تراشه A11 بایونیک آیفون 10 از پردازنده گرافیکی اختصاصی اپل بهره می‌برد

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تراشه‌ی A11 بایونیک مورد استفاده در آیفون ۱۰، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس اپل از وجود پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی این کمپانی بهره می‌برد.
تبلیغات

اپل با رونمایی از نسل جدید گوشی‌های هوشمندش که امسال شامل آیفون ۱۰، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس می‌شود، نسل جدید تراشه‌ی اختصاصی خود را با نام A11 بایونیک معرفی کرد که بازهم قدرت پردازشی آن در مقایسه با نسل گذشته بهبود پیدا کرده است. البته افزایش قدرت پردازشی را نباید تنها ویژگی جدید این تراشه خواند؛ چراکه بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط اپل، A11 بایونیک اولین تراشه‌ی این شرکت است که با بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی اپل تولید شده است. در واقع A11 بایونیک بیش از تمام تراشه‌های پیشین اپل مبتنی بر دانش فنی داخلی این شرکت طراحی شده است.

هرچند فیل شیلر، قائم‌مقام ارشد اپل و جانی سروجی، قائم‌مقام ارشد فناوری‌های سخت‌افزاری اپل اطلاعاتی در خصوص جزئیات فنی تراشه‌ی جدید A11 ارائه نکرده‌اند؛ اما به بررسی چرایی و نتایج افزایش تسلط اپل بر فرایند توسعه‌ی ماژول‌های مختلف تراشه‌ی اختصاصی این کمپانی پرداخته‌اند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی در تراشه‌ی A11 بایونیک باعث شده است کوپرتینویی‌ها بتوانند بخش بزرگی از فرایند توسعه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و نحوه‌ی تعامل این دو حوزه را در دست داشته باشند و از این‌رو بتوانند بهترین خروجی را از عملکرد تراشه بگیرند. متخصصان اپل به این نکته اشاره کرده‌اند که تراشه‌ی اختصاصی A11 بایونیک صرفا قطعات پازلی نیست که کنار هم قرار گرفته باشند؛ بلکه با توجه به اینکه اپل بخش بزرگی از تراشه خود را توسعه می‌دهد، A11 بایونیک را باید یک تراشه‌ی واحد با هماهنگی بالا بین بخش‌های مختلف آن خواند.

شاید بتوان با نگاهی به نتایج بنچمارک از تراشه‌ی A11 بایونیک اذعان کرد که تلاش‌های اپل نتیجه داده و عملکرد این پردازنده در مقایسه با سایر رقبای موجود در بازار بسیار قوی‌تر است.

اپل بارها در طول کنفرانس رونمایی از آیفون‌های جدید بارها به موتور مبتنی بر شبکه‌های عصبی تراشه‌ی A11 bionic اشاره کرد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، این بخش از تراشه‌ی جدید اپل وظایف پردازشی مربوط به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را بر عهده خواهد داشت و از این‌رو خبری از ارسال این وظایف به سرورهای اپل نیست. در واقع این تراشه را از این نظر با جدیدترین تراشه‌ی هواوی یا همان کرین ۹۷۰ مقایسه کرد. بر اساس گزارش اپل، استفاده از یک واحد پردازشی مستقل برای پردازش وظایف یادگیری ماشین بسیار بهینه‌تر از به‌کارگیری پردازنده‌ی گرافیکی است. شیلر در سخنان خود به این نکته نیز اشاره کرده که بخشی از تراشه که در واقع امنیت آیفون را تأمین می‌کند نیز بازطراحی شده است.

A11 بایونیک از وجود ۶ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که دو هسته‌ی پردازشی برای انجام پردازش‌های سنگین و چهار هسته‌ی پردازشی برای مدیریت وظایف پردازشی نه‌چندان سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سروجی با اشاره به محدودیت فیزیکی سیلیکون و محدود شدن افزایش تعداد ترانزیستور در تراشه‌ها، به این موضوع اشاره کرده است که اپل توسعه‌ی A11 بایونیک را از سه سال پیش آغاز کرده و این موضوع نشان می‌دهد که اپل فناوری‌های بسیار پیشرفته‌تری در نسل‌های بعدی تراشه‌هایش مورد استفاده قرار خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات