آیا ۵۰۰ میلیون کاربر آیفون می‌توانند گره از کار اپل باز کنند؟

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آیفون در حال حاضر ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد؛ پایگاهی قدرتمند از مشتریان که می‌تواند به‌مثابه یک زرادخانه مخفی، اپل را در میدان تصاحب سهم بیشتری از بازار یاری کند.
تبلیغات

عرضه‌ی نسل جدید آیفون (آیفون ۱۰)،‌ آزمونی بزرگ برای قدرتمندترین بخش هویت کسب و کار اپل یعنی پایگاه عظیم کاربران آن است.

جیم ساوا و اسیه مرچنت، تحلیلگران مؤسسه‌ی خدمات مالی و بانکی سیتی بر این باورند که در حال حاضرُ آیفون ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. این تحلیلگران می‌گویند که می‌توان انتظار داشت چیزی نزدیک به ۷۵ درصد از این تعداد کاربر، در نهایت آیفون قدیمی خود را کنار بگذارند و برای خریداری آیفون جدید دست‌به‌جیب بشوند.

تا اینجای کار همه چیز بر وفق مراد اپل به نظر می‌رسد و نشانه‌ها از این حکایت دارند که اپل به‌زودی با فروش آیفون‌های جدید، پول زیادی به جیب می‌زند. تحلیلگران اما چندان به این ماجرا خوش‌بین نیستند و در این مورد که پایگاه کاربری قدرتمند اپل بتواند شاخص‌های مالی این کمپانی را به سمت بالا بکشاند، اتفاق نظر ندارند.

منتقدان وضعیت فعلی اپل با برشمردن دلایل زیر، نسبت به ارتقاء جایگاه این کمپانی پس از عرضه‌ی نسل جدید آیفون ابراز تردید کرده‌اند:

  • اندروید در یک بازه زمانی طولانی‌تر کاربران بیشتری به خود جذب کرده است و گوشی‌های این سیستم عامل هم روزبه‌روز بهتر، کارآمدتر و البته ارزان‌تر شده‌اند.
  • رشد پایگاه کاربری اپل متوقف شده است و تمام کسانی که به دنبال خرید آیفون‌های جدید هستند، پیش‌تر نیز از گوشی‌ آیفون استفاده می‌کرده‌اند. از سوی دیگر قیمت‌های سرسام‌آور اپل خود مانعی بزرگ برای جذب سایر کاربران با بودجه‌های پایین‌تر است.
  • تخمین زده شده است که کاربران اپل مدت‌زمان بیشتری با گوشی خود سر می‌کنند؛ در واقع به‌طور متوسط حدود سه سال. بنابراین مادامی که از آیفون فعلی خود راضی هستند، بعید به نظر می‌رسد که برای خریداری یک آیفون جدید اغوا بشوند.
  • اپل از زمان معرفی آیفون ۶ در سال ۲۰۱۵، تاکنون گوشی هیجان‌انگیز جدیدی روانه بازار نکرده است. به همین دلیل، مشتریان آیفون هم رغبت چندانی برای ارتقاء گوشی خود ندارند.

نمودار زیر گوشه‌ای از مشکلاتی را که اپل در حال حاضر با آن روبه‌رو است نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید، در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ فروش آیفون به‌رغم رشد پایگاه کاربری اپل، کاهش یافته است.

iphone user base

اما تیم تحلیلگران سیتی  آمار و ارقام جدیدی ارائه کرده‌اند. آن‌ها اذعان داشته‌اند که پایگاه کاربری اپل تضعیف شده است. در واقع کاربران، در حال حاضر به‌طور متوسط آیفون‌ خود را هر ۳۲ ماه یک‌بار تعویض می‌کنند، درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۴ برابر با ۲۸ ماه بود. همچنین طبق پیش‌بینی‌ها، تنها ۷۵ درصد از کاربران فعلی آیفون در نهایت برای خریداری یک آیفون جدید اقدام خواهند کرد، درصورتی‌که این رقم در زمان معرفی آیفون ۶ نزدیک به ۸۵ درصد بود.

آیفون ۶ (۲۰۱۴-۲۰۱۵)

پایگاه کاربری: ۳۰۰ میلیون کاربر

زمان متوسط تعویض: ۲۸ ماه

درصد تخمینی کاربران متمایل به تعویض گوشی: ۸۵ درصد

آیفون ۸ (۲۰۱۷-۲۰۱۸)

پایگاه کاربری: ۵۰۰ میلیون کاربر

زمان متوسط تعویض: ۳۲ ماه

درصد تخمینی کاربران متمایل به تعویض گوشی: ۷۵ درصد

بااین‌حال، تحلیلگران سیتی می‌گویند آیفون جدید می‌تواند از سد این آمار و ارقام بگذرد و شگفتی خلق کند.

نزدیک شدن زمان متوسط تعویض به سه سال به دلیل رضایت کاربران از نگه داشتن طولانی‌تر آیفون خود نبوده است؛ بلکه آن‌ها به این دلیل از تعویض و ارتقاء گوشی خود امتناع می‌کرده‌اند که آیفون ۷ بسیار شبیه به آیفون ۶ بود و چیز زیادی برای مجاب کردن کاربران به خرید خود در چنته نداشت. اما تحلیلگران سیتی بر این باورند که آیفون ۸ با بدنه شیشه‌ای و صفحه‌نمایش بزرگ خود می‌تواند زمان متوسط تعویض آیفون را دستخوش تغییرات اساسی بکند.

علاوه بر این و مهم‌تر از همه، پایگاه کاربری اپل در حال حاضر ۲۰۰ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۴ است. بنابراین اگر تعدادی کمتر از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال کنونی آیفون برای خریداری پرچم‌دار بیش از ۱۰۰۰ دلاری جدید اپل اقدام کنند، باز هم برای اینکه درآمد اپل به مدار رشد بازگردد کافی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات