وزیر کشور بریتانیا: مردم عادی به رمزنگاری دوطرفه نیازی ندارند

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
امبر راد، وزیر کشور بریتانیا، با این استدلال که رمزنگاری دوطرفه موجب کمک به تروریست‌ها می‌شود، از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نظیر واتساپ درخواست کرده است استفاده از آن را کنار بگذارند.
تبلیغات

امبر راد، وزیر کشور محافظه‌کار انگلستان، روز سه‌شنبه در یادداشتی در روزنامه‌ی تلگراف بیان کرد که مردم عادی نیازی به رمزنگاری دوطرفه (End-to-end) ندارند و شرکت‌های فناوری باید برای کمک به سازمان‌های امنیتی در مقابله با تهدیدهای تروریستی جدیت بیشتری به خرج دهند. اما فعالان مدنی در واکنش به این اظهارات، ابراز نگرانی کرده و آن‌ها را خطرناک و گمراه‌کننده نامیده‌اند.

رمزنگاری قدرتمند دوطرفه، روشی برای محافظت از پیام‌ها و داده‌ها است که به‌جز دریافت‌کننده، شرکتی که آن‌ها را رمزنگاری می‌کند و مقامات دولتی آن‌هم با حکم دادگاه، برای هیچ فرد دیگری قابل رمزگشایی نیست.

پیام‌رسان واتساپ که در مالکیت فیسبوک است، به‌صورت پیش‌فرض تمام پیام‌های خود را با استفاده از تکنیک دوطرفه رمزنگاری می‌کند. پیام‌رسان مسنجر، دیگر اپلیکیشن پیام‌رسانی فیسبوک نیز این قابلیت امنیتی را به‌عنوان یک گزینه‌ی انتخابی ارائه می‌دهد و الو، اپلیکیشن پیام‌رسان گوگل به همراه تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن‌های دیگر از این رمزنگاری پیشرفته استفاده می‌کنند.

امبر راد: رمزنگاری، به‌شدت توان سازمان‌های امنیتی را برای مقابله با حملات تروریستی کاهش می‌دهد

رمزنگاری دوطرفه در بریتانیا و سراسر دنیا، یک موضوع بحث‌برانگیز است. برخی از مقامات دولتی ادعا می‌کنند که این شیوه از رمزنگاری، مانع از آن می‌شود که سازمان‌های امنیتی تهدیدات تروریستی را در زمان مناسب شناسایی و با آن مقابله کنند. فعالان حریم خصوصی  و متخصصان فناوری، در پاسخ اعلام کرده‌اند که این فناوری برای محافظت از داده‌های کاربران ضروری است و هرگونه نقض یا مشکل در آن می‌تواند منجر به سوء استفاده از حریم خصوصی افراد شود.

در جریان حملات چندگانه‌ی تروریستی بریتانیا در سال جاری، امبر راد ادعا کرد که این فناوری، توان مقامات امنیتی را در مقابله با تروریسم به‌شدت کاهش می‌دهد:

در حال حاضر، ناتوانی در دسترسی به داده‌های رمزنگاری‌شده، به‌شدت توانایی سازمان‌های امنیتی ما را در مقابله با حملات تروریستی و دستگیری جنایتکاران محدود می‌کند.

مقامات سیاسی مدعی هستند که دولت بریتانیا، قصد ممنوعیت رمزنگاری دوطرفه را ندارد؛ اما با این استدلال که این رمزنگاری برای مردم عادی ضرورتی ندارد، مایل است شرکت‌ها به‌صورت داوطلبانه آن را کنار بگذارند.

وزیر کشور بریتانیا می‌گوید:

مردم عادی اغلب سهولت استفاده و قابلیت‌های زیاد را به امنیت کامل و غیر قابل نفوذ ترجیح می‌دهند. چه کسی از واتساپ به خاطر رمزنگاری دوطرفه استفاده می‌کند؟ علت آن جز این است که این برنامه یک شیوه‌ی بسیار کاربرپسند و ارزان برای در ارتباط بودن با دوستان و خانواده ارائه می‌دهد؟ شرکت‌ها دائما در حال برقراری تعادل بین امنیت و کارایی هستند و درست در همین‌جا است که متخصصان ما اعتقاد دارند فرصت‌ها می‌توانند فریبنده باشند.
Rudd and Zuckerberg

این عقیده که مردم عادی برای امنیت ارتباطات خود اهمیت قائل نمی‌شوند، خطرناک و گمراه‌کننده است

فعالان مدنی این اظهارات وزیر را مورد انتقاد قرار داده‌اند و می‌گویند اگر واتساپ یا اپلیکیشن‌های مشابه، استفاده از رمزنگاری پیشرفته را کنار بگذارند، افراط‌گرایان و تروریست‌ها به‌راحتی به یک اپلیکیشن پیام‌رسان دیگر که رمزنگاری دوطرفه را ارائه می‌دهد و با دولت بریتانیا همکاری نمی‌کند نقل مکان خواهند کرد. علاوه بر این، امنیت کاربران معمولی نیز به خطر خواهد افتاد.

جیم کیلکاک، مدیر اجرایی سازمان آزادی‌ها و حقوق دیجیتال، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

این عقیده که مردم عادی برای امنیت ارتباطات خود اهمیت قائل نیستند، خطرناک و گمراه‌کننده است. برخی از مردم در مقابل کارفرمایان، همکاران خود یا شرکت‌ها، خواستار حریم خصوصی هستند. برخی دیگر نگران اطلاعات محرمانه خود هستند یا ممکن است در کشوری با سابقه‌ی سوء‌استفاده‌های حقوق بشری مشغول به کار باشند. وزارت کشور در جایگاهی نیست که به مردم بگوید به رمزنگاری دوطرفه نیاز دارند یا نه.

پاول برنال، یکی از مدرسان ارشد مدرسه‌ی حقوق دانشگاه آنگلیای شرقی، به بیزینس اینسایدر گفت:

اظهارات امبر راد، به‌هیچ‌وجه غیر منتظره نیست. این گفته‌ها بخشی از یک جریان بزرگ‌تر هستند که از مدت‌ها پیش علیه رمزنگاری به راه افتاده است و بر پایه‌ی یک فهم نادرست از فناوری و حریم خصوصی قرار دارد. از منظر فناوری، به این نکته توجه نمی‌شود که فراهم کردن فرصت دسترسی به اطلاعات محرمانه برای مقامات دولتی یا سازمان‌های اطلاعاتی، منجر به فراهم شدن فرصت مشابه برای تمام افراد دیگر از جمله خود جنایتکاران و تروریست‌ها تا قدرت‌های خارجی و افراد مخرب می‌شود.

وی افزود:

جنایتکاران خطرناک و سازمان‌یافته و تروریست‌ها می‌توانند از رمزنگاری خودشان استفاده کنند و آن دسته از تبهکاران خرده‌پا نیز می‌توانند راه‌های مختلف دیگری پیدا کنند. تنها مردم معمولی یا به تعبیر امبر راد، «مردم واقعی» هستند که از این برنامه‌ها متضرر می‌شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات