گرمایش زمین چه تاثیری بر طوفان هاروی دارد؟

جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
سیل و طوفان ناشی از هاروی ایالت تگزاس آمریکا را در هم نوردیده و خسارات فراوانی را برای مسئولین این ایالت به بار آروده است. اما رابطه‌ی این واقعه با پدیده‌ی گرمایش زمین چیست؟
تبلیغات

در روزهای گذشته طوفان هاروی در ایالت تگزاس جولان داد و خسارات فراوانی به این ایالت وارد کرد. این طوفان با رده‌بندی ۴ که خطرناک‌ترین رده به حساب می‌آید برای اولین در طی ۱۲سال گذشته به خاک آمریکا رسیده است. با داغ‌ بودن مبحث تغییر اقلیم و پدیده‌ی گرمایش زمین، این سوال پیش می‌آید که ارتباط بین هاروی و تغییرات آب‌و‌هوایی چیست؟

نمی‌توان در جریان شکل‌گیری و شدت طوفان نقش گرمایش زمین را نادیده‌ گرفت؛ هرچند که تا پیش از این نیز شاهد طوفان‌های عظیم بوده‌ایم اما نقش گرمایش زمین در این طوفان‌ها می‌تواند به بدتر شدن اوضاع کمک کند. خلیج مکزیک به خصوص در این فصل از سال محفل شکل‌گیری طوفان‌های کوچک و بزرگ است اما در نظر گرفتن طوفان هاروی به عنوان رخدادی عادی درست به شمار نمی‌رود. کری امانوئل، دانشمند حوزه‌ی طوفان‌شناسی از دانشگاه MIT در همین رابطه می‌گوید:

وقوع پدیده‌ای سهمگین مثل طوفان این فرصت را فراهم می‌کند تا در مورد آن در فضای عمومی دیالوگ برقرار شود. ولی ربط دادن این پدیده با موضوعی دیگر همچون تغییرات اقلیمی نادیده گرفتن اهمیت موضوع اصلی و طرح نامناسب صورت مسئله است.

طوفان هاروی در شب ۲۵ آگوست در نزدیکی شهر کورپوس کریستی در ایالت تگزاس با درجه‌بندی ۴ فعالیت خود در آمریکا را شروع کرد. دانشمندانی همچون امانوئل وقوع پدیده‌های طبیعی را جزوی چرخه‌ی آب‌وهوایی در کره‌ی زمین می‌دادند. با این حال این دانشمندان به دنبال عواملی دیگر از جنس اقلیمی می‌گردند که روی این پدیده‌ها تاثیرات مثبت یا منفی می‌گذارند.

طوفان هاروی رطوبت بالایی را به خاک آمریکا آورده که با باران‌های شدید و سیل‌آسا همراه شده است. ناصر کرمی، اقلیم‌شناس در توییتی می‌نویسد:

طوفان هاروی حدود ۳۴ میلیاردمترمکعب آب روی تگزاس خالی کرده است؛ معادل یک سوم کل آب‌های تجدیدپذیر سالانه قابل دسترس ایران.
توفان هاروی

با گرمایش زمین تبخیر آب‌های سطحی افزایش می‌یابد که در نتیجه رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق احتمالا بر رفتار طوفان هاروی هم تاثیرگذار بوده و باعث شده حجم بیشتری از آب در داخل‌ شهر‌های آمریکا سرریز شود. کوین ترنبرث، اقلیم‌شناس در مرکز ملی تحقیقات اتمسفریک می‌گوید: 

هاروی طوفانی بزرگ‌تر و قوی‌تر بود، همچنین مدت زمانی طولانی‌تر به فعالیت خود ادامه داد.

از طرفی دیگر سطح آب دریا در سواحل ایالت تگزاس به بالاترین حد خود در ۱۰۰ سال گذشته رسیده است. دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان در گرمایش زمین و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی جست‌و‌جو کرد. این عامل خود در طوفان هاروی دخالت زیادی داشته است و به عنوان یکی از عوامل موثر در حجیم‌تر‌ شدن طوفان معرفی می‌شود. کری امانوئل ادامه می‌دهد:

در زمان وقوع طوفان سندی، سطح آب دریا در نزدیکی نیویورک در مقایسه با صد سال گذشته‌ی آن نزدیک به یک فوت (سی سانتی‌متر) بیشتر بود. احتمالا اگر در سال ۱۹۱۲ طوفان سندی رخ می‌داد شاید سیل در بخش جنوبی منهتن نبودیم.

گرمایش زمین بر شدت طوفان‌ها هم اثر می‌گذارد و می‌تواند یک طوفان کوچک با قدرت آسیب‌گذاری کم را به طوفانی شدید تبدیل کند. شدیدترین طوفان ثبت شده در کره‌ی زمین در سال ۲۰۱۵ و متعلق به طوفان پاتریشیا است که اقیانوس آرام با سرعت تقریبی ۲۱۳ مایل در ساعت به وقوع پیوست. در این بین رفتار طوفان هاروی بی‌شباهت با طوفان پاتریشیا نیست و نمی‌توان نقش گرم شدن تدریجی زمین را در آن نادیده گرفت.

نکته‌ای که در طوفان‌هایی نظیر هاروی در کل در رخدادهای آب‌و‌هوایی باید به آن دقت کرد سرعت شدت یافتن رخداد است. انتظار می‌رود در حواثی این‌چنین در آینده سرعت شدت یافتن حوادث بیشتر از قبل باشد. پنجشنبه شب طوفان هاروی ۴۵ مایل بر ساعت سرعت داشت که در انتهای روز بعد به ۱۱۰ مایل بر ساعت رسید. با این حال طوفان‌هایی مثل ویلما در سال ۲۰۰۵ یا پاتریشیا در سال ۲۰۱۵ با سرعت بیشتری به سمت شدید‌تر شدن حرکت کردند. در حالت کلی هرگونه تغییر در شرایط طوفان در نزدیکی ساحل زمان لازم برای تخلیه سکونت‌گاه‌ها و نجات افراد را می‌گیرد. بر طبق مطالعات انجام شده طوفان‌هایی که در مناطق گرم‌تر به وجود می‌آیند با سرعت خیلی بیشتری شدیدتر می‌شوند.

سرعت پایین طوفان هاروی مانعی برای بزرگ‌تر شدن طوفان به حساب می‌آید. طوفان‌ها معمولا آب‌های سرد را به داخل خود می‌کشند که در نهایت به ضعیف‌تر شدن خودشان منجر می‌شود. این اتفاق در طوفان‌هایی با سرعت پایین با احتمال بالاتری رخ می‌دهد و در نتیجه می‌توان انتظار ضعیف‌تر شدن خود‌به‌خودی طوفان را داشت.

با تمام این تفاسیر هاروی یک طوفان قوی تابستانی بوده که خسارت‌های زیادی را به ایالت تگزاس آمریکا وارده کرده و منجر به تخلیه‌ی حجم زیادی از آب در شهرهای آمریکا شده است. در این بین شرایط آب‌و‌هوایی، رطوبت بالای منطقه و سطح آب دریا در شکل‌گیری طوفان‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ در شرایط گرمایش زمین این عوامل با تغییرات زیادی همراه شده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات