۸ شهریور: پایه‌گذاری سنگ بنای اینترنت و ثبت پتنت اولین موتورسیکلت

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۸ سال پیش در چنین روزی، اولین دستگاه پردازشگر پیام‌های ارتباطی وارد آزمایشگاه دانشگاه UCLA شد. این دستگاه را می‌توان اولین سنگ بنای اینترنت امروزی نامید.
تبلیغات

۴۸ سال پیش در چنین روزی (۳۰ آگوست ۱۹۶۹)، اولین دستگاه پردازشگر پیام‌های ارتباطی (IMP) وارد مرکز تحقیقات لئونارد کلاینراک دانشگاه UCLA شد. این دستگاه اتصال شبکه‌های مراکز تحقیقاتی به یکدیگر را ممکن می‌کرد. استفاده از این دستگاه‌ها موجب توسعه‌ی شبکه‌ی آرپانت شد که به‌عنوان نسل اول اینترنت شناخته می‌شود.

IMP را می‌توان اولین نسل دستگاه‌های روتر امروزی دانست. دومین دستگاه IMP، در تاریخ یکم اکتبر سال ۱۹۶۹ وارد مؤسسه‌ی تحقیقاتی استنفورد شد و اولین پیام میان این دو دستگاه در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶۹ ارسال شد. این پیام را می‌توان اولین پیام اینترنتی تاریخ نامید.

دیگر رویداد مهم روز ۳۰ آگوست که در سال ۱۸۸۵ رخ داد، می‌توان به ثبت اولین پتنت موتورسیکلت اشاره کرد که در این تاریخ به نام گاتلیب دایملر آلمانی ثبت شده است. ثبت پتنت جاروبرقی نیز در این روز و در سال ۱۹۰۱ اتفاق افتاد؛ دستگاهی با قابلیت مکش زباله که به نام هابرت سسیل بوث ثبت شده است.

از افراد مهم دنیای فناوری که در این روز به دنیا آمده‌اند می‌توان به جان ماوچلی اشاره کرد. جان ماوچلی به همراه جی. پرسپر اکرت، مخترعان اولین کامپیوتر تاریخ به نام انیاک بودند. ماوچلی مدرک دکترای فیزیک خود را از دانشگاه جان هاپکینز دریافت کرد. او در ۸ ژانویه ۱۹۸۰ از دنیا رفت.

اتفاق تاریخی مهم دیگر که در حوزه‌ی نظامی-فناوری و در این روز رخ داد، اتصال خط مستقیمی بین رهبران ایالت متحده‌‌ی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود. این خط ارتباطی که به Hot line مشهور است، در سال ۱۹۶۳ شروع به کار کرد.

در ۳۰ آگوست سال ۱۹۸۲، یک نوجوان ۱۶ ساله بنام شیوا ایادورای، پتنتی با عنوان Email به نام خود ثبت کرد؛ البته این پتنت به خاطر اختراع یک نر‌م‌افزار کامپیوتری به نام او ثبت شد و نمی‌توان این نوجوان را مخترع ایمیل نامید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات