بررسی کیبورد کرفت لاجیتک

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
صفحه‌کلید لاجیتک کرفت یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های موجود برای بازه‌ی گسترده‌ای از کاربران، از طراح‌ها گرفته تا تایپیست‌ها‌ی حرفه‌ای است.
تبلیغات

اگر بخواهیم از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی تجهیزات جانبی کامپیوتر مثل کیبورد و ماوس نام ببریم، شاید بدون اغراق لاجیتک اولین برندی باشد که به ذهن خطور می‌کند. این شرکت مطرح، بازه‌ی گسترده‌ای از تجهیزات جانبی اعم از انواع معمولی و حرفه‌ای کیبورد، ماوس، دسته‌ی‌ بازی و هدفون، تولید و عرضه می‌کند. عرضه‌ی محصولات مناسب برای هر کاربری در کنار کیفیت بالا همواره از مشخصه‌های اصلی لاجیتک بوده است. 

لاجیتک کرفت / logitech craft

صفحه‌کلید‌های مکانیکی و حرفه‌ای زیادی تاکنون تولید و به بازار عرضه شده‌اند؛ اما این موضوع در رابطه با محصولات جزیره‌ای (چیکلت) صدق نمی‌کند. طی سال‌های گذشته و با توسعه‌ی مکانیزم‌های پیشرفته صفحه‌کلید‌های جزیره‌ای لپ‌تاپ‌ها، بسیاری از کاربران این دسته از محصولات را نسبت به انواع سنتی برای کارهای روزانه یا حتی تایپ ترجیح می‌دهند. این در حالی است که تولیدکننده‌های بزرگ صفحه‌کلید، کمتر به تولید انواع جزیره‌ای برای کامپیوترهای دسکتاپ علاقه نشان می‌دهند. اگر شما نیز به دنبال صفحه‌کلیدی جزیره‌ای، باکیفیت و دارای امکانات متعدد هستید، محصولی بسیار جذاب به‌تازگی به بازار عرضه شده است. لاجیتک کرفت (Craft) با طراحی عالی، کیفیت بالا و قابلیت‌های متعدد، خود را یکی از بهترین گزینه‌‌های موجود در میان کیبورد‌های جزیره‌ای معرفی می‌کند. اگر به جدید‌ترین محصول لاجیتک علاقه‌مند هستید، با زومیت و بررسی عمیق صفحه‌کلید کرفت همراه باشد.

صفحه‌کلید لاجیتک کرفت توسط شرکت اسپیرو، نماینده‌ی رسمی لاجیتک در ایران، برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

لاجیتک کرفت در همان نگاه اول شما را به خود مجذوب می‌کند. صفحه‌کلیدی با طراحی ساده، کیفیت ساخت بالا، وزن نسبتا زیاد که خبر از کیفیت ساخت عالی آن می‌دهد و البته ابزار چرخانی که سرفیس دایال مایکروسافت را یادآوری می‌کند. کرفت از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ صفحه‌کلید فول‌سایز (همراه با بخش اعداد) در پایین نوار فلزی که در انتهای سمت چپ آن ابزاری چرخان با نام تاج (Crown) تعبیه شده است. باتری کرفت نیز در همین بخش فلزی قرار دارد که تقسیم وزن بسیار خوب کیبورد را به ارمغان آورده است. این موضوع منجر به عدم جابه‌جایی و سُر خوردن آن حتی تحت نیروی زیاد شده است.

لاجیتک کرفت / logitech craft

کیفیت ساخت فوق‌العاده

کلید‌های کرفت طراحی خاصی دارند که پیش از این کمتر دیده شده است. درحالی‌که ابعاد آن‌ها بسیار نزدیک به انواع به‌کار‌رفته در لپ‌تاپ‌ها است، اما هر یک از کلید‌ها قوس خاصی دارد که با قرارگیری بهتر انگشت‌ها روی آن‌، حس بهتری هنگام تایپ القا می‌کند. کلیدهای پلاستیکی این صفحه‌کلید، جنس بسیار خوبی دارند و لاجیتک در ساخت آن‌ها نهایت دقت را به کار برده است؛ این موضوع باعث شده کرفت یادآور بهترین صفحه‌کلید‌های جزیره‌ای اعم از نمونه‌های به‌کار‌رفته در مک‌بوک اپل و سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت باشد. 

لاجیتک کرفت / logitech craft

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های کیبورد‌های جزیره‌ای، توسعه‌ی مکانیزمی کاربردی است که در عین لق نبودن کلید‌ها، نیروی زیادی برای فشردن آن‌ها نیاز نباشد. کرفت نیز همین روند را به‌خوبی دنبال می‌کند و در عین حال که کلید‌های جای بازی چندانی ندارند، به نیروی زیادی برای فشردن نیازمند نیستند. حتی با فشردن گوشه‌ی  هر کلید‌، تمام آن به‌خوبی جابه‌جا می‌شود و این موضوع منجر به افزایش لذت و سرعت تایپ می‌شود. تنها مشکل کرفت در این بخش متوجه کلید Space است که لقی بسیار بیشتری نسبت به سایر کلید‌های این کیبورد دارد. البته این موضوع نیز ضربه‌ی چندانی به تجربه‌ی کاربری و تایپ با کرفت نمی‌زند و برای فشردن این کلید،می‌توانید تنها از گوشه‌ای از آن استفاده کنید تا شاهد فشرده شدن کامل آن باشید.

لاجیتک کرفت / logitech craft
لاجیتک کرفت / logitech craft
لاجیتک کرفت / logitech craft
لاجیتک کرفت / logitech craft

برای تولید کیبورد‌ رایانه‌های شخصی محدودیت چندانی از لحاظ ابعاد دستگاه وجود ندارد؛ اما در بسیاری از موارد شاهد استفاده‌ از روش‌هایی خاص برای کاهش فضای مورد نیاز هستیم که ضربه‌ی زیادی به تجربه‌ی کاربری می‌زند. به‌عنوان مثال می‌توان به کاهش ابعاد کلید‌ها یا فاصله‌ی بین آن‌ها، حذف کلید‌های میانی Home، End، Page Up و Page Down یا ادغام آن‌ها با بخش Num Pad هستیم. اما لاجیتک در کرفت هیچ یک از این محدودیت‌ها را اعمال نکرده است و در کنار ابعاد کاملا مناسب کلید‌ها و فاصله‌ی ایده‌آل بین آن‌ها، با صفحه‌کلیدی کامل روبه‌رو هستیم که به‌خوبی قادر به رفع تمام نیاز‌های کاربران است.

در بخش پشتی کیبورد، درگاه USB نوع C قرار دارد که برای شارژ صفحه‌کلید به کار می‌رود. ال‌ای‌دی وضعیت صفحه‌کلید در بخش راست نوار فلزی کرفت تعبیه شده است که شرایط اتصال به کامپیوتر و وضعیت باتری را اعلام می‌کند. نور پس‌زمینه‌ و قابل تنظیم این صفحه‌کلید، امکان تایپ در شرایط کم‌نور را تسهیل می‌بخشد. 

عملکرد

کیبورد‌های جزیره‌ای باکیفیتِ نسبتا زیادی (البته در بازارهای جهانی و نه در ایران) وجود دارند. اما محصول جدید لاجیتک در کنار کیفیت ساخت بالا و به واسطه‌ی ابزار چرخان خود قادر به ارائه‌ی قابلیت‌های بیشتری است. یکی از قابلیت‌های کاربردی کرفت، امکان اتصال آن به سه دستگاه مختلف است که پیش از این در ماوس‌های رده‌ی بالای سری MX لاجیتک وجود داشت.

در بخش میانی کرفت، سه کلید با شماره‌های ۱ تا ۳ وجود دارد که مخصوص اتصال به کامپیوترهای مختلف است. برای این منظور ابتدا و پس از فشردن هر یک از کلید‌ها، با حالت چشمک‌زن آن مواجه خواهید شد که در ادامه باید در کامپیوتر مورد نظر خود به وسیله‌ی دانگل‌ها یونیفایینگ مخصوص لاجیتک یا بلوتوث، اقدام به جفت‌سازی کرفت و کامپیوتر کنید. بدین ترتیب در نهایت با فشردن هر کلید بلافاصله قادر به تعویض کامپیوتر مورد استفاده خواهید بود. با استفاده‌ی صفحه‌کلید کرفت در کنار یکی از ماوس‌های سری MX لاجیتک به‌طور همزمان قادر به کنترل و استفاده از سه کامپیوتر خواهید بود که برای کاربران حرفه‌ای قابلیتی بسیار کاربردی است. البته در نظر داشته باشید که به همراه کرفت تنها یک دانگل عرضه می‌شود و اگر قصد اتصال آن به سه دسکتاپ مختلف را دارید، باید اقدام به خریداری دو دانگل یونیفایینگ لاجیتک دیگر بکنید.

لاجیتک کرفت / logitech craft

قابلیت شخصی‌سازی کرفت به‌خوبی نیاز‌های شما را تأمین خواهد کرد

تنوع کلید‌های تعبیه‌شده در کرفت باعث شده است با یکی از کامل‌ترین صفحه‌کلید‌های بازار روبه‌رو باشیم که تقریبا تمامی نیاز‌های کاربران را پوشش می‌دهد. در کنار کلید‌های متداول صفحه‌کلید‌های کامل، کرفت برخی امکانات افزوده را نیز در دسترس کاربران قرار می‌دهد. همانند صفحه‌کلید تمامی لپ‌تاپ‌ها، کرفت کاربری دوگانه‌ای برای کلید‌های تابعی (F) در نظر گرفته است. در کنار کاربری اصلی این کلید‌ها، امکان تنظیم حجم صدا، کنترل موسیقی، میزان نور صفحه‌نمایش، ایجاد دسکتاپی جدید، باز کردن اکشن سنتر، نمایش تمام پنجره‌های باز و حجم نور پس‌زمینه‌ی کلید‌ها در لاجیتک کرفت در دسترس است. اما یکی از امکانات خوب کیبورد لوکس لاجیتک، امکان تنظیم کاربری پیش‌فرض کلید‌های F است که در نتیجه برای کاربری دوم باید از کلید fn روی کیبورد استفاده کنید؛ این امر به واسطه‌ی ترکیب کلید‌های fn+esc یا از طریق گزینه‌ی مخصوص نرم‌افزار Logitech Options‌ در دسترس است. کلید‌های مخصوص باز کردن نرم‌افزار ماشین‌حساب، گرفتن اسکرین‌شات از نمایشگر، گزینه‌های یا راست کلیک و قفل کردن سیستم عامل، نمونه‌های جدید و منحصر‌به‌فرد کرفت هستند که در بخش بالای Num Pad قرار گرفته‌اند.

لاجیتک کرفت / logitech craft

اما قابلیت اصلی لاجیتک کرفت امکان شخصی‌سازی تک‌تک کاربری‌های این صفحه‌کلید است که به واسطه‌ی نرم‌افزار لاجیتک آپشنز در دسترس کاربران قرار دارد. تمامی کلید‌های تابعی و چهار کلید اختصاصی سمت راست کیبورد، قابلیت شخصی‌سازی و تعریف کاربری خاصی را دارند. برخی کاربری‌های پیش‌فرض که امکان انتخاب آن‌ها در دسترس است، عبارت هستند از باز کردن نرم‌افزاری خاص، بستن دسکتاپ، بستن پنجره، کورتانا، کپی، کات، پیست، دسکتاپ بعدی یا قبلی، تغییر زبان کیبورد، بزرگ یا کوچک کردن پنجره‌ها و اشتراک‌گذاری.

لاجیتک کرفت / logitech craft
لاجیتک کرفت / logitech craft
لاجیتک کرفت / logitech craft
لاجیتک کرفت / logitech craft

لاجیتک کرفت در کنار سازگاری با کامپیوتر‌های ویندوزی، به‌خوبی قابلیت جفت‌سازی با مک‌بوک و آی‌مک‌های اپل را نیز دارد. در همین راستا شاهد نام‌گذاری کلید‌های مخصوص سیستم‌عامل مک‌او‌اس روی کرفت هستیم. 

لاجیتک کرفت / logitech craft

شاید سؤال بزرگی که در ذهن بسیاری باشد، عمکلرد کرفت در بخش تایپ و راحتی کار با آن است. لاجیتک تلاش زیادی برای بهبود تجربه‌ی تایپ با کرفت کرده است؛ از کلید‌های پایدار و بدون لقی و طراحی خاص آن‌ها گرفته تا صدای اندک هنگام تایپ و فاصله‌ی جابه‌جایی مناسب کلید‌ها. تمامی این موارد باعث شده است تا به اعتقاد ما، کرفت بهترین تجربه‌ی تایپ در انواع صفحه‌کلید جزیره‌ای را ارائه کند. تنها ایراد ارگونومی این کیبورد به عدم امکان تنظیم زاویه‌ی آن مربوط می‌شود که ممکن است برای برخی کاربران آزاردهنده باشد.

کرفت برخلاف عموم کیبورد‌های بی‌سیم، از باتری قابل تعویض بهره نمی‌برد و باید به شارژ باتری داخلی آن از طریق درگاه USB نوع C تعبیه‌شده در پشت کیبورد بپردازید. کرفت با یک بار شارژ و استفاده‌ی سنگین (روزانه ۸ ساعت) قادر به شارژدهی به مدت یک هفته تا ۱۰ روز خواهد بود. چراغ ال‌ای‌دی پس از روشن شدن صفحه‌کلید و در صورت شارژ بودن ۲۰ تا ۸۰ درصدی باتری، به مدت ۵ ثانیه با رنگ سبز روشن خواهد ماند. در صورت کاهش سطح شارژ باتری از ۲۰ درصد، این چراغ به مدت ۵ ثانیه قرمز خواهد شد. برای شارژ کامل لاجیتک کرفت، باید سه ساعت آن را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود متصل کنید.

تاج

اصلی‌ترین وجه تمایز کرفت با سایر کیبورد‌های جزیره‌ای و رده‌بالای بازار، وجود ابزار چرخان بالای آن است که لاجیتک آن را تاج (Crown)‌ نامیده است. این ابزار در هر نرم‌افزار قابلیتی خاص دارد که البته در حال حاضر در نرم‌افزارهای محدودی استفاده از آن ممکن است. 

سه حالت مختلف استفاده از تاج وجود دارد؛ چرخاندن، فشردن و فشردن و چرخاندن همزمان. در محیط ویندوز به‌طور پیش‌فرض به وسیله‌ی تاج قادر به کنترل حجم صدا، قطع کردن موسیقی و تغییر قطعه‌ی موسیقی خواهید بود که البته از بخش مربوطه‌ی نرم‌افزار لاجیتک آپشنز نیز امکان شخصی‌سازی آن‌ها در دسترس است. 

لاجیتک کرفت / logitech craft

پس از اتصال کرفت به کامپیوتر و نصب لاجیتک آپشنز، این اپلیکیشن به‌صورت خودکار نرم‌افزارهای سازگار با کرفت و موجود روی سیستم‌عامل را شناسایی می‌کند و اعلانی در رابطه با نصب پروفایل مخصوص هر یک نمایش می‌دهد. در حال حاضر قابلیت‌ تاج در فتوشاپ، ایلاستریتور، پریمیر، ورد، پاورپوینت، اکسل و مرورگرها قابل استفاده است و لاجیتک در نظر دارد پروفایل‌های مخصوص نرم‌افزار‌های بیشتری برای این ابزار توسعه دهد. 

پروفایل‌های ابزار تاج کاربرد زیادی در نرم‌افزار‌های مذکور دارد و در هر بخش با قابلیت‌های جدیدی روبه‌رو خواهید شد. به‌عنوان مثال در مایکروسافت ورد در صورتی که بخشی از متن را انتخاب کرده باشید، قادر به افزایش اندازه‌ی فونت یا نوع چیدمان پاراگراف خواهید بود. این در حالی است که در صورت انتخاب عکس در این نرم‌افزار تغییر اندازه، نوع قرارگیری آن در بدنه‌ی متن یا چرخش آن در دسترس خواهد بود. برای اطلاع از قابلیت‌های فعال در هر مرحله، کافی است به لمس این ابزار چرخشی بپردازید تا تمامی گزینه‌ها به نمایش دربیایند. برای تغییر گزینه‌ی فعال،تنها باید تاج را مجددا لمس کنید. 

لاجیتک کرفت / Logitech craft
لاجیتک کرفت / Logitech craft
لاجیتک کرفت / Logitech craft
لاجیتک کرفت / Logitech craft

در وهله‌‌ی اول استفاده از تاج ممکن است کمی باعث سردرگرمی شود. اما در صورتی که عموم وقت خود را در یکی از نرم‌افزار‌های نام‌برده سپری می‌کنید، به‌مرور با این ابزار آشنا خواهید شد و به قدری به آن عادت خواهید کرد که در نبود آن با مشکل مواجه خواهید شد. امکان غیر فعال کردن کاربری تاج کرفت در هر یک از نرم‌افزار‌ها در دسترس است.

یکی از قابلیت‌های جذاب تاج (Crown) بازخورد آن با توجه به کاربری فعلی است. به‌عنوان مثال اگر قصد تغییر حجم صدا را داشته باشید، تاج به‌راحتی خواهد چرخید. اما به‌محض ورود به مرورگر و اقدام برای تغییر تب‌های با شده، با درگیر شدن دنده‌ها در این ابزار، شاهد چرخش مرحله‌ای آن خواهید بود. این قابلیت شباهت زیادی به نحوه‌ی اسکرول کردن در ماوس‌های سری MX دارد که با توجه به سرعت اسکرول صفحات، بازخورد ابزار چرخشی آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

تنها کمبود فعلی ابزار چرخشی تاج، عدم امکان افزودن یا شخصی‌سازی کاربرد‌های آن در نرم‌افزار‌های مختلف است. همچنین جای خالی برخی از نرم‌افزارها در لیست نمونه‌های پشتیبانی‌شده توسط لاجیتک کرفت حس می‌شود که می‌توان به ادوبی ایندیزاین یا حتی مایکروسافت اوت‌لوک و وان‌نوت اشاره کرد. 

جمع‌بندی

کرفت کیبوردی فوق‌العاده البته با قیمتی ترسناک است

لاجیتک کرفت را می‌توان یکی از جذاب‌ترین کیبورد‌های بازار دانست. کیفیت ساخت عالی، تقسیم وزن مناسب، طراحی خوب کلید‌ها و ارگونومی عالی آن‌ها، قابلیت سفارشی‌سازی گسترده‌ی کلید‌ها و ابزار چرخان و بسیار کاربردی تاج باعث شده است کرفت گزینه‌ای وسوسه‌انگیز برای هر کاربری باشد. البته این صفحه‌کلید بدون مشکل نیست و عدم امکان تنظیم زاویه‌ی آن، شارژدهی نه‌چندان خوب (نسبت به سایر کیبورد‌های وایرلس) و نرم‌افزار‌های اندک تحت پوشش ابزار تاج را می‌توان عیب‌های آن دانست که البته به اعتقاد ما، هیچ یک از‌ آن‌ها مشکلی بزرگ نیست. تنها نکته‌ی منفی که می‌تواند مانع از خرید کرفت برای بسیاری از کاربران شود، قیمت بالا و ۲۰۰ دلاری آن است که بدین ترتیب صفحه‌کلید جزیره‌ای لاجیتک را گران‌تر از بسیاری از انواع مکانیکی می‌کند.

لاجیتک کرفت / logitech craft

با این حال لاجیتک کرفت گزینه‌ای بسیار کاربردی چه برای طراحان حرفه‌ای، چه برای تایپیست‌ها خواهد بود و پس از مدتی استفاده، به ارزش بالای خرید حتی با وجود قیمت ۲۰۰ دلاری آن پی خواهید برد. به‌طور خلاصه لاجیتک کرفت همان صفحه‌کلید ایده‌آلی است که بسیاری از برند‌ها سعی در تولید آن دارند.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت عالی
  • طراحی بسیار خوب کلید‌ها
  • قابلیت‌ شخصی‌سازی بالا
  • عملکرد عالی و کاربردی ابزار چرخان تاج

نکات منفی

  • قیمت بالا
  • عدم امکان تنظیم ارتفاع و زاویه‌ی کیبورد
  • نرم‌افزارهای محدود پشتیبان از تاج
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات