چگونه می توانیم جریان ایده های خوب را حفظ کنیم؟

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مهم‌ترین نیاز ما در بحبوحه‌ی تصمیم‌گیری‌های حیاتی، این است که بتوانیم ایده‌های خوبمان را از ایده‌های بی‌فایده و حتی ایده‌های خوش‌ظاهر، تشخیص بدهیم.
تبلیغات

همه‌ی ما ایده‌های خوبی داریم، همان‌طور که از ایده‌های بد هم بی‌نصیب نیستیم. همه‌ی ما ایده‌های آزاردهنده‌ی حد واسطی داریم که میدانیم خوب نیستند. این ایده‌ها بد نیستند، بلکه مضرترین افکار ما را شکل می‌دهند: برخلاف ایده‌هایی که به‌وضوح میدانیم بد هستند، ایده‌های حد واسط لباس زیبایی به تن ایده‌های غلط می‌پوشانند و باعث می‌شوند ما خودمان را درگیر آن‌ها کنیم.

وقتی زمان تصمیم‌گیری‌های مهم فرامی‌رسد، شما باید ایده‌های خوبی داشته باشید و در ضمن باید تفاوت آن‌ها را از ایده‌های نامناسب تشخیص دهید. این کار اصلاً آسان نیست چراکه روزانه میلیون‌ها فکر از ذهن ما می‌گذرد. اگر کسب‌وکار خود را دارید (یا به فکر تأسیس آن هستید) ممکن است تصمیم‌گیری‌های متعدد برایتان به روندی فرسایشی تبدیل شود.

متخصصان فکر می‌کنند نمی‌توان هجوم افکار بد و حد واسط را متوقف کرد، چراکه آن‌ها بخشی از پروسه‌های تفکری ذهنی هستند. ولی می‌توان با استفاده از برخی استراتژی‌ها، سطح ایده‌های خوب را بالا برد و اطمینان حاصل کرد که آن‌ها را از ایده‌های بد، تشخیص می‌دهید.

دیوید واکر، مؤسس و مدیرعامل شرکت Triplemint، پس از سال‌ها آزمون‌وخطا و مشاوره و همفکری با مجریان برتر کسب‌وکار، ۴ استراتژی را برای بهبود جریان ایده‌های خوب پیشنهاد می‌دهد:

idea

بگذارید اندورفین در مغزتان جریان پیدا کند

این نکته اگرچه بدیهی به نظر می‌رسد، ولی واقعاً در عمل جواب می‌دهد: اگر هنگامی‌که به یک تصمیم‌گیری مهم فکر می‌کنید، دوچرخه‌سواری کنید یا حتی پیاده‌روی سریعی داشته باشید، ایده‌های بهتری به ذهنتان می‌رسد.

وقتی فعالیت فیزیکی و ورزشی را شروع می‌کنید، اجازه دهید ذهنتان رها و آزاد باشد و در مورد تصمیم‌گیری فکر نکنید. پس از مدتی، مثلاً وقتی به نیمه‌های تمرین خود رسیدید (و این زمانی است که مغز شروع به آزادسازی اندورفین می‌کند) ذهنتان را به سمت چیزی هدایت کنید که در طول روز به شما فشار می‌آورد.

در این زمان، موضوع تصمیم‌گیری خود را از زوایای جدیدی می‌بینید و بهترین ایده‌ها به ذهنتان می‌رسد. کارشناسان دوچرخه‌سواری و دویدن را بهترین گزینه‌های فعالیتی می‌دانند، چراکه ریتم حرکتی شما ذهنتان را به وضعیت شفاف‌تر و روشن‌تری می‌رساند.

روی نتایج مطلوب متمرکز شوید نه عمل

هنگامی‌که باید تصمیمات مهمی اتخاذ کنیم، اغلب به‌جای اینکه روی نتایج دلخواه و مطلوب متمرکز شویم، به این فکر می‌کنیم که حالا چه‌کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. وقتی ذهنمان را با افکار پراکنده و پریشان تحت‌فشار قرار می‌دهیم، نمی‌توانیم تشخیص دهیم کدام ایده‌ها بهتر هستند و کدام ایده‌ها بی‌فایده و بی‌نتیجه‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید مغزتان امواج مفید را از صداهای بیهوده تشخیص دهد، بهتر است از ابتدا روی خروجی‌های تصمیم‌گیری‌تان متمرکز شوید.

وقتی می‌خواهید تصمیم‌گیری کنید، به‌سادگی از خودتان بپرسید: «می‌خواهم به چه نتیجه‌ای برسم؟» فرض کنید شما دو گزینه‌ی انتخابی پیش رودارید. اگر خودتان را در هجوم افکار پراکنده گم کنید، انتخاب گزینه‌ی مناسب بین انواع فکرهای غیر مرتبطی که از ذهنتان می‌گذرد، کار آسانی نیست. اگر از ابتدا بدانید که از گزینه‌ی انتخابی خود چه انتظاری دارید، کار برایتان به‌مراتب راحت‌تر می‌شود.

چیزهای جدیدی یاد بگیرید

همه‌ی ما چشم‌اندازها و دیدگاه‌های خاص خودمان را داریم که جهان را از دریچه‌ی آن‌ها می‌بینیم. یکی از بهترین استراتژی‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن مطمئن شوید ایده‌های خوبی خواهید داشت، این است که افق دید خود را با یادگیری نکات جدید، وسعت ببخشید. می‌توانید فیلم‌های مستند آموزشی را نگاه کنید یا به مطالعه‌ی شیوه‌های مختلف زندگی در اقصا نقاط جهان بپردازید.

هرچه بیشتر در مورد انواع موضوعات تصادفی که ظاهراً به کسب‌وکار شما ارتباطی ندارند، آگاهی کسب کنید، افق دید وسیع‌تری نسبت به جهان پیدا می‌کنید و می‌توانید نگاه جامع‌تری به مشکلات داشته باشید.

اجازه ندهید فشار لحظات حساس شما را از پای دربیاورد

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های جریان ایده‌های خوب، این است که هرگز اجازه ندهید فشار و تنش لحظات مهم و حساس، شما را غرق کند. شما می‌دانید که ورزش و فعالیت‌های فیزیکی به شما کمک می‌کند وضوح فکری بهتری داشته باشید، اما برای خودتان بهانه می‌آورید که الآن نمی‌توانید بیرون بروید، چراکه این تصمیم بیش از آن حیاتی است که بتوانید برای کار دیگری وقت بگذارید.

همه‌ی ما به این پارادوکس دچار می‌شویم. درنتیجه می‌گذاریم ایده‌های خوب از ذهنمان بگریزند و فراموش می‌کنیم کارهایی را انجام دهیم که می‌دانیم به تصمیم‌گیری بهینه‌ی ما کمک می‌کنند.

تمام استراتژی‌های برتر دنیا هم وقتی اجازه می‌دهیم سنگینی و هیبت تصمیمات مهم، ما را مغلوب کند، کمکی به ما نمی‌کنند. به ورزشکاران بزرگ فکر کنید: آن‌ها در سخت‌ترین مسابقات هم خودشان را به همان شیوه‌ی همیشگی گرم می‌کنند. مؤثرترین استراتژی‌های شخصی خود را پیدا کنید و با اعتماد به خود، آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها مورداستفاده قرار دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات