چگونه عکس‌های بهتری از خورشید گرفتگی ثبت کنیم

سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به‌زودی امکان رؤیت خورشید گرفتگی کامل پس از گذشت بیش از نیم قرن در ایالات متحده فراهم می‌شود. به بهانه این رویداد، نگاهی به روش‌های عکاسی از خورشیدگرفتگی خواهیم داشت.
تبلیغات

بزرگ‌ترین رویداد عکاسی امسال، یعنی خورشید گرفتی کامل در ماه آگوست فرامی‌رسد. البته این پدیده‌ی زیبا تنها در برخی از مناطق ایالات متحده قابل مشاهده است و نزدیک‌ترین خورشید گرفتگی قابل رؤیت در ایران در سال ۲۰۳۴ به وقوع خواهد پیوست. اما بد نیست به بهانه این اتفاق جالب و دیدنی نگاهی به روش‌های مختلف عکاسی از خورشید گرفتگی و نحوه انجام آن داشته باشیم.

این روز خاص در تاریخ ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) از راه می‌رسد و در طی آن، ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. خورشید گرفتگی کامل، یکی از پدیده‌های نادر محسوب می‌شود و شانس تماشای آن ممکن است برای برخی از افراد هرگز فراهم نشود. آخرین خورشید گرفتگی کامل در ایالات متحده در سال ۱۹۱۳ به وقوع پیوست؛ درحالی‌که آخرین خورشید گرفتگی کامل در ایران در ۱۱ آگوست ۱۹۹۹ (۲۰ مرداد ۱۳۷۸) اتفاق افتاد. در نتیجه ثبت و ضبط این لحظه برای برخی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

وسایل مورد نیاز

عینک خورشیدی: این عینک‌ها ظاهری همانند عینک‌های سه‌بعدی دارند و استفاده از آن برای کاهش آسیب ناشی از تماشای مستقیم نور و محافظت از چشم‌ها ضروری است. اگر حین خورشید گرفتگی به‌صورت مستقیم به خورشید نگاه کنید، امکان دارد بینایی خود را از دست بدهید.

Solar Glasses

فیلتر خورشیدی: برای عکاسی از خورشید گرفتی، چه از یک دوربین بزرگ DSLR استفاده کنید و چه دوربین یک گوشی هوشمند، می‌توانید از یک فیلتر خورشیدی برای پوشاندن لنز دوربین خود استفاده کنید. فوکوس روی خورشید در حین خورشید گرفتگی بدون استفاده از فیلتر، می‌تواند به لنز دوربین آسیب وارد کند.

سه‌پایه: خورشید گرفتگی به‌سرعت اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه برای ثابت نگاه داشتن تصویر، نیازمند بهترین ابزار هستید. یک سه‌پایه‌ی ساده با حداقل قیمت ۲۵ دلار می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

تبدیل گوشی هوشمند: اگر  قصد دارید با گوشی خود از خورشید گرفتگی عکس‌برداری کنید، برای قرار دادن آن روی سه‌پایه، به یک تبدیل ارزان‌قیمت نیاز خواهید داشت.

لنز زوم: در صورت استفاده از گوشی‌های هوشمند، برای زوم کردن روی خورشید نیاز به لنز‌های جانبی خواهید داشت. در غیر این صورت، تصویر ثبت‌شده‌ی شما، چیزی جز منظره‌ی بزرگ آسمان و یک نقطه نخواهد بود.

اگر از دوربین DSLR استفاده می‌کنید، نیاز به یک لنز طویل خواهید داشت. در حالت مطلوب، می‌توانید از لنز‌های ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلی‌متری که عکاسان ورزشی برای ثبت رویدادهای بزرگ از آن‌ها بهره می‌گیرند استفاده کنید. عکاسان حیات وحش، از این نیز فراتر می‌روند و لنزهای ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متری روی دوربین خود نصب می‌کنند که قیمتی چند هزار دلاری دارند. یک وسیله‌ی جانبی جالب و ارزان‌قیمت، اکستندرهای لنز هستند که امکان اتصال آن‌ها به انتهای لنز زوم وجود دارد و با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار در بازار یافت می‌شوند.

لنز گوشی‌های هوشمند عمدتا از نوع زاویه‌ی عریض است (۲۸ میلی‌متری برای آیفون و ۲۶ میلی‌متری برای سامسونگ گلکسی اس ۸) و امکان تغییر زاویه‌ی دید آن‌ وجود ندارد؛ اما می‌توانید از لنز‌های بی‌شماری که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند استفاده کنید.

دو برند معروف از این لنزهای جانبی، Olloclip و Moments هستند که لنزهای متنوعی با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند. برای عکاسی از خورشیدگرفتگی می‌توانید از لنز ۸۵ میلی‌متری استفاده کنید که برای گرفتن عکس پرتره بهترین اندازه است. با استفاده از این لنز، آن‌چنان به خورشید نزدیک نمی‌شوید؛ اما نتیجه‌ی آن قطعا بهتر از تصویر استاندارد گوشی خواهد بود.

Smart Phone Lens

توصیه‌های عکاسی و فیلم‌برداری

با استفاده از دوربین DSLR، از سرعت شاتر مناسبی برخوردار خواهید بود و به‌وسیله‌ی تایمر می‌توانید بدون لرزش دست، تصاویر خود را به ثبت برسانید.

اما اگر به دوربین گوشی‌های هوشمند عادت کرده‌اید که امروزه اکثر افراد این گونه‌اند، استفاده از تایمر (معمولا ۵ ثانیه) برای ثبت تصویر بدون لرزش دست، راه حل مناسبی است.

گوشی‌های هوشمند، با دوربین‌های پیشرفته‌ قابل رقابت نیستند و عکاسان حرفه‌ای به‌ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنند. دوربین‌های DSLR علاوه بر اینکه قابل استفاده با لنز‌های بسیار بزرگ هستند، قابلیت اتصال به تلسکوپ نیز دارند.

با این وجود، فیلم‌برداری در گوشی‌های هوشمند تجربه‌ی هیجان‌انگیزی محسوب می‌شود. در مدل‌های پیشرفته، می‌توانید با وضوح تصویر بسیار بالای 4K فیلم‌برداری کنید. تغییر حالت آسمان از روز به شب در عرض چند دقیقه اتفاق می‌افتد و فیلم‌برداری از آن قطعا شگفت‌انگیز خواهد بود. فقط فراموش نکنید در صورت استفاده از هر دوربینی، آن را روی سه‌پایه نصب کنید.

تایم‌لپس: حتما تابه‌حال ویدئوهای مختلفی دیده‌اید که سرعت حرکت بالایی دارند. ابرها با سرعت بسیار زیاد در آسمان پخش می‌شوند یا یک نقاشی زیبا در عرض کمتر از چند ثانیه تکمیل می‌شود. این ویدئوها تایم‌لپس نامیده می‌شوند و اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی قادر به ضبط آن‌ها هستند. برای این کار، گوشی را روی سه‌پایه‌ نصب کنید و تقریبا ۵ دقیقه پیش از وقوع خورشید گرفتگی، دکمه‌ی تایم‌لپس را انتخاب و برای ۲۰ دقیقه اقدام به فیلم‌برداری کنید. نتیجه‌ی کار یک ویدئوی فشرده و شگفت‌انگیز از صحنه‌ی خورشیدگرفتگی خواهد بود که می‌توانید آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

از جمعیت عکاسی کنید: انبوه عکاسان حرفه‌ای و آماتوری که برای تماشا و عکاسی از خورشیدگرفتگی گرد هم جمع می‌شوند، صحنه‌ی جالبی به وجود می‌آورد و می‌تواند ایده‌ی خوبی برای عکاسی به‌شمار رود.

در انتها برای یادآوری دوباره اشاره می‌کنیم که تمام چیزهایی که لازم دارید، یک عینک، یک فیلتر برای دوربین، یک سه‌پایه، یک تبدیل گوشی هوشمند و یک مکان مناسب برای عکاسی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات