چگونه ایده خود را معرفی کنید

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برای اینکه بتوانید ایده‌ی شکل‌گرفته در ذهنتان را به مرحله‌ی اجرا برسانید، لازم است بتوانید به‌خوبی آن را با مشاوران و سرمایه‌گذاران در میان بگذارید.
تبلیغات

اگر شما ذهن خلاق و ایده‌پردازی دارید، بسیار پیش می‌آید که بخواهید آنچه به ذهنتان آمده است، مشتاقانه با رئیس‌، تیم کاری‌، مشتری یا یک دوست در میان بگذارید. نحوه‌ی بیان کردن شما بسیار اهمیت دارد. در ادامه عباراتی که نامناسب هستند و شما و ایده‌تان را ضعیف نشان می‌دهند معرفی می‌کنیم:

فوق‌العاده می‌شود اگر...

«فوق‌العاده می‌شود اگر این پروژه را به هفته بعد موکول کنیم.»

شاید هرکدام از ما یک‌بار این جمله را در صحبت‌هایمان به کار برده باشیم. درحالی‌که بهتر است به‌جای این مقدمه‌چینی و پیش‌بینی کردن، اجازه بدهید اصل ایده‌تان در ذهن طرف مقابل بنشیند و گویای ماهیت و ارزشش شود. چون این عبارت در ابتدای سخن، نه یک مقدمه‌ی مصمم و نه یک نظرسنجی است. پس سعی کنید ایده‌تان را در قالب یک پیشنهاد یا نظرسنجی مطرح کنید و پاسخ شفافی از مخاطبتان بگیرید.

«پیشنهاد می‌کنم این پروژه را به هفته بعد موکول کنیم. نظر شما چیست؟»

شاید ایده‌ی خیلی خوبی نباشد اما...

زمانی‌که این جمله را به کار می‌برید یعنی خودتان هم می‌دانید که ایده‌ی شما نیمه‌پخته است و هنوز آماده‌ی اجرایی شدن نیست. پس با ارائه‌ا‌ی بدون ‌اعتمادبه‌نفس تلاشی بیهوده می‌کنید که نتیجه‌ی دلخواهتان را در بر نخواهد داشت. احتمال جواب مثبت گرفتن در چنین مکالمه‌ای بسیار ضعیف است. یا به ایده‌تان اعتماد تام داشته باشید و از آن دفاع کنید یا اصلا آن را به زبان نیاورید و با کلمات «بد، احمقانه و وحشتناک» آن را توصیف نکنید! به خود و ذهنتان فرصتی دوباره دهید و فکرتان را کامل کنید.

سخنرانی

من فکر می‌کنم شاید...

به زبان آوردن کلماتی مانند «شاید، تقریبا، نسبتا و...» نشان می‌دهد که اعتمادبه‌نفس شما در مورد موضوع مکالمه‌تان کم است. پیشنهاد می‌کنیم با لحن و کلمات قوی و تأثیرگذار هرگونه تردید را از میان بردارید و به اهداف خود برسید.

شاید مناسب این موقعیت نباشد اما...

گاهی شرایطی پیش می‌آید که ایده‌ی شما در محیط و موقعیتی دیگر امتحان خود را پس داده و موفقیت‌آمیز بوده است؛ اما شما چندان از نتیجه‌ی کار در موقعیت جدید مطمئن نیستید. بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم که بجای زیر سؤال بردن ایده‌ی خود، تفاوت‌ها را به زبان بیاورید و اعلام کنید که ایده‌تان چه سابقه‌ی درخشانی داشته است. این‌گونه هم ارزش تفکر شما حفظ شده است و هم حقایق را به زبان آورده‌اید و تمام جوانب را عنوان کرده‌اید.

چهار عبارت ذکرشده در بالا را از جملات خود حذف کنید و به‌دنبال جایگزین‌های مناسب باشید. مطمئن باشید که ایده‌ی شما به‌صورت حرفه‌ای، باثبات و توجه برانگیز به مخاطبتان منتقل شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات