ساخت تبلت هواوی نکسوس با سیستم عامل اندرومدا لغو شد

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ظاهرا پروژه‌ی ساخت تبلت هواوی نکسوس که قرار بود به سیستم عامل اندرومدا مجهز شود لغو شده است.
تبلیغات

منابع خبری نزدیک به گوگل و هواوی اوایل هفته‌ی جاری اعلام کردند که پروژه‌ی تبلت هواوی نکسوس مجهز به سیستم عامل اندرومدا لغو شده است. این در حالی است که مدتی قبل قرار بود این تبلت با همکاری هواوی و گوگل تولید شود و حتی نمونه‌ی اولیه‌‌ی این دستگاه توسط دو کمپانی مورد اشاره ساخته شده است.

از اوایل تابستان سال جاری گزارش جدیدی در مورد تبلت نامبرده منتشر نشد و حالا جزئیات جدیدی در مورد این محصول در دسترس قرار گرفته است. برخی منابع اعلام کرده‌ بودند که تبلت مورد بحث اولین محصول تجاری‌ مجهز به سیستم عامل اندرومدای گوگل خواهد بود. اندرومدا در واقع سیستم عامل جدیدی از گوگل است که به این کمپانی اجازه می‌دهد برای اجرای اندروید به کرنل لینوکس نیاز نداشته باشد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، علاوه بر تبلت مجهز به اندرومدای هواوی که قرار بود تحت برند نکسوس تولید شود، کمپانی گوگل همچنین در حال ساخت یک رایانه‌ی تبدیل‌شوندهی قابل حمل با کدنام Bison است. بنا به اعلام منابع خبری، این محصول همانند لپ‌تاپ/ تبلت‌های هیبریدی خواهد بود و احتمالا باید شاهد رایانه‌ای شبیه به محصولات سری سرفیس مایکروسافت یا یوگابوک لنوو باشیم.

فرآیند توسعه‌ی سیستم عامل اندرومدا توسط گوگل در این مقطع از سال تقریبا به‌طور کامل متوقف شده و فقط برخی اجزای آن در اندروید ۸.۰ اوریو به کار رفته است. منابع نزدیک به گوگل اعلام کرده‌اند که پس از سقوط سیستم عامل مورد اشاره، این کمپانی دلیلی برای ادامه‌ی کار روی سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای آن نمی‌بیند و به همین دلیل پروژه‌ی ساخت تبلت هواوی نکسوس مجهز به اندرومدا لغو شده است. ظاهرا قرار نبوده که این محصول یک تبلت رده‌بالا باشد زیرا بر اساس گزارش‌های پیشین، تبلت نامبرده مشخصات سخت‌افزاری نسبتا رده‌پایینی داشته و بدنه‌ی پشتی آن پلاستیکی بوده است. از دیگر ویژگی‌هایی که برای این محصول اعلام شده بود می‌توان به شکل کلی مستطیلی و نمایشگر با نسبت تصویری مرسوم ۱۶ به ۹ آن اشاره کرد. افرادی که نمونه‌ی اولیه‌ی تبلت هواوی نکسوس مجهز به اندرومدا را از نزدیک مشاهده کرده‌اند، این محصول را ترکیبی از نکسوس ۷ و نکسوس ۹ می‌دانند. همچنین بنا به اعلام کاربرانی که با تبلت یادشده کار کرده‌اند، شکل فیزیکی این محصول بیشتر شبیه به نکسوس ۷ با صفحه‌نمایشی به ابعاد ۷ اینچ با کیفیت فول اچ‌دی بوده است. با وجود آنچه اشاره شد، در برخی گزارش‌ها اعلام شده که هواوی تبلت مورد اشاره را به ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی مجهز کرده بود. از دیگر مشخصات محصول مورد بحث می‌توان به پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس‌دی و بهره بردن از یک چیپ‌ست رده‌بالا اشاره کرد. در حال حاضر مشخص نیست که هواوی یکی از پردازنده‌‌هایی ساخت کوالکام را برای این تبلت انتخاب کرده یا محصول نامبرده قرار بود از چیپ‌ست ساخت انویدیا بهره ببرد.

ظاهرا منبع این خبر تحت تأثیر زیبایی‌شناسی کلی دستگاه یادشده قرار نگرفته و آن را ترکیبی از بدترین ویژگی‌های نکسوس ۷ و نکسوس ۹ می‌داند. شایان ذکر است که نکسوس ۷ و نکسوس ۹ به ترتیب توسط دو کمپانی ایسوس و اچ‌تی‌سی تولید شده‌اند. افزون بر این گفته می‌شود تبلت مورد بحث به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی نکسوس، احتمالا قیمتی در حدود ۳۰۰ دلار داشته است. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به درگاه یواس‌بی نوع سی اشاره کرد. البته هنوز مشخص نیست محصول پروژه‌ی Bison که در بالا به آن اشاره کردیم نیز از این ویژگی‌ها بهره خواهد برد یا خیر. حال به نظر می‌رسد که با توجه به قابل حمل بودن ‌Bison، این محصول یک تبلت/ لپ‌تاپ هیبریدی باکیفیت‌ خواهد بود که به‌جای اجرای سیستم عامل آزمایشی اندرومدا، سیستم عامل اندروید را اجرا خواهد کرد.

پس از انتشار خبر لغو پروژه‌ی ‌Bison، گزارش شده که گوگل تمرکز خود را بر کروم‌بوک پیکسل معطوف کرده است. کروم‌بوک پیکسل محصولی است که از سیستم عامل کروم اواس بهره خواهد برد و در چند ماه اخیر شایعاتی در مورد آن منتشر شده است. این احتمال وجود دارد که برخی از قابلیت‌های Bison و برخی از المان‌های طراحی این محصول راه خود را به کروم‌بوک مورد انتظار گوگل باز کنند؛ زیرا به نظر نمی‌رسد که غول دنیای جستجوگرهای اینترنتی تمایلی به توسعه‌ی این محصول از ابتدا داشته باشد؛ علاوه بر این گفته می‌شود که کروم‌بوک پیکسل جدید گوگل احتمالا در رویداد ۴ اکتبر این شرکت به‌طور رسمی معرفی خواهد شد. گوگل در تاریخ مورد اشاره یک رویداد بزرگ برای معرفی سخت‌افزارهای جدید خود برگزار خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها انتظار می‌رود این شرکت از دو گوشی هوشمند پیکسل ۲ و پیکسل ایکس‌ال ۲ در رویداد مورد بحث رونمایی کند. دو گوشی نامبرده در واقع نسل جدید گوشی‌های سری پیکسل گوگل خواهند بود.

سال گذشته گوگل در کنار گوشی‌های سری پیکسل خود از بلندگوی هوشمند گوگل هوم نیز رونمایی کرد و حالا احتمال می‌رود امسال هم این شرکت علاوه بر نسل جدید گوشی‌های پیکسل از مدل کوچک‌تر اسپیکر هوشمند مبتنی بر دستیار صوتی اسیستنت رونمایی کند. این اسپیکرها با هدف رقابت مستقیم با اسپیکر اِکو دات آمازون روانه‌ی بازار خواهند شد. افزون بر آنچه گفته شد، انتظار می‌رود که گوگل در رویداد خود حداقل یک مدل هدفون مجهز به دستیار صوتی اسیستنت نیز معرفی کند. ظاهرا گام بعدی گوگل برای گسترش اکوسیستم هوش مصنوعی، محصول پروژه‌ی ‌Bison خواهد بود و محصولات مبتنی بر این پروژه توسط این کمپانی و نیز شرکت‌های شخص ثالث از جمله بوز به فروش خواهند رسید. شایان ذکر است که بر اساس گزارش‌های اخیر، کمپانی بوز در حال ساخت نسخه‌ای از هدفون QuietComfort 35 خود است که به گوگل اسیستنت مجهز خواهد بود. در رویداد اختصاصی اکتبر گوگل شاهد معرفی آخرین پرچم‌دار بزرگ سال ۲۰۱۷ خواهیم بود و پس از آن به فصل تعطیلات خواهیم رسید که یکی از بهترین بازه‌های زمانی برای کمپانی‌های تولیدکننده‌ی لوازم الکترونیکی محسوب می‌شود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات