تولید نخستین موتورسیکلت با فناوری چاپ سه‌ بعدی

یک‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت ایرباس معمولا با هواپیماهای غول‌پیکر مسافربری شناخته می‌شود؛ اما اکنون یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت با نام APWorks، نمونه‌ی اولیه‌ی نخستین موتورسیکلت چاپ سه‌بعدی دنیا را طراحی و تولید کرده است.
تبلیغات

APWorks می‌گوید اولین شاسی موتورسیکلت را با روش چاپ سهبعدی از پودر آلومینیوم تولید کرده است. این نمونه اولیه که با نام لایت رایدر (Light Rider) شناخته می‌شود، دارای یک قاب با اسکلت‌بندی بیرونی است و به کمک یک موتور الکتریکی ۶ کیلوواتی با ۱۳۰ نیوتن‌متر گشتاور، حرکت می‌کند. وزن این نمونه، تنها ۳۸ کیلوگرم است که نسبت قدرت به وزن بسیار خوبی برای این موتورسیکلت خواهد بود.

موتورسیکلت چاپ سه‌بعدی APWorks

یواخیم زتلر، مدیر عامل شرکت APWorks، می‌گوید:

ساختار توخالی پیچیده و شاخه‌ای این موتورسیکلت نمی‌توانست با استفاده از فناوری‌های تولید متعارف مانند ماشین‌کاری یا جوش‌کاری تولید شود.

طبق گزارشات رسیده، آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی به نام اسکالمالوی که در این مدل استفاده شده، مستحکم‌تر از تیتانیوم است. در نتیجه قاب این شاسی وزنی حدود ۶ کیلوگرم (۱۳ پوند) دارد. این آلیاژ نسل دومی، از ترکیب آلومینیوم-منیزیم-اسکاندیوم ساخته شده است که شرکت سازنده ادعا می‌کند از همه مواد آلومینیوم – سیلیکونی که امروزه در چاپگرهای سهبعدی استفاده می‌شود، مقاومت بیشتری دارد.

به گفته وب‌سایت شرکت APWorks، الگوریتم‌های بیونیک ساختار قاب ارگانیک این موتورسیکلت را با استفاده از ساختار مهندسی آلتیر تعریف می‌کنند. این روش هوافضایی، سختی فوق‌العاده‌ای به موتورسیکلت می‌بخشد و استفاده مطلوب و بهینه از مواد به‌کاررفته در آن را تضمین می‌کند.

لایت رایدر برای حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است که برای حرکت در ترافیک شهری کافی است. ضعف این موتورسیکلت در محدوده رانندگی تا ۶۰ کیلومتر است؛ به این معنی که رفت‌وآمدهای کوتاه و شارژ مجدد باتری، لازمه‌ی آن خواهد بود (زمان شارژ توسط سازنده مشخص نشده است).

دیگر  نکته‌ی مهم‌ درباره این موتورسیکلت قیمت جالب آن است: فقط ۵۶ هزار دلار آمریکا! البته، با توجه به تولید محدود ۵۰ دستگاه، صاحبان این موتورسیکلت بخشی از یک گروه نسبتا منحصربه‌فرد خواهند بود. درحالی‌که در نگاه اول، لایت رایدر به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان دوچرخه در نظر گرفته شود، فقدان پدال باعث می‌شود که به‌عنوان موتورسیکلت تعریف شود؛ پس لزوما نیاز به مجوز تردد در جاده، گواهینامه و بیمه موتورسیکلت خواهد داشت. مأموران بخش راهنمایی و رانندگی در  کشورهایی که نیاز به گواهینامه رانندگی موتورسیکلت دارند، مطمئنا وقتی شما را ببینند که سوار بر لایت رایدر رانندگی می‌کنید شوکه و سردرگم می‌شوند؛ ضمن اینکه نماینده‌ی بیمه از قیمت این موتورسیکلت تعجب خواهد کرد.

موتورسیکلت چاپ سه‌بعدی APWorks
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات