آمادگی پرداخت ۱۰۰۰ دلار یا حتی بیشتر برای آیفون 8 دارید؟

یک‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تنها ۱۸ درصد از خریداران بالقوه آیفون حاضرند ۱۰۰۰ دلار برای خرید پرچم‌دار بعدی اپل هزینه کنند.
تبلیغات

مارک موسکویتز و همکارانش از کمپانی خدمات مالی بارکلیز، طی یادداشتی تحلیلی پیش‌بینی کرده‌اند که معرفی گلکسی نوت 8 می‌تواند فرصتی ویژه برای سامسونگ برای تصاحب سهم بیشتری از بازار گوشی‌های پرچم‌دار باشد. آن‌ها همچنین با تکیه بر آمار و ارقام، خاطرنشان کرده‌اند که از هر ۵ خریدار بالقوه آیفون، کمتر از ۱ نفر حاضر است ۱۰۰۰ دلار یا بیشتر برای خرید آیفون جدید هزینه کند.

موسکویتز و همکارانش بر این باورند که هر چند نمی‌توان نوت 8 را فبلتی انقلابی قلمداد کرد؛ اما عرضه آن می‌تواند تنور رقابت بین اپل و سامسونگ را برای تصاحب بازار گوشی‌های بالارده به‌شدت داغ کند.

این تحلیلگران به فروش بالای پرچم‌دار مورد انتظار اپل، یعنی آیفون ۸ چندان خوش‌بین نیستند؛ چرا که مطابق یکی از نظرسنجی‌های آن‌ها، تنها ۱۸ درصد از خریداران احتمالی آیفون، ۱۰۰۰ دلار یا بیشتر برای پرچم‌دار جدید اپل کنار گذاشته‌اند:

هر چند نوت ۸ بیش از آنکه یک دستگاه انقلابی باشد، یک دستگاه تکامل‌یافته است، ما بر این باوریم که معرفی آن پس از فاجعه‌ای که سال گذشته برای نوت ۷ به وقوع پیوست، می‌تواند بازگشتی مقتدرانه برای سامسونگ به آوردگاه رقابت با اپل قلمداد شود. اما برای اپل وضعیت متفاوت است و اهالی کوپرتینو برای برآوردن انتظارات فزاینده سرمایه‌گذاران و صاحبان سهام، کار سختی پیش رو دارند؛ چرا که طی روزهای آینده باید برای معرفی سه پرچم‌دار جدید خود سنگ تمام بگذارند. از آن طرف، آمار و ارقام هم چندان امیدوارکننده نیست و طبق پیش‌بینی‌ها تنها ۱۸ درصد از خریداران بالقوه آیفون حاضرند ۱۰۰۰ دلار یا بیشتر برای یک آیفون جدید هزینه کنند که از آمار ۳۰ تا ۳۵ درصدی مورد انتظار سرمایه‌گذاران بسیار پایین‌تر است.

تحلیلگران بارکلیز بر این باورند که اعتبار سامسونگ به خاطر فاجعه‌ای که برای نوت ۷ رخ داد، در بلندمدت آسیب چندانی ندیده؛ چرا که سهم این کمپانی از بازار گوشی‌های بالارده، در سه‌ماهه گذشته روندی افزایشی طی کرده است.

premium smartphone market share

علاوه بر این بارکلیز مدعی است به دلیل رقابت تنگاتنگ فزاینده در بازار گوشی‌های بالارده (۷۰۰ دلار و بیشتر) اپل به‌ویژه در خارج از آمریکا با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد؛ چرا که روزبه‌روز مصرف‌کنندگان به سمت گوشی‌های میان‌رده متمایل می‌شوند:

حتی این قضیه برای اپل می‌تواند حادتر از این حرف‌ها باشد، زیرا بخش میانی بازار کم‌کم دارد گوشی‌های هوشمند را به سمت خود می‌کشد؛ جایی که گوشی‌سازهای پرمدعای چینی یعنی هواوی، اوپو و ویوو نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

تحلیل بارکلیز پیش‌بینی می‌کند که نماد اپل در بازار سهام (AAPL) در کوتاه‌مدت همچنان در مدار رشد باقی خواهد ماند؛ اما در درازمدت این روند با عدم قطعیت روبرو است:

ما نگران این هستیم که داستان کش‌دار اپل مبنی بر اینکه «دستگاه بعدی چه چیزی می‌تواند باشد» دیگر نتواند همچون گذشته اهرمی برای نگه داشتن درآمد این کمپانی در مسیر رشد باشد.

بارکلیز فعلا قیمت هدف در نظر گرفته‌شده خود برای سهام اپل را ۹ درصد کاهش داده و آن را از ۱۵۹.۸۶ دلار فعلی در هر سهم به ۱۴۶ دلار رسانده است و آخرین اخبار در مورد آیفون ۸ را به‌شدت تحت نظر دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات