چگونه از کاهش انرژی و علاقه کارمندان جلوگیری کنیم

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کارمندان باهوش و آن‌هایی که در صدر اعضای تیم قرار دارند، پتانسیل کاهش انرژی و بی‌علاقگی دارند و ممکن است به‌سرعت استعفا دهند.
تبلیغات

خستگی از کار زیاد، حالتی است که برای اکثر فعالان کسب و کار، از کارمند گرفته تا مدیران پیش می‌آید. حالت نگران‌کننده‌ی دیگر، زمانی است که افراد انرژی خود را از دست می‌دهند. این انرژی می‌تواند علاقه و انگیزه‌ی آن‌ها برای ادامه‌ی کار روی پروژه‌ی خاص یا در شرکتی خاص باشد.

چرا بی‌علاقگی مشکل اساسی مدیران است؟

این حالت از کاهش انرژی، به خطرناکی خستگی از کار زیاد نیست؛ اما شیوع بیشتری در محیط‌های کاری دارد. آمارها نشان می‌دهند که ۵ درصد از مدیران دچار خستگی از کار و ۴۰ درصد از آن‌ها، به بی‌علاقگی و کاهش انرژی دچار می‌شوند.

برخلاف خستگی بیش از حد که به‌صورت ناگهانی به فرد وارد می‌شود، بی‌علاقگی و کاهش انگیزه امری زمان‌بر است که تأثیرات آن نیز طولانی‌مدت هستند. مشکل اساسی این است که این حالت آشکار نیست و شما به‌سرعت از کاهش انگیزه‌ی نیروهایتان مطلع نخواهید شد. نتیجه این می‌شود که شما با استعفای ناگهانی کارمندان و رفتن به شرکتی دیگر، شوکه می‌شوید.

این تنها کارمندان نیستند که دچار بی‌علاقگی و کاهش انگیزه می‌شوند. مدیران کسب و کار نیز ممکن است در معرض این مشکل قرار بگیرند و به‌عنوان عنصری سمی در سازمان عمل کنند. آن‌ها پس از ایجاد این مشکل، فرهنگ شرکت را زیر پا خواهند گذاشت، علاقه‌ای به ایده‌های جدید نخواهند داشت، از نیروهای عالی پشتیبانی نخواهند کرد و در نهایت از پست خود کنار خواهند رفت. سؤال اصلی این است که چگونه با این مشکل اساسی مقابله کنیم؟

کارمند

استعدادها را به چالش بکشید

۷۰ درصد از کارمندان عالی اعلام کرده‌اند که دلیل ترک کار، پیدا کردن شرکتی جدید برای شکوفایی استعدادهایشان بوده است. آن‌ها معتقد هستند شرکت قبلی استعدادهای آن‌ها را به چالش نکشیده و نقش‌هایی که به آن‌ها واگذار شده، به پیشرفت شخصی کمکی نکرده است. این کارمندان به‌ دنبال فرصت‌هایی هستند تا پتانسیل‌های خود را به نمایش بگذارند.

البته به چالش کشیدن به معنای کار بیشتر نیست. این راه حل اشتباه خود می‌تواند باعث خستگی و بی‌علاقگی بیشتر شود. بهتر است کارمندان بااستعداد خود را در همفکری برای پروژه‌های بزرگ شرکت دهید، به آن‌ها مسئولیت‌های مهم واگذار کنید یا کارهایی از آن‌ها بخواهید که تاکنون انجام نداده‌اند. با این کار، پتانسیل و توانایی‌ آن‌ها محک می‌خورد. درصورتی‌که فکری اساسی برای شکوفایی استعداد کارمندان نکنید، آن‌ها به‌سرعت به دنبال فرصت‌هایی خارج از شرکت شما می‌روند.

استعدادها را توسعه دهید

افراد بااستعداد همیشه تمایل دارند که پیشرفت کنند. یادگیری در محل کار می‌تواند راه مناسبی در این زمینه باشد؛ اما روش‌های دیگری نیز وجود دارند. شرکت دادن کارمندان در دوره‌های آنلاین آموزشی می‌تواند آن‌ها را تشویق کند. این دوره‌ها برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشند و بسته به استعداد و فضای کاری و نقش او در شرکت انتخاب شوند. این کار نشان می‌دهد که شما به کارمندان احترام می‌گذارید و سعی دارید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

اگر می‌خواهید در کنار آموزش، به کارمندان الهام‌بخشی نیز بکنید، راه موفقیت در شرکت را به‌روشنی به آن‌ها آموزش دهید. ویدیوها و پیام‌هایی از افراد موفق سابق در شرکت، می‌تواند تلنگری برای پیدا کردن مسیر صحیح پیشرفت آن‌ها باشد.

قدردانی از کارمندان

از استعدادها قدردانی کنید

بسیاری از افراد بااستعداد بدون نیاز به قدردانی و تشکر، انرژی و انگیزه‌ی لازم برای پیشرفت دارند. البته این بدان معنا نیست که شما نباید از آن‌ها قدردانی کنید. تشکر و قدردانی شما حکم سوخت اضافه برای آن‌ها دارد. اگر با این کارمندان مانند دیگر اعضای عادی گروه رفتار کنید، نشان می‌دهید که ارزش زیادی برای پیشرفت و کار بهتر قائل نیستید و تلاش و پیشرفت افراد برای شما ارزشی ندارد.

با این کار شما رفتار آن‌ها را تغییر می‌دهید، حس سرخوردگی به آن‌ها القا می‌کنید و انگیزه‌ی کار در شرکت را از این افراد بااستعداد می‌گیرید. هر تقدیر و تشکر ساده‌ای می‌تواند انرژی‌بخش باشد. به هر روش و راهکاری که می‌توانید، مطمئن شوید که بهترین کارمندانتان راضی شده و قدردانی شما را درک کرده‌اند.

داشتن استراتژی برای جلوگیری از خستگی ناگهانی یا بی‌علاقگی کارمندان، نشان می‌دهد که شما برنامه‌هایی بلندمدت دارید و می‌توانید افراد بااستعداد را به‌خوبی استخدام کنید. با به‌کارگیری روش‌های بالا در فرهنگ شرکت، با خطر بی‌علاقگی کارمندان مبارزه می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات