هشت فناوری برجسته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
با نزدیک شدن به پایان نمایشگاه خودروی فرانکفورت، به بررسی هشت فناوری برتر ارائه شده در این نمایشگاه می‌پردازیم.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، هر نمایشگاه خودرویی که برگزار شده، یک کنفرانس "دانش پویا" هم در حاشیه‌ی خود داشته است، پس نمایشگاه خودروی فرانکفورت نیز از این قاعده مستثنی نیست. چنین کنفرانسی چیزی مشابه نسخه آلمانی کنگره جهانی SAE خواهد بود. در این کنفرانس از آخرین فناوری‌ها رونمایی می‌شود، که البته بیشتر آنها جنبه مفهومی دارند و متعلق به خودروهای آینده خواهند بود.

۱- سیستم توزیع بهینه گشتاور شرکت GKN 

سیستم توزیع بهینه گشتاور GKN با نام دیفرانسیل توینستر (Twinster) در خودروهایی مانند فورد فوکوس RS به کار رفته است. همچنین نمونه دیگری از عملکرد بی‌نظیر اکسل الکتریکی جلو دو سرعته در بی‌ام‌و i8 را مشاهده می‌کنیم. GKN هر دوی این سیستم‌ها را عرضه می‌کند و در حال حاضر این شرکت اکسل الکتریکی جدیدی که از هر دو مورد قبلی بهتر است را ارائه می‌دهد که با نام eTwinsterX شناخته می‌شود.

اکسل الکتریکی محور جلو خودروی بی‌ام‌و i8 پیشرانه خودرو را نسبت به دیفرانسیل به صورت خارج از محور قرار می‌دهد، اما در این اکسل جدید، موتور الکتریکی با محور هم مرکز است، و یک نیمه شفت نیز از وسط آن عبور می‌کند. این امر به میزان قابل توجهی حجم مجموعه را کاهش می‌دهد و همچنین باعث کاهش وزن اکسل می‌شود.

معمولا در این سیستم‌ها در مرکز خط محور یک مجموعه دنده‌ سیاره‌ای (البته نه در همه مجموعه‌های چرخ دنده) وجود دارد که قدرت شفت خروجی پیشرانه را می‌گیرد و آن را به ورودی دیفرانسیل Twinster منتقل می‌کند (که با استفاده از مجموعه‌های کلاچ برای درگیر کردن هر چرخ، نیاز به دنده‌های عنکبوتی را از بین می‌برد).

تغییر نسبت دنده نیز با رد کردن نوعی کلاچ دوقلو اتفاق می‌افتد، که باعث هیچ وقفه‌ای در انتقال گشتاور خروجی خودرو به چرخ‌ها نمی‌شود (اکسل الکتریکی خودروی i8 گشتاور را قطع می‌کند، اما شما هرگز آن را احساس نمی‌کنید چون پیشرانه احتراق داخلی خودرو گشتاور اکسل عقب را جبران می‌کند و مانع از ایجاد وقفه در انتقال گشتاور می‌شود).

این اکسل الکتریکی با تولید ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور (پس از افزایش) توانست تا ۲۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور به یک چرخ خارجی منتقل کند. با این خروجی گشتاور، سیستم اکسل الکتریکی eTwinsterX می‌تواند سرعت‌ خودرو را به ۱۵۵ مایل بر ساعت (۲۵۰ کیلومتر بر ساعت) برساند و با اولین تعویض دنده خودرو به سرعتی بین ۴۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت (۶۵ تا ۹۵ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد.

eTwinsterX

سیستم eTwinsterX می‌تواند به عنوان یک سیستم محرکه الکتریکی جلو یا عقب عمل کند یا به عنوان یک سیستم الحاقی به اکسل الکتریکی متصل شود که امکان حالت تمام چرخ محرک را برای خودرو فراهم می‌کند و همچنین می‌تواند به سیستم نیروی محرکه موتور احتراق داخلی یا هیبریدی در محور دیگری کمک کند. این پروژه مراحل اولیه طراحی خود را به پایان رسانده است و آماده ادغام و تولید است، اما با اولین حضورش در نمایشگاه خودروی فرانکفورت با هیچ شرکتی قرارداد امضا نکرده است.

۲- سیستم پیکربندی‌کننده شناختی IBM 

برای لحظه‌ای تصور کنید، شما خودرو ندارید، اما در انتخاب یک مدل جدید مردد هستید و نمی‌توانید به راحتی خودرویی برای خرید انتخاب کنید. باور کنید یا نه اکثر مردم دنیا تجربه‌ی این احساس را دارند. بنابراین آی‌بی‌ام در تلاش است تا با در اختیار گذاشتن هوش مصنوعی خود با نام واتسون به این افراد کمک کند تا بتوانند گستره وسیع گزینه‌های خرید خود را محدود کنند.

در حال حاضر این سیستم به عنوان یک ویژگی طراحی استفاده می‌شود که می‌تواند در محدوده ابزار پیکربندی‌کننده خودرو به خودروسازان خدمات ارائه دهد؛ اما با ارتقای این سیستم می‌تواند به کل بخش‌های صنعتی و تجاری تعمیم داده شود.

نحوه کار این سیستم به صورتی است که از کاربران خواسته خواهد شد با استفاده از حساب‌های کاربری فیس‌بوک یا توییتر خود وارد سیستم شوند. واتسون پس از آن که نگاهی سریع به این حساب‌ها انداخت، احساسات و عواطف، مواردی که از آن‌ها متنفرید یا دوست ندارید، سرگرمی‌ها، سلیقه‌ها و دیگر اطلاعات شناختی شما را دسته‌بندی می‌کند. پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات واتسون به شناخت کاملی از علایق و سلایق شما می‌رسد و می‌تواند شما را در یکی از دسته‌بندی‌های پنج‌گانه خودش قرار دهد.

سپس واتسون چند سؤال مطرح می‌کند؛ به عنوان مثال به طور دقیق از درآمد و دخل و خرج شما می‌پرسد و از شما می‌خواهد که از بین سه تصویر داده شده بگوئید که کدامیک را بیشتر دوست دارید. پس از پاسخ‌گویی به سوالات سیستم هوش مصنوعی واتسون خودروی متناسب با روحیات و تمکن مالی شما را نمایش می‌دهد و به شما پیشنهاد می دهد که این خودرو را بخرید.

آی‌بی‌ام واتسون

۳- تراشه 9150 C-V2X کوالکام 

درست چند روز قبل از نمایشگاه خودروی فرانکفورت، شرکت فناوری کوالکام از آخرین پیشرفت خود در زمینه‌ی فضای خودرو و وسایل ارتباطی متصل به خودرو، رونمایی کرد. ممکن است شما با نام کوالکام آشنا نباشید اما در همین حد بدانید که این شرکت مانند اینتل، در زمینه تولید قطعات رایانه و گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند. 

تراشه‌های کامپیوتری کوالکام (Qualcomm) در زمینه "هدایت ترافیک" در داخل تلفن هوشمند فعالیت می‌کنند؛ یعنی میزان کار پردازنده را ارزیابی می‌کنند و وظایف را به بیت‌های مختلف سیلیکونی می‌رسانند. فعالیت تراشه باعث می‌شود که گوشی هوشمند کارآمدتر عمل کند تا بتواند تمام روز را با باتری کوچکش روشن باقی بماند و به فعالیت خود ادامه دهد.

میلیون‌ها نفر از صاحبان خودرو در طی سال‌های گذشته از تراشه‌های کوالکام در خودروی خود بهره‌مند شده‌اند؛ چرا که این شرکت ارتباطات اصلی OnStar را در سال 2003 فعال کرده و از آن زمان تاکنون از سیستم OnStar و بسیاری سیستم‌های مخابراتی دیگر پشتیبانی می‌کند.

آخرین فناوری تلفن همراه کوالکام با نام C-V2X سال آینده وارد بازار می‌شود و ارتباط مستقیم بین خودروها، تلفن‌های همراه و گره‌های فرستنده زیرساخت را فراهم می‌کند. این فناوری همچنین ارتباطات شبکه‌های تلفن‌ همراه سنتی را اداره می‌کند. کوالکام وعده داده است که با استفاده از این فناوری، تبادل اطلاعات مهم و نیازمند امنیت بالا با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

سیگنال‌های این فناوری روی باند ارتباطات 5/9 گیگاهرتز ITS هماهنگ جهانی مبادله می‌شوند که برای V2X بدون نیاز به ماژول هویت مشترک (سیم‌‌کارت)، اشتراک تلفن همراه یا شبکه تلفن رایج ارائه خواهد شد. فقط داشتن یک دستگاه مجهز به امکان اتصال فرد، ماشین یا فرستنده کافی است. ارتباطات این شبکه از طریق فناوری 4G و در آینده از طریق 5G خواهد بود که پخش سیستم اطلاعات و سرگرمی سنتی را نیز می‌تواند برای مشتریان فراهم کند.

این فناوری تلاش می‌کند که ایمنی و بهره‌وری را (با جلوگیری از ترافیک) بهبود ببخشد و همچنین به عنوان یکی از کلیدی‌ترین توانمندی‌ها در زمینه‌ی فناوری خودران ( خودروهای خودمختار) شناخته شده است. شرکت‌های خودروسازی فورد، آئودی، PSA فرانسه و SAIC چین تمایل خود را برای استفاده از این فناوری در زمان راه‌اندازی آن را اعلام کرده‌اند.

۴- فناوری بلاک‌چین IBM 

هنگامی که کلمه blockchain به گوش می‌رسد، احتمال می‌دهیم در مورد بانکداری آنلاین یا بیت‌کوین باشد. تعریف رسمی بلاک‌چین این است : "یک دایرکتوری دیجیتال که در آن تراکنش‌های انجام شده در رمزنگاری، به صورت عمومی و به ترتیب وقوع زمانی ثبت می‌شوند".

آی‌بی‌ام از این فناوری در خودروها استفاده می‌کند تا به طور قابل توجهی ایمنی آن‌ها افزایش یابد و به یادآوری مشکلات و عیوب در خودرو کمک کند. هنگامی که مشکلی در برخی از اجزای خودرو ثبت شود، نمایندگی مجاز می‌تواند بفهمد که آیا خودروی شما خراب شده است.

از ابتدای تولید قطعات مختلف خودرو کدهایی تولید می‌شود که در ترکیب قطعات خودرو یک زنجیره تشکیل می‌دهند. در فرآیند مونتاژ نیز این زنجیره بزرگ‌تر می‌شود. این فرآیند ادامه می‌یابد تا قطعات کوچک مونتاژ شده برای مونتاژ خودرو وارد کارخانه خودروسازی شوند. این زنجیره‌ها هنوز کمی هم‌پوشانی دارند تا زمانی که خودرو کاملا مونتاژ و به مرحله‌ی تولید نهایی می‌رسد؛ در نهایت همه‌ی این زنجیره‌ها برای یک خودرو و با عنوان شماره شناسایی خودرو (VIN) ثبت می‌شوند.

شماره شناسایی خودرو می‌تواند مرجع قطعات بسیار زیادی باشد، که هر کدام دارای زیرمجموعه‌های کمتری از قطعات کوچک‌تر هستند. بنابراین در صورتی که یکی از قطعات این سیستم بزرگ زنجیروار خراب شود، شرکت سازنده خودرو می‌تواند با استفاده از یادآورها با مشتری تماس بگیرد و او را در جریان عیب قطعه یا خودرو قرار دهد.

این یادآوری به همراه کلیه ارتباطات و نیز اطلاعات تعمیر نهایی به بلاک‌چین می‌رود، و در آن‌جا ذخیره می‌شود. به این ترتیب اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) نیز می‌تواند بطور آشکار ببیند که چه قطعاتی در مشکل‌دار بوده است، و چه کاری برای تماس با صاحبان خودرو انجام شده و چه تعداد صاحبان خودرو تعمیرات را انجام داده‌اند. همچنین اگر راننده برای تعویض روغن به نمایندگی آمده باشد و فروشنده VIN خودرو را وارد سیستم کند، می‌بیند که یادآوری و تعمیر در آن وجود دارد؛ یعنی شاید حتی قبل از این‌که راننده بداند که خودرویش نیاز به تعمیر دارد. به نظر شما فناوری دنیای خودروهای متصل عالی نیست؟

آی‌بی‌ام Blockchain

۵- سرالیت؛ ساخت روشلینگ آلمان

تامین کننده آلمانی قطعات کاربردی خودرو و صنایع وابسته موسوم به روشلینگ (Röchling) متخصص در تجهیزات آیرودینامیک، از جمله پانل‌های هوشمند قسمت زیر بدنه برای آرام کردن جریان هوای در زیر خودرو است. سرالیت (Seralite) به نظر می‌رسد مانند آلومینیوم باشد، اما در حقیقت این ماده یک کامپوزیت ساخته شده از آلومینیوم و ترموپلاستیک سبک وزن تقویت شده با فایبر گلاس است.

این اجزای ساخت و شیوه تولید آن باعث می‌شود که سرالیت سبک‌تر و ارزان‌تر از آلومینیوم باشد؛ کامپوزیت سرالیت غیر قابل اشتعال است و روغن یا سایر مایعات قابل اشتعال را جذب نخواهد کرد. استفاده خوب از این ماده زمانی است که محیط اطراف قسمت‌های مزاحم آیرودینامیک خودرو مانند پیشرانه و جعبه دنده را بپوشاند. سرالیت همچنین ویژگی‌های جذب صوت خوبی دارد. این ماده کامپوزیت در سال گذشته معرفی شده، و اکنون در خط تولید پژو 3008 در حال استفاده است.

 سه تایر مفهومی با فناوری منحصر به فرد از کنتیننتال

کنتی‌ادپت (ContiAdapt) ترکیبی از تایر و چرخ، همراه با میکروکمپرسورهایی است که می‌تواند فشار باد تایر را تنظیم و آن را در مواقع ضروری کنترل کند. در صورت نیاز به باد کردن یا تخلیه باد میکروکمپرسورهای کنتی‌ادپت تنظیم باد را انجام می‌دهند و از یک سیستم هیدرولیکی برای تغییر عرض لبه چرخ استفاده می‌کند، به طوری که تایر می‌تواند برای تماس بهتر با سطح لغزنده جاده با فشار کمتر حرکت کند. در بزرگراه‌های خشک برای کاهش مقاومت و سطح تماس با جاده نیز کنتی‌ادپت فشار لاستیک را زیاد می‌کند تا اثرگذاری کمتری بین جاده و لاستیک باشد و نیز در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. این فناوری هنوز ۵ تا ۱۰ سال با تولید فاصله دارد.

کنتی‌ادپت کنتیننتال

فناوری دیگری که کنتیننتال ارائه کرده است کونتی‌سنس (ContiSense) است که کمی زودتر از کنتی‌ادپت به بازار عرضه خواهد شد. کونتی‌سنس حسگرها و لایه‌ای از لاستیک قابل هدایت الکتریکی را به دیواره داخلی تایر اضافه می‌کند که می‌تواند هنگامی که یک شیء فلزی آن را پنچر می‌کند، این اتفاق را تشخیص دهد.

به همین ترتیب، یک حسگر عمق آج می‌تواند هنگامی که شما نیاز به لاستیک‌های جدید دارید، به شما اطلاع دهد. در هر صورت، تایر یک هشدار به برنامه‌ای کاربردی بر روی گوشی شما ارسال می‌کند. پس از آن برنامه می‌تواند نزدیکترین مسیر برای رسیدن به تعمیرگاه را پیدا کند و از وجود لاستیک مناسب با خودروی شما در انبار تعمیرگاه اطمینان حاصل کند.

کنتی‌سنس کنتیننتال

این ویژگی ایده‌آل برای مدیران ناوگان حمل و نقل مناسب است که به طور مداوم نگران حفظ سلامت کامیون‌های خود هستند. حسگر دیگری نیز به عنوان پایش‌گر سلامت تایر برای اندازه‌گیری دمای تایر عمل می‌کند؛ عملکرد این حسگر به گونه‌ای است که هنگامی که کامیون باید حالت رانندگی خود را تغییر دهد، هشدار می‌دهد تا فشار باد تایر تغییر کند؛ یا این که به راننده هشدار می‌دهد که کامیون باید بایستد تا خنک شود.

نیکولای ستزر، عضو اجرایی هیئت مدیره و رئیس بخش تایر شرکت کنتیننتال، گفت که ویژگی‌های مختلف کنتی‌سنس (ContiSense) در حال توسعه هستند و باید این تایر تا پنج سال آینده برای مشتریان در دسترس باشد.

لاستیک تاراکسا (Taraxa)

در همین حال، کنتیننتال در مرحله بعدی آزمایشات خود، به دنبال جایگزینی گل قاصدک برای لاستیک طبیعی است. یک پروژه آزمایشگاهی در آلمان امکان این جایگزینی را با امیدواری بالایی ثابت کرده است. کنتیننتال که در حال ساخت یک مرکز تحقیقاتی است و زمینه‌های زیادی را برای محافظت از قاصدک‌های روسی فراهم می‌کند تا ارزیابی کند که آیا قاصدک‌های دارای شرایط رشد آسان می‌تواند راه‌حل مناسبی برای جایگزینی لاستیک طبیعی باشد. گل قاصدک می‌تواند در نزدیکی کارخانجات تایر تولید شوند و نیازی به وارد کردن کائوچو (لاستیک طبیعی) از جنوب شرقی آسیا نیست. در حال حاضر کائوچو ارزان است، بنابراین انگیزه‌ی مالی بزرگی پشت این پروژه وجود ندارد، اما این طرحی است که می‌تواند آینده‌ی دنیای لاستیک را تغییر دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات