تراشه‌ های میان‌ رده‏‌ هلیو پی 23 و پی 30 مدیاتک معرفی شد

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت مدیاتک از دو تراشه جدید هلیو پی ۲۳ و هلیو پی ۳۰ مدیاتک رونمایی کرد. این دو تراشه در گوشی‌های میان‌رده‌ استفاده خواهند شد.
تبلیغات

شرکت مدیاتک، تراشه‌های جدیدی از سری Helio P با نام هلیو پی ۲۳ و هلیو پی ۳۰ معرفی کرده است. محصولاتی که این دو تراشه قدرت پردازشی آن‌ها را تأمین خواهند کرد، در رده محصولات میان‌رد» قرار خواهند گرفت که البته قیمت آن‌ها بیشتر از سایر میان‌رده‌های بازار است. 

هلیو پی ۲۳ و هلیو پی ۳۰ مدیاتک، تقریباً مشابه هستند؛ هرچند، تفاوت‌هایی بین این دو چیپ‎ست وجود دارد که برای مثال، می‌توان به فرکانس GPU آن‌ها یعنی Mali G71 MP2 اشاره کرد. در هلیو پی ۲۳، فرکانس GPU روی ۷۷۰ مگاهرتز و در هلیو پی ۳۰، فرکانس واحد پردازش گرافیکی روی ۹۵۰ مگاهرتز تنظیم شده است. 

تفاوت دیگری که بین دو تراشه جدید مدیاتک وجود دارد، پشتیبانی آن‌ها از حسگرهای دوربین است. Helio P30 می‌تواند از دوربین‌ دوگانه ۱۶ مگاپیکسلی یا یک حسگر ۲۵ مگاپیکسلی پشتیبانی کند؛ درحالی‌که Helio P23 به پشتیبانی از دوربین دوگانه ۱۳ مگاپیکسلی یا یک حسگر ۲۴ مگاپیکسلی محدود شده است.

هلیو پی 23 و پی 30

آنچه در این دو تراشه مشترک خواهد بود، پردازنده به کار گرفته‌شده در تراشه هلیو پی ۲۳ و هلیو پی ۳۰ مدیاتک است. هر دو تراشه از هشت هسته پردازشی Cortex A53 استفاده می‎کند که این هسته‌ها، حداکثر روی فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز عمل خواهند کرد. فناوری CorePilot 4.0 نیز برای تراشه هلیو پی ۲۳ و پی ۳۰ مدیاتک در نظر گرفته شده است که باعث تعادل بین هسته‌های پردازشی می‌شود و در نهایت، روی تجربه کاربری نظارت خواهد دشت. به عبارت ساده‌تر، حتی هنگامی‌که به تراشه‌ها فشار زیادی وارد شود و هسته‌های پردازشی روی حداکثر فرکانس ممکن در حال فعالیت باشند، تجربه کاربران چندان تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

مدیاتک مدعی است که تراشه هلیو پی ۲۳ و هلیو پی ۳۰ مدیاتک، عملکرد سریع و ارتباط پایداری را ارائه خواهند داد و این موضوع روی عمر باتری تأثیری نخواهد گذاشت. از نظر قابلیت‌های ارتباطی، هلیو پی ۲۳ مدیاتک از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند؛ البته این تراشه اولین محصولی است که به شکل هم‌زمان از دو فناوری 4G VoLTE/ViLTE پشتیبانی می‌کند. مودم به کار گرفته‌شده روی تراشه‌های جدید مدیاتک، LTE WorldMode نامیده می‌شود که با تمامی‌ شبکه‌های ارتباطی نسل چهارم سازگاری دارد. در تراشه جدید مدیاتک، حداکثر سرعت دریافت به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت بارگذاری به ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

فناوری دیگری که روی این تراشه به کار گرفته شده است، TAS 2.0 مدیاتک نامیده می‌شود و در مکان‌هایی که پوشش‌دهی وجود داشته باشد؛ مشکل از دست دادن سیگنال‌های ارتباطی در گوشی‌ وجود نخواهد داشت. واحد پردازش بصری (VPU) که یک پردازنده سیگنال دیجیتال به شمار می‌رود و روی فرکانس ۵۰۰ مگاهرتز عمل می‌کند؛ برای تراشه‎های جدید هلیو پی ۲۳ و هلیو پی ۳۰ مدیاتک در نظر گرفته شده است. از جمله مزیت‌های VPU، عملکرد مستقل آن است که محاسبات را کاهش خواهد داد و با آزاد کردن بخشی از منابع سخت‎افزاری، مصرف انرژی کاهش پیدا میکند

شرکت مدیاتک، هر دو تراشه را به‌صورت جهانی در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی ارائه خواهد داد. هلیو پی ۳۰ پیش از آنکه به بازارهای دیگر راه پیدا کند، در چین عرضه می‎شود. البته عرضه اولیه هلیو پی ۳۰ در چین، منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا سازندگان زیادی در چین از جمله ویوو، میزو و شیائومی محصولات خود را با تراشه‌های مدیاتک عرضه می‌‎‌کنند.

البته هنوز مشخص نشده است که کدام‌یک از شرکای تجاری مدیاتک با این شرکت برای استفاده از تراشه‌های هلیو پی ۲۳ یا هلیو پی ۳۰ روی محصولات جدیدش وارد همکاری خواهد شد یا کدام سازنده، اولین محصول را با تراشه‌های جدید هلیو پی ۲۳ یا هلیو پی ۳۰ مدیاتک عرضه می‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات