آیفون 8 به یک نمایشگر با رزولوشن بالا مجهز خواهد بود

سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گفته می‌شود گوشی هوشمند آیفون ۸ اپل به یک نمایشگر با رزولوشن بالا مجهز خواهد بود.
تبلیغات

اولین اطلاعات مهم در مورد آیفون ۸ در ماه فوریه فاش شد. تحلیل‌گر معروف شرکت تحقیقاتی KGI که گفته می‌شود ارتباطاتی با کمپانی‌های آسیایی تأمین‌کننده‌ی اپل دارد، گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام شد قیمت گوشی هوشمند آیفون ۸ بیش از ۱۰۰۰ دلار خواهد بود. در این گزارش، مینگچی کو همچنین برای اولین بار طراحی جدید گوشی یادشده را فاش کرد.

درهرحال شرکت اپل اخیرا نسخه‌ی آی‌اواس اسپیکر هوشمند هوم‌پاد را منتشر کرده که در آن تصادفاً جزئیات قابل توجهی در مورد ویژگی‌های گوشی آیفون ۸ فاش شده است. پیش از هر چیز، کدنام آیفون ۸ در نرم‌افزار مورد بحث دیده شده است. کد نام آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس به ترتیب ‌D20 و D21 خواهد بود و بر اساس آنچه در نرم‌افزار هوم‌پاد مشخص شده است، کدنام آیفون بعدی D22 خواهد بود. ورژن آی‌اواس هوم‌پاد همچنین شامل یک سری اطلاعات در مورد نمایشگر آیفون ۸ بوده است. سیستم‌عامل هوم‌پاد از یک آیفون مجهز به رزولوشن سخت‌افزاری ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل پشتیبانی می‌کند. مینگ‌چی کو قبلا مدعی شده بود که رزولوشن نمایشگر گوشی هوشمند آیفون ۸ معادل ۱۲۴۲ در ۲۲۰۸ پیکسل خواهد بود. بنابراین کدام یک از رزولوشن‌های اعلام‌شده واقعی است؟

در ادامه خلاصه‌ی تحلیل‌ها و گزارش‌هایی که اخیرا در مورد نمایشگر آیفون ۸ منتشرشده را مرور می‌کنیم.

مشخصات نمایشگر اپل آیفون ۸

نسبت تصویر: ۲.۱۷ به ۱

ابعاد نمایشگر: ۵.۸ اینچ

رزولوشن: ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل

چگالی پیکسلی در هر اینچ: ۴۶۲ پیکسل

ابعاد: سه برابر رتینا

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بر اساس اطلاعاتی که توسط خود کمپانی اپل فاش شده است، رزولوشن آیفون ۸ معادل ۱۲۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل خواهد بود و اطلاعات یادشده هیچ اشاره‌ای به رزولوشن ۱۲۴۲ در ۲۲۰۸ پیکسل ندارد. در مورد تئوری مطرح‌شده توسط مینگ‌چی کو انتقاداتی وجود دارد؛ اما پیش از صحبت در این رابطه، بهتر است به این موضوع توجه کنیم که اپل چگونه رزولوشن‌های مختلف را مورد استفاده قرار می‌دهد.

هنگامی که در کد صحبت در مورد المان‌های نمایشگر به میان آید، اپل علاوه بر پیکسل‌ها با نقطه‌ها نیز کار می‌کند. این یعنی ابعاد المان‌هایی مثل نوار ناوبری آی‌اواس، آیکون آی‌اواس و اجزای دیگر، از زمان آیفون ۴ تا آیفون ۶، آیفون ۷ اس، آیفون ۷ و آیفون اس‌ای ثابت بوده است. البته ابعاد المان‌های یادشده در مدل‌های پلاس کمی بزرگ‌تر است. ابعاد اجزای مورد اشاره در آی‌اواس بر حسب نقطه بیان می‌شود و نه پیکسل.

آیفون ۸

رزولوشن‌های آیفون‌‌

برای درک بهتر تفاوت بین پیکسل‌ و نقطه‌، باید نگاهی به تاریخ داشته باشیم. آیفون اولیه و نیز آیفون ۴ جی و آیفون ۳ جی‌اس از چگالی پیکسلی ۱۶۴ پیکسل بر هر اینچ بهره می‌بردند. پس از آن کمپانی اپل در کنار آیفون ۴، نمایشگرهای رتینا را معرفی کرد. در این صفحه‌نمایش‌ها رزولوشن از ۳۲۰ در ۴۶۰ پیکسل یا ۱۶۴ پیکسل بر هر اینچ، به ۶۴۰ در ۹۶۰ پیکسل یا ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ ارتقاء داده شد؛ اما ابعاد واقعی المان‌های رابط کاربری مثل آیکون‌ها و نوار ناوبری همچنان مثل قبل بدون تغییر باقی ماند. اپل از این ترفند برای معرفی نقطه‌ها استفاده کرد. نکته اینجا است که تراکم پیکسل نمایشگرهای رتینا نسبت به نمایشگرهای مدل‌های قبلی آیفون ۴، دقیقا دو برابر شده است. با توجه به بزرگ‌تر شدن دو برابری تراکم پیکسل نمایشگر رتینا، ابعاد المان‌های رابط کاربری نیز باید دو برابر افزایش می‌یافت و به همین دلیل است که می‌گوییم ابعاد آیفون ۴ دو برابر شده است. ابعاد تمام اجزای رابط کاربری در نمایشگر آیفون ۴ از نظر پیکسلی نسبت به نسل قبل این محصول دو برابر شد؛ اما چگالی پیکسلی این المان‌ها همچنان ثابت باقی ماند.

مدتی بعد مدل پلاس آیفون‌های اپل نیز معرفی شد که رزولوشن نمایشگر آن‌ها نسبت به مدل‌های معمولی آیفون کمی تفاوت دارد. در این مدل‌ها، نمایشگر بزرگ به‌منظور نمایش محتوای بیشتر و نیز بزرگ‌تر کردن سایر اجزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسلما تپ کردن روی اجزای بزرگ‌تر و خواندن متون بزرگ‌تر، برای کاربران آسان‌تر خواهد بود. مبنای نمایشگرهای مدل‌های پلاس آیفون ۱۵۴ پیکسل بر هر اینچ است. هر چه تعداد نقطه‌های موجود در هر اینچ در نمایشگر کمتر باشد، المان‌های مختلف رابط کاربری بزرگ‌تر نشان داده خواهند شد. بد نیست اشاره کنیم که با توجه به اطلاعات یادشده، نسبت ابعاد نمایشگر مدل‌های پلاس آیفون ۳ برابر یا حتی بیشتر است.

نکته‌ی جالب اینکه تمام اجزای رابط کاربری در مدل‌های پلاس آیفون بر اساس رزولوشن واقعی ۱۲۴۲ در ۲۲۰۸ پیکسل مجازی طراحی شده‌اند. این اقدام به‌منظور راحت‌تر کردن کارها انجام شده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با بهره بردن از روش اپل، از تصاویری استفاده کنند که نسبت به حالت عادی، ابعاد سه برابری دارند. البته چنین ابعادی نسبت به رزولوشن فیزیکی نمایشگر (۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل) کمی بزرگ‌تر است و همین عامل باعث شده است اپل مجبور شود شرایطی برای کاهش سایز اجزای رابط کاربری ایجاد کند. در ادامه می‌توانید خلاصه‌ی این اطلاعات را در جدول مشاهده کنید.

حال منطقی است که اپل از همین ترفند در تولید آیفون ۸ نیز استفاده و نمایشگر این محصول را با تراکم پیکسل سه برابری همراه کند. در این حالت دو گزینه‌ی احتمالی پیش روی اپل است: یا از مبنای ۱۶۳ پیکسل بر هر اینچ آیفون‌های معمولی استفاده کند یا مبنای ۱۵۴ پیکسل بر هر اینچ آیفون‌های پلاس. بر اساس جدیدترین اطلاعات فاش شده از آیفون ۸، گفته می‌شود این محصول از مبنای ۱۵۴ پیکسل بر هر اینچ بهره خواهد برد. با توجه به جزئیات مورد اشاره، انتظار می‌رود مشخصات صفحه‌نمایش گوشی هوشمند آیفون ۸ به شرح زیر باشد:

نمایشگر ۵.۸ اینچی با رزولوشن ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۶۲ پیکسل بر هر اینچ. کیفیت این صفحه‌نمایش دقیقا سه برابر نمایشگرهای رتینا خواهد بود.

البته هنوز نمی‌توان با اطمینان کامل در این رابطه صحبت کرد؛ چراکه مشخصات اعلام‌شده بر اساس محاسبات مختلف و مد نظر داشتن ابعاد و رزولوشن نمایشگرهای آیفون‌های قبلی به دست آمده است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات