فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایل ساماندهی می‌شود

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی معاون مرکز ملی فضای مجازی، کلیات ساماندهی فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایل ابلاغ شده و جزئیات فعالیت این شبکه‌ها توسط ۳ نهاد مرتبط در حال تبیین است.
تبلیغات

امیر خوراکیان با اشاره به سند ساماندهی فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایل و شبکه‌‌های اجتماعی در داخل کشور که ماه گذشته به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و ابلاغ شد، گفت: «در این سند وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و قوه قضاییه مکلف شده‌اند که اقدامات لازم برای اجرای آن را انجام دهند و آیین‌نامه‌هایی که لازم است، تهیه کنند.»

وی با تأکید بر اینکه مطابق این سند، دو جهت‌گیری مهم درباره ساماندهی فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور و نیز مدل حمایتی از پیام‌رسان‌های خارجی دنبال می‌شود، افزود: «تاکنون هیچ منطق، مسیر و مدلی برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور وجود نداشت و مشخص نبود که این شبکه‌ها بر اساس چه مدلی باید در ایران فعالیت کنند یا چه فرآیندی را طی کنند.»

به گفته‌ی وی، با توجه به اینکه کلیات این سند تصویب شده است، دستگاه‌های مربوطه در حال تبیین جزئیات آن هستند که بعد از تبیین و ابلاغ جزئیات این سند، هر پیام‌رسان خارجی که بخواهد در کشور فعالیت کند باید منطبق بر این ضابطه باشد. به این ترتیب این شبکه‌ها یا این ضوابط را می‌پذیرند و در کشور فعالیت می‌کنند و درصورتی‌که نپذیرند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش خوراکیان، در این مصوبه قرار است شبکه‌های داخلی از نظر دانش و زیرساخت فنی مورد حمایت قرار گیرند تا زمینه‌ی رشد آن‌ها فراهم شود و قدرت رقابت با شبکه‌های مشابه خارجی داشته باشند و به‌عنوان پیام‌رسان‌های مورد اعتماد در داخل کشور، توسط مردم مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی در ادامه گفت: «در حال حاضر فعالیت خوبی در این راستا انجام شده است و حتی ابتکار اولیه برخی مباحثی که در پیام‌رسان‌های خارجی وجود دارد، در کشور ما صورت گرفته است. برای مثال ایجاد «کانال» در یکی از پیام‌رسان‌های خارجی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابتدا توسط یک پیام‌رسان داخلی ایرانی طراحی و اجرا شد و بعد پیام‌رسان خارجی از روی آن الگوبرداری کرد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات