگوگیری از یک مفهوم ذهنی می‌تواند در اوقات فراغت خود چنین کاری انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات