۳۰ شهریور: پایان مأموریت فضاپیمای گالیله

پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۴ سال پیش در چنین روزی، فضاپیمای تحقیقاتی و بدون سرنشین گالیله به مأموریت ۱۴ ساله‌ی خود در فضا پایان داد و وارد اتمسفر سیاره‌ی مشتری شد.
تبلیغات

۱۴ سال پیش در چنین روزی (۲۱ سپتامبر سال ۲۰۰۳)، فضاپیمای گالیله به پایان مأموریت خود رسید. گالیله متعلق به سازمان فضایی ناسا و یک فضاپیمای بدون سرنشین بود. مأموریت این فضاپیما، گردش به دور سیاره‌ی مشتری و دریافت اطلاعات از سطح آن بود. این فضاپیما به مدت ۱۴ سال در فضا بود که ۸ سال آن را به‌عنوان اولین ساخته‌ی دست بشر که به دور سیاره‌ی مشتری می‌گردد، تمام کرد.

سرانجام در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۰۳، مسئولان سازمان فضایی ناسا تصمیم گرفتند مأموریت گالیله را تمام کنند. آن‌ها این فضاپیما را وارد اتمسفر مشتری کردند. هدف از هدایت به این مسیر، جلوگیری از برخورد فضاپیما با قمرهای مشتری و ایجاد اختلال در آن‌ها (به خاطر وجود باکتری‌های زمین در فضاپیما) بود.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در دنیای فناوری، می‌توان به شروع کار رسمی گوگل اشاره کرد. در ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۹۹، گوگل وب‌سایت خود را از حالت بتا خارج و به‌صورت رسمی با ظاهری جدید شروع به کار کرد. اکنون که ۱۸ سال از این افتتاح می‌گذرد، گوگل به غول جستجوی دنیا تبدیل شده و کسب‌وکارهای جانبی‌اش را به‌قدری گسترده کرده که مجبور به تأسیس هلدینگی برای مدیریت آن‌ها شده است.

صنعت خودرو نیز در این روز شاهد اتفاقی تاریخی بوده است. در سال ۱۸۹۵، شرکت خودروسازی «داریا موتور واگن» به‌صورت رسمی تأسیس شده است. این شرکت اولین کارخانه‌ی خودروسازی ایالات متحده‌ی آمریکا بود. آن‌ها اولین وسایل نقلیه بدون نیاز به اسب را طراحی کردند. اولین خودروی این شرکت با نام کالسکه‌ی بدون اسب شناخته می‌شد. البته داریا موتور هیچ‌گاه نتوانست به تولیدکننده‌ای بزرگ در صنعت خودرو تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات