در چه ساعاتی از روز بیشترین بهره‌وری را دارید؟

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بهره وری افراد در ساعات مختلف روز فرق می‌کند. شما در چه ساعاتی از روز بیشترین نتیجه را به دست می‌آورید؟ آیا می‌دانید یا نیاز به بازنگری دارید؟
تبلیغات

احتمالا با مفهوم «ساعات طلایی» آشنایی دارید. ساعاتی از روز که می‌توانید بیشترین میزان تمرکز و انگیزه برای کار و فعالیت را داشته باشید. ساعاتی که می‌توانید به لیست کارهای خود مراجعه کنید و بیشترین تعداد را به سادگی، بدون احساس خستگی یا یاس و با بهترین نتیجه به ثمر برسانید. 

شاید فکر کنید بدانید چه ساعت‌هایی از روز می‌توانید بهترین نتیجه را به دست آورید و در امور حرفه‌ای و شخصی کارآمد باشید اما زومیت به شما پیشنهاد می‌کند تجدید نظر دوباره‌ای درباره این موضوع داشته باشید.

آیا فکر می‌کنید ساعات اوج خود را می‌شناسید؟

حتما این جمله را شما هم شنیده‌اید یا شاید خودتان هم آن را به کار می‌برید. «من آدم صبحگاهی نیستم.» دلیلش شاید این باشد که صبح از خواب بیدار شدن برایتان سخت باشد و شما را به این باور برساند که هر کاری که صبح‌ها - از سر اجبار یا تکلیف - انجام دهید نتیجه‌ای جز اتلاف وقت نخواهد داشت. احتمالا با چنین طرز تفکری مفیدترین کاری که صبح‌ها انجام می‌دهید نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه باشد.

اما برای شما پیشنهادی داریم. ۳ استراتژی پیشنهاد می‌کنیم تا به طور مطمئن‌تری بتوانید درباره این که شما واقعا شب‌ها بهتر کار می‌کنید یا صبح‌ها، تصمیم گیری کنید. پس از این آزمایش‌ها شاید نظرتان درباره این که آیا ساعات طلایی مفید بودن شما بعد از ظهر است یا صبح، تجدید نظر کنید.

نکته‌ای که شاید برایتان جالب باشد این است که ممکن است ساعت طلایی مفید بودن فعالیت‌های شما به یک بازه زمانی خاص تعلق نداشته باشد. یعنی ممکن است در طی روز چندین بسته زمانی وجود داشته باشد که شما بتوانید از کاری که می‌کنید بهترین نتیجه را به دست آورید. مثلا ۹ تا ۱۱ صبح و ۷ تا ۹ شب. 

سوالی که احتمالا تا اینجا برای شما پیش آمده این است که چطور بتوانیم ساعت‌های کارآمدی خود را پیدا کنیم. در زومیت به این پرسش با معرفی چند استراتژی پاسخ داده شده است. این استراتژی‌ها را در طول یک هفته امتحان کنید.

Time

۱. زمان را پیگیری کنید

این یکی احتمالا خیلی بدیهی به نظر می‌رسد. برای این منظور ابزارهای زیادی وجود دارند یکی از آنها Toggl است. بدین تریتب می‌دانید که چه کارهایی را در چه زمان‌هایی به نتیجه رسانده‌اید.

می‌توانید آن را با سایر ابزارهایی که استفاده می‌کنید - نظیر ترلو، جی‌میل، گوگل داکز و غیره ادغام کنید و به خوبی از زمانی که به هر پروژه اختصاص می‌دهید آگاهی پیدا کنید.

در پایان هر روز می‌توانید یک گزارش کامل از ساعت‌هایی که به عنوان ساعت کاری فعالیت کرده‌اید به دست آورید. شاید این استراتژی روش کاملا علمی برای نتیجه گیری نباشد اما قطعا می‌تواند به عنوان یک راه بسیار موثر برای دانستن این موضوع که در هر روز چه میزان کار مفید انجام داده‌اید و چه پروژه‌ها و کارهایی را به ثمر رسانده‌اید، به شمار رود.

۲. از قفل کننده مرورگر (browser blocker) استفاده کنید.

قفل کننده مرور یک قدم موثر و عالی برای کمک به شماست تا از سایت‌هایی که به حواس پرتی شما منتهی می‌شوند دوری کنید. می‌توانید مرورگر خود را تنظیم کنید و ساعت‌ها و سایت‌هایی که در آن زمان‌ها باید از آنها دوری کنید را مشخص کنید. بدین ترتیب مرورگر به شما برای بازگشتن به کار و متمرکز بودن روی پروژه هشدار می‌دهد.

more focus less stress

StayFocusd  یکی از محدود کننده‌های مرورگر است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر از آن فقط برای ساعت کاری استفاده کنید احتمالا به نتیجه مطلوبی دست یابید اما در بازه زمانی که می‌خواهید ساعت‌های طلایی بهره وری خود را اندازه گیری کنید شاید بد نباشد که یک قدم فراتر گذاشته و ساعت‌های بیشتری از این ابزار استفاده کنید.

یک کاغذ کوچک روی میزکار یا کنار کامپیوتر خود قرار دهید و هر زمان که خواستید سایت‌های بلاک شده را باز کنید زمان آن را روی کاغذ یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از زاویه‌ای دیگر به بهره وری خود نگاه کنید یعنی می‌توانید ساعت‌هایی از روز که حواستان بیشتر پرت می‌شود یا انگیزه کمتری برای کار کردن دارید را بشناسید.

۳. هر از گاهی از خودتان بپرسید

آخرین استراتژی شامل هیچ زمان سنج یا اپلیکیشن یا هیج روش تجملی دیگری نیست و فقط کمی توجه به خود را در بر می‌گیرد. 

چند بار در روز، کار را برای یکی دو دقیقه متوقف کنید و به احساسی که در آن لحظه دارید توجه کنید. آیا به اندازه کافی تمرکز دارم؟ آیا هیجان کافی برای ادامه کار دارم؟ آیا خسته شده‌ام؟ آیا کلافه‌ام؟ آیا حواسم پرت است؟ 

احساسی که در آن زمان داشته اید را بدون آنکه نوع احساس مهم باشد در دفترچه خود سادداشت کنید. بدین ترتیب می‌توانید به شناخت بهتری از خودتان در ساعت‌های مختلف روز دست پیدا کنید.

شما می‌توانید بهتر از چیزی که فکر می‌کنید باشید و نتایجی بهتر از آنچه می‌توانید به دست آورید. همین چند استراتژی ساده می‌توان به شما شناخت بهتری از خودتان بدهد و درک بهتری از ساعت‌هایی که می‌توانید بهترین نتیجه‌ها را به دست آورید فراهم آورد.

شناخت ساعت‌های طلایی به صرف کمی زمان نیاز دارد که شاید احمقانه و بی بصیرتی به نظر برسد اما این استراتژی‌ها که زمان زیادی از شما را نیز صرف نخواهند کرد ارزشمندند زیرا به شما کمک می‌کنند تا بدانید که چه زمانی کارآمدتر هستید و بتوانید بیشترین بهره را از آن بازه زمانی به دست آورید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات