یک مدیر خوب چگونه از کارمندانش تقدیر می‌کند

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
قدردانی از کارمندان باعث افزایش نشاط در بین آن‌ها و در نتیجه بهبود عملکردشان می‌شود. در ادامه روش‌هایی برای تقدیر از کارمندان ارائه خواهیم کرد.
تبلیغات

قدردانی کردن باعث ایجاد تعامل و احساس مفید بودن و در نتیجه بالا بردن عملکرد کارکنان یک سازمان می‌شود. زمانی که کارمندان در شرایط سختی قرار می‌گیرند راه‌هایی وجود دارد تا مدیران از تلاش و کار خوب آن‌ها قدردانی کنند.

یک مدیر ماهر را تصور کنید که واقعا برای شما قابل احترام است؛ قطعا یکی از کارهایی که وی به‌خوبی انجام می‌دهد، تقدیر کردن مناسب است. در واقع شناسایی و ارج نهادن به سخت‌کوشی و موفقیت یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین هدیه‌هایی است که می‌توانید برای کارمندان خود تدارک ببینید.

قدردانی کردن حتی اگر دلایلی کافی برای آن وجود نداشته باشد نیز کاری پسندیده است. مطابق با یک تحقیق روانشناسی در آمریکا، در ۹۳ درصد اوقات کسانی که احساس باارزش بودن می‌کنند، تلاش کرده‌اند بهترین عملکرد خود را ارائه کنند.

توجه داشته باشید که برای قدردانی نیاز به یک برنامه‌ی مدون و از قبل تعیین‌شده ندارید. همچنین نیازی نیست یک راه خلاقانه برای قدردانی پیدا کنید، بلکه فقط کافی است قدردانی کنید. گاهی اوقات باید به‌طور خاص قدردانی کرد اما اکثر اوقات به روش‌های معمول و حتی با یک اشاره‌ی ساده، می‌توان قدردانی را به بهترین نحو انجام داد.

در ادامه چند راه ساده و بدون خرج برای قدردانی و تشکر از کارمندان سخت‌کوش معرفی می‌کنیم:

۱. تشکر کنید

بسیاری از مدیران تصور می‌کنند که تحسین و قدردانی از کارمندان در پرداخت حقوق ماهیانه خلاصه‌ می‌شود و بروز پیدا می‌کند. آن‌ها فکر می‌کنند: «چرا باید از شما برای کاری که وظیفه‌ی انجام آن را دارید و بابت آن پول دریافت می‌کنید، تشکر کنم؟»

این فکر نه‌تنها از لحاظ منطقی درست نیست بلکه حتی احمقانه است.

وقتی یک کارمند به خاطر ارائه‌ی یک گزارش به‌سختی تلاش می‌کند، به او بگویید «متشکرم». وقتی یک کارمند مشکلی را پیدا می‌کند بگویید «متشکرم». تا جایی که امکان دارد بگویید «متشکرم». نه‌تنها کارمندانتان برای این شرایط از شما قدردانی خواهند کرد، بلکه از شما پیروی می‌کنند و آن‌ها نیز یاد می‌گیرند از اطرافیانشان تشکر کنند. این آسان‌ترین راه برای ایجاد فرهنگ تحسین و تشکر است.

تا جایی که امکان دارد حتی برای کارهای کوچکی که کارمندانتان انجام می‌دهند شروع به تشکر کردن کنید و منتظر نمانید. هرچه زمان بین عملکرد خوب اعضای شرکت و تحسین شما زیادتر شود، تأثیرگذاری تحسین شما کم می‌شود.

قدردانی

۲. تشکر خود را با دادن آزادی و خودمختاری بیشتر بروز دهید

نشان دادن اعتماد یکی از راه‌های خوب برای تشکر کردن است.

به کارمندان خود آزادی بدهید. به تعریف دیگر، هرگاه که یک کارمند تصمیم درستی اتخاذ می‌کند، با دادن آزادی از او تشکر کنید تا تصمیم‌های مهم‌تر و بهتری در آینده بگیرد. بگویید «برای تشخیص چگونگی سریع انجام دادن کارتان متشکرم. هرگاه چنین مسئله‌ای دوباره رخ داد، در تصمیم‌گیری و انجام دادن کاری که فکر می‌کنی درست است آزاد هستی.»

در این بین در واقع شما هم سود می‌برید، زیرا کارمندان صاحب اختیار و قدرت همواره راهی پیدا می‌کنند تا کارشان را بهتر انجام دهند.

۳. با خواستن نظر کارمندان از آن‌ها تشکر کنید

کارمندانی را استخدام کنید که ایده دارند، فرصت‌هایی را برای پیشنهاد نظراتشان فراهم بیاورید. اگر این فرصت به آن‌ها داده نشود به‌زودی انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهند و از قید کار رها می‌شوند.

زمانی که شما می‌گویید «متشکرم»، تا جایی که ممکن است تشکرتان را با ایجاد فضایی برای ارائه‌ی پیشنهاد کارمندتان کامل کنید. تعامل خوبی با کارمندان خود داشته باشید و حتی اگر آن‌ها با کمک یکدیگر مشکلی را حل کردند، روش‌های حل را جویا شوید و آن‌ها را بیشتر تشویق کنید.

به‌طور خلاصه، با نشان دادن اعتماد و احترام به عملکرد کارمندان از آن‌ها قدردانی کنید. به آن‌ها این حس را منتقل کنید که فقط برای کاری که می‌کنند تحسین نمی‌شوند بلکه برای کسی که هستند هم تحسین می‌شوند و البته نظر آن‌ها در مورد امور را نیز جویا شوید.

۴. با کمک خواستن تشکر کنید

کمک خواستن به معنی نشان دادن احترام است، در واقع به طرف مقابل نشان می‌دهید او چیزی را که شما نمی‌دانید یا نمی‌توانید انجام دهید، می‌داند یا می‌تواند انجام دهد. در واقع این کار اعتماد شما به دیگران را نشان می‌دهد،‌ زیرا شما می‌پذیرید که کامل نیستید و به کمک احتیاج دارید.

دفعات بعدی که کارمند شما کاری را که بلد نیستید به‌خوبی انجام داد، تنها از وی تشکر نکنید؛ بلکه از او بپرسید  چگونه آن کار را انجام داده است؟ بپرسید چرا؟ بپرسید چه کاری انجام داده است؟ به‌طور خلاصه نشان دهید که می‌خواهید یاد بگیرید.

در این مرحله شما انعطاف‌پذیری، احترام و تمایل به گوش کردن را نشان می‌دهید که همه‌ی آن‌ها ویژگی‌های مدیران برتر هستند و البته نشان می‌دهید که تشکرتان با یک تشکر زبانی فرق دارد.

قدردانی از کارمندان

۵. با کمک کردن تشکر کنید

زمانی که یک کارمند تلاش زیادی کرده است، تشکر کردن راه خوبی است برای این‌که نشان دهید متوجه تلاشش شده‌اید و در واقع گامی برای کمک کردن به او برداشته‌اید.

فقط نگویید «کاری هست تا بتوانم کمک کنم؟» بیشتر کارمندان نوعی واحد از واکنش را نشان می‌دهند و می‌گویند «نه من کاری ندارم».

خاص باشید. چیزی را پیدا کنید که به‌وسیله‌ی آن بتوانید کمک کنید. بگویید:‌ «من چند دقیقه وقت آزاد دارم می‌توانم در تمام کردن کار کمک کنم؟» به‌گونه‌ای پیشنهاد دهید تا احساس همکاری کردن با کارمندتان را به وی منتقل کنید. ‌رئیس‌وار یا با منت رفتار نکنید. سپس آستین خود را بالا بزنید و واقعا به وی کمک کنید.

کمک کردن یک راه خوب برای نشان دادن این موضوع است که سخت بودن کار را درک می‌کنید و می‌دانید رسیدن به هدف؛ مشکلات بسیاری در سر راه خود دارد.

۶. با گفتن خواهش می‌کنم، تشکر کنید

فکر کنید که شما یک هدیه داده‌اید و دریافت‌کننده به نظر معذب و ناراضی به نظر می‌رسد. عکس‌العمل او مقداری از لذت و خوشحالی شما را خواهد کاست.

در هنگامی که شما تشکر یا تعریف و ستایش می‌کنید، ممکن است اتفاقی مشابه رخ دهد. در مرکز توجه بودن ممکن است شما را مضطرب کند، اما تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که ارتباط چشمی برقرار کنید و بگویید «متشکرم». یا ارتباط چشمی بگیرید و بگویید «بسیار ممنون. خوشحال شدم از کاری که انجام دادید.»

هر وقت کسی از شما تشکر می‌کند، مطمئن شوید که به بهترین حالت پاسخش را می‌دهید. قدردانی خودتان را از ستایش او نشان دهید. به کارمندانتان نشان دهید که می‌خواهید احساس راحتی و مفید بودن را به آن‌ها منتقل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات