در آستانه معرفی آیفون ایکس، کوالکام نخستین‌های اندروید را به رخ اپل می‌کشد

سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام در آستانه‌ی رونمایی اپل از آیفون ایکس، سعی دارد توجهات را به‌سوی خود و گوشی‌های اندروید جلب کند.
تبلیغات

درحالی‌که رویداد امشب اپل برای رونمایی از آیفون ایکس و آیفون ۸، همه‌ی توجهات را به‌سوی خود جلب کرده؛ کوالکام در تلاش است از فضای به‌وجود‌آمده به سود خود بهره‌برداری کند. این شرکت فعال در زمینه‌ی ساخت تراشه‌های موبایل، روز گذشته با انتشار پستی تحت عنوان «نخستین‌های دنیای اندروید؛ ارمغانی از کوالکام برای شما»، سعی داشت به قابلیت‌هایی اشاره کند که گوشی‌های اندروید پیش از آیفون از آن‌ها بهره می‌برند.

جدولی که کوالکام بدین منظور تدارک دیده است، قابلیت‌هایی مانند نمایشگر OLED و طراحی بدون حاشیه را در بر می‌گیرد؛ قابلیت‌هایی که پیش‌بینی می‌شود آیفون ایکس، پرچم‌دار جدید و ویژه‌ی اپل نیز از آن‌ها بهره خواهد برد. کوالکام با تحسین‌‌ کردن خود به‌ خاطر وجود چنین قابلیت‌هایی، در این رابطه این‌گونه اظهارنظر کرده است:

کوالکام به‌ لطف فناوری‌های خود، تعدادی از قابلیت‌‌های مهم دنیای موبایل را برای نخستین‌ بار به دنیای گوشی‌های اندروید آورده است؛ به‌طوری که برخی از این قابلیت‌ها تا‌ به امروز در انحصار اندروید بوده‌اند. اگرچه جدول زیر به‌هیچ‌وجه جامع نیست؛ اما تعدادی از قابلیت‌های یادشده را به‌همراه گوشی‌هایی در بر گرفته است که برای نخستین‌ بار به چنین قابلیت‌هایی مجهز شده و مسیر را برای سایر گوشی‌ها هموار کرده‌اند. 

علاوه‌بر این به‌ نظر می‌رسد که کوالکام تعدادی از قابلیت‌های موجود در آیفون را نیز به خود نسبت می‌دهد و مدعی است نوآوری‌های کوالکام سنگ بنای فناوری‌ها و تجارب بسیاری را روی گوشی‌های اندروید و پلتفرم‌های دیگر فراهم کرده است که امروزه ما آن‌ها را ارزشمند می‌شماریم.

فناوری‌ها

دستگاه‌ها

شارژ سریع

اچ‌تی‌سی وان ام ۸، ال‌جی وی ۳۰، شیائومی می ۵

دوربین دوگانه

اچ‌تی‌‌سی وان ام ۷، اچ‌تی‌سی وان ام ۸

تشخیص چهره / عنبیه

سامسونگ گلکسی اس ۸

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

گوشی مرجع طراحی کوالکام

واقعیت افزوده

لنوو فب پرو ۲

تشخیص عمق با نور ساخت‌یافته

گوشی مرجع طراحی کوالکام

طراحی بدون حاشیه

شیائومی می میکس

نمایشگر لمسی مقاوم در برابر آب

سونی اکسپریا زد ۴

نمایشگر OLED

ال‌جی جی فلکس ۲

نمایشگر 4K

سونی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم

LTE گیگابیتی

سامسونگ گلکسی اس ۸

پخش محتوای اولترا HD پریمیوم

سامسونگ گلکسی اس ۸

ان‌اف‌سی با امکان دسترسی توسعه‌دهنده

موتو ایکس، ال‌جی وی ۱۰

بلوتوث ۵

شیائومی می ۶، اچ‌تی‌سی یو ۱۱، ال‌جی وی ۳۰

استاندارد وای‌فای 802.11ad

سیرین سولارین

اسپیکرهای فراگیر مجازی ۵.۱

اچ‌تی‌سی وان ام ۹

صدای با وضوح بالای بی‌سیم از طریق بلوتوث با aptX HD

سامسونگ گلکسی اس ۸، وان‌پلاس ۵، ال‌جی وی ۳۰

موبایل HD‌آر پریمیوم

سونی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم، سامسونگ گلکسی اس ۸

نتفلیکس HD‌آر

ال‌جی جی ۶

آمازون HD‌آر

سونی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم، سامسونگ گلکسی اس ۸، ال‌جی وی ۳۰

البته به‌ نظر می‌رسد جدولی که کوالکام تهیه کرده است؛ چندان بدون ایراد نباشد. این شرکت قابلیت‌هایی را تحت عنوان «نخستین‌ها» مطرح کرده است که در حقیقت برخی از آن‌ها نخستین نیستند یا تعدادی از گوشی‌هایی که قابلیت‌های یادشده به آن‌ها نسبت داده می‌شود، از این قابلیت‌ها بی‌بهره هستند.

اگر گام‌به‌گام مطابق جدول پیش برویم، «شارژ سریع» یکی از قابلیت‌هایی هستند که به‌طور حتم نخستین‌ بار برای اندرویدی‌ها عرضه شد و کوالکام نیز نقشی کلیدی در توسعه‌ی آن داشت؛ اما بی‌شک گوشی عرضه‌‌نشده‌ی ال‌جی وی ۳۰ یکی از محصولاتی نیست که مسیر را برای بهره‌‌گیری گوشی‌های دیگر از این قابلیت هموار کرده باشد. کوالکام در مورد دوربین‌های دوگانه نیز نام اچ‌تی‌سی ام ۷ را به‌عنوان یکی از محصولات تأثیرگذار آورده است؛ درحالی‌که این گوشی از چنین دوربینی بهره نمی‌برد.

باید به این موضوع نیز توجه داشت که عرضه‌ی یک قابلیت‌ به‌خصوص برای نخستین بار به بازار، هیچ‌گاه از برتری‌های اپل نبوده است؛ به‌طوری که تیم کوک، مدیرعامل اپل، می‌گوید شرکت متبوعش بیش از آنکه در جهت معرفی یک قابلیت‌ خاص برای نخستین بار تلاش کند، روی عرضه‌ی یک قابلیت یا محصول خاص با کارکرد صحیح تمرکز دارد.

پست بحث‌برانگیز کوالکام در خصوص «نخستین‌های دنیای اندروید»، به‌دنبال درگیری شدید این شرکت در دعوای حقوقی با اپل بر سر بهره‌های مالکانه (رویالتی) پرداخت‌نشده و رفتارهای انحصارطلبانه منتشر شده است. کوالکام از آن زمان درصدد متوقف‌ کردن واردات آیفون با به‌ جریان‌ انداختن پرونده‌ی تخطی از حقوق پتنتی توسط کوپرتینونشین‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات