ادامه واکنش‌ها به مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی

شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از احتمال تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی طی هفته‌های اخیر، خبر داد.
تبلیغات

تشکیل کمیته بررسی شرایط و قیمت خودروهای داخلی سابقه‌ای چندساله دارد و آخرین آن به دوره نهم مجلس برمی‌گردد. در سال ۹۱ این کمیته در کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شد و گزارش خود را اسفند ۹۲ به مجلس ارائه کرد. خرداد ۹۳ نیز مجددا این بحث مطرح شد اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسید.

حال پس از ۳ سال، مجددا بحث تحقیق از صنعت خودروسازی به بهانه افزایش قیمت خودروهای داخلی در مجلس مطرح شده است. محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از افزایش قیمت خودروها انتقاد کرد و گفت اگر خودروسازها دلیل موجهی برای افزایش قیمت محصولات خود ارائه ندهند، کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور مجددا شکل خواهد گرفت. 

نجفی درباره حواشی این روزهای خودروی کشور و افزایش قیمت محصولات داخلی به‌واسطه‌ی مجوز شورای رقابت، اظهار داشت:

اگر اطمینان حاصل کنیم که قیمت خودروی پراید و دیگر محصولات داخلی تنها در جهت پوشش ضعف‌های مدیریتی و هزینه‌های غیر کارشناسی در مراحل تولید و فروش شرکت‌های خودروساز داخلی بوده است؛ حتما کمیته تحقیق و تفحص از این فرایند را در مجلس تشکیل خواهیم داد. ما در مجلس، از دوستان انتظار داریم تا قیمت نهایی پراید همراه‌با جزئیات و آنالیز قیمت را به مجلس ارائه کنند تا ما هم در جریان علت افزایش قیمت این خودرو و دیگر محصولات خودروسازی کشور باشیم. ما باید بدانیم که قیمت تمام‌شده پراید از چه عواملی متأثر است تا با بررسی دقیق بتوانیم به‌جای افزایش قیمت، ازطریق اصلاح فرایند تولید قیمت خودرو را مدیریت کنیم.
پراید سایپا  خودروسازی

وی با بیان اینکه در ساختار خودروسازی کشور هزینه‌های غیراصولی و سربار زیادی وجود دارد که به‌علت عدم مدیریت آن‌ها، این مردم هستند که باید با افزایش قیمت، عدم کارایی سیستم خودروسازی را جبران کنند؛ خاطرنشان کرد:

افزایش قیمت خودرو به دلیل سوء مدیریت دوستان را مردم، به‌ویژه قشر کم‌درآمد نباید جبران کنند. افزایش قیمت خودرو همواره باید آخرین قدم از سوی متولیان صنعت خودروسازی باشد که آن‌هم تنها با شفافیت کامل و تشریح دلایل منطقی این امر، قابل قبول است. پیش از آن باید مطمئن شویم که پراید و دیگر خودروها با قیمت معقول و منطقی تولید می‌شوند و در فرایند تولید و عرضه به بازار، هیچ هزینه اضافه ناشی از عدم مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد نشده باشد. باید بدانیم که قرار نیست مردم هزینه‌ی ضعف‌ها و کاستی‌های فرآیند تولید، عرضه و فروش محصولات خودروسازان کشور را بپردازند. درحال‌حاضر متأسفانه قیمت خودرو کاملا یک‌طرفه تعیین و افزایش می‌یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان مطلب که مجلس و کمیسیون صنایع و معادن به جد پیگیر دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی است و از خودروسازان، گزارش‌های دقیق در رابطه با هزینه‌های تولید محصولات آن‌ها درخواست خواهد کرد؛ از به‌کارگیری ابزارهای نظارتی مجلس در راستای کنترل قیمت تمام‌شده خودروها و کیفیت محصولات در صورت عدم قانع شدن نمایندگان مجلس نسبت به دلایل افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، خبر داد. وی در این‌ رابطه اذعان داشت:

به‌هرحال افزایش قیمت خودروها به دلیل تحصیل سود بیشتر یا افزایش قیمت تمام‌شده خودرو است. افزایش قیمت و سودآوری باید تابع دلیل و منطق باشد و اگر این منطق از سوی نمایندگان مجلس درک نشود، قطعا مکانیزم‌های نظارتی در جهت اصلاح قیمت‌ها را به کار خواهیم گرفت.

نجفی به کیفیت خودروهای داخلی نیز گریزی زد و ضمن انتقاد از عدم افزایش سطح کیفی خودروهای تولیدی، اعلام کرد:

متأسفانه شاهد روند کند در بهبود وضعیت خودروسازی کشور هستیم که مشکلات عدیده‌ی محیطی مانند آلودگی هوا و حوادث جانی و مالی را در سراسر کشور به‌دنبال داشته و هزینه‌های سنگین مادی و معنوی را به مردم و کشور وارد کرده است. با وضعیت موجود امیدی به بهبودی شرایط نیست و باید تحقق استراتژی جدید و متفاوتی در جهت افزایش شدید در شاخص‌های مرتبط با عرصه حمل‌و‌نقل و خودروسازی را پیگیری کنیم. ما تلاش خودروسازان را زیر سؤال نمی‌بریم؛ اما باید کار به نحوی انجام شود که قشر متوسط و ضعیف نیز قادر به استفاده از خودروی باکیفیت باشد.

مدتی پیش شورای رقابت مجوز افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی را که به گفته این شورا، در شرایط انحصاری قرار دارند، به خودروسازان ابلاغ کرد که منجر به واکنش‌های بسیاری از سوی مردم و مسئولان شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات