با تغییر نام ریال به تومان، فعلا صفر از واحد پول حذف نمی‌شود

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که پدیده استثنایی دو اسمی بودن پول ملی، یعنی ریال و تومان در آینده نزدیک تعیین تکلیف می‌شود؛ اما فعلا صفر از واحد پول حذف نخواهد شد.
تبلیغات

ولی‌الله سیف وعده داده است که دو اسمی بودن پول ملی کشور حل خواهد شد و در نهایت آنچه مد نظر مردم است، اعمال می‌شود.

طرح تغییر واحد پولی کشور بالاخره پس از چند سال تعیین تکلیف می‌شود و به‌زودی با تصمیم‌گیری نهایی مجلس، پرونده تغییر نام واحد پول ملی بسته خواهد شد؛ البته این طرح در حالی کلید می‌خورد که با تصمیم‌گیری‌های اولیه تا حدودی تفاوت دارد؛ به این معنا که قرار نیست نام‌گذاری جدیدی صورت گیرد و در عین حال حذف صفر از پول ملی نیز به زمان دیگری موکول می‌شود. 

گزارش‌‌ها حاکی از این هستند که پیگیری این موضوع در روزهای آینده و به‌زودی، با بازگشایی دوباره‌ی مجلس انجام خواهد شد و به‌عنوان اولین طرح بانک مرکزی در آغاز کار دولت دوازدهم در مجلس مطرح شود.

به گفته‌ی سیف، درباره‌ی طرح واحد پول کشور و حذف صفر، دو دیدگاه در دولت وجود داشت که به‌صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما جمع‌بندی‌ این بود که پیشنهاد مستقلی از سوی دولت و بانک مرکزی به مجلس ارسال شود که اگر به تصویب برسد، منجر به حذف ۴ صفر از پول ملی می‌شود.

وی افزود: «... اما در نهایت جمع‌بندی دولت این شد که فعلا رفورم پولی انجام نشود؛ رفورم پولی یعنی حذف صفر. آنچه در حال حاضر در این مرحله مد نظر قرار گرفته این است که فعلا تومان را به‌عنوان واحد پول ملی کشور در نظر بگیریم و در یکی دو سال آینده و پس از استمرار و پایداری تورم تک‌رقمی، صفرها از پول ملی حذف شود، بنابراین اجرای این طرح به آینده موکول شده است.»

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با توجه به این موضوع پیشنهادی توسط بانک مرکزی تنظیم و در دولت تصویب شد، گفت: «دلیل تغییر این تصمیم این بود که با وجود اینکه در قانون بانک مرکزی واحد پول ملی ریال است، اما در محاوره‌های مردم ریال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تومان به کار می‌رود.»

به گفته‌ی وی: «هیچ کشوری در دنیا این‌چنین نیست که بگویند مثلا ۵۰۰ تومان و بنویسند ۵ هزار ریال و این دو با هم مغایرند. البته در برخی مواقع در حذف صفرها هم اشتباهاتی صورت می‌گیرد، لذا این پدیده استثنایی در کشور را حل خواهیم کرد؛ با این تفاوت که رفورم پولی یکی دو سال دیگر با پایداری نرخ تورم تک‌رقمی اجرا می‌شود و این تصمیم منطقی و عاقلانه به نظر می‌رسد.»

رئیس شورای پول و اعتبار با تأکید بر اینکه «اسم واحد پولی جدید را تومان خواهیم گذاشت و اسم جدیدی برای آن انتخاب نخواهیم کرد»، گفت: «البته ممکن است در آینده تغییری در این اسم ایجاد شود، منتهی در این مرحله خیر. این در حالی است که قرار بود آنچه مردم می‌گویند را بپذیریم.»

وی گفت: «این طرح به مجلس ارائه شده و باید منتظر تصمیم مجلس دراین‌باره باشیم، بانک مرکزی این موضوع را پیگیری می‌کند و مسئول دفاع از آن هم خود بانک مرکزی است، زیرا اخیرا این لایحه در دولت تصویب شده و به تعطیلات مجلس برخورد کرده و احتمالا پس از پایان تعطیلات مجلس مورد پیگیری بانک مرکزی قرار می‌گیرد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات