۱۰ پیش‌بینی در مورد آینده دنیای عکاسی

دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با افزایش سرعت پیشرفت فناوری، دستگاه‌های دیجیتال تغییرات زیادی به خود دیده‌اند و دنیای عکاسی از این قاعده مستثنا نیست. در این مطلب به ۱۰ پیش‌بینی محتمل درباره‌ی آینده‌ی دنیای عکاسی می‌پردازیم.
تبلیغات

با پیشرفت سرسام‌آور فناوری طی سال‌های اخیر، دستگا‌های دیجیتال دچار تغییرات زیادی شده‌اند. برخی مواقع این تغییرات جزئی و جهت سهولت استفاده‌ی کاربر از محصول بوده‌اند؛ ولی با نگاهی به ۱۰ سال گذشته، می‌توان دریافت که بسیاری از این تغییرات عمده بوده و محصولات دیجیتالی را با تحولی اساسی مواجه کرده‌اند. گوشی‌های دارای صفحه‌کلید و ۲ اینچی ۱۰ سال پیش را به یاد بیاورید؛ اکنون انواع گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش‌های بزرگ و پردازنده‌‌های چندهسته‌ای و رم ۶ یا ۸ گیگابایتی در فروشگاه‌های اینترنتی یا مراکز خرید موبایل به فروش می‌رسند. 

در این بین دنیای عکاسی نیز از قافله عقب نمانده است. حسگرهای CMOS که در آن زمان فقط در دوربین‌های گران‌قیمت قابل مشاهده بودند، اکنون در اکثر دوربین‌ها به کار گرفته می‌شوند؛ وضوح‌ بالای ۲۰ و ۳۰ مگاپیکسلی در هر رده‌ای به‌وفور یافت می‌شود و دیدن دوربین‌های سوپرزوم با زوم اوپتیکال ۸۰ برابر، تعجب‌آور نیست (۱۰ سال پیش زوم اپتیکال ۱۵ برابر، اوج فناوری دوربین‌های سوپرزوم بود). ولی اوج فناوری دوربین‌های دیجیتال، استفاده از دوربین‌های بدون آینه بود؛ این فناوری از پیدایش تا رسیدن به بلوغ مسیر نسبتا کوتاهی را پیمود که بزرگ‌ترین دلیل آن را می‌توان سرعت پیشرفت فناوری دانست. اکنون و در سال ۲۰۱۷ شاهد هستیم که در نمایشگاه‌های بزرگ فناوری، دوربین‌های بدون آینه به‌عنوان برترین دوربین سال انتخاب می‌شوند. در ادامه‌ نگاهی به ۱۰ پیش‌بینی سایت COOPH در مورد تغییرات دوربین‌های دیجیتال در آینده می‌اندازیم.

۱. سنسورهای قوی‌تر

 در آینده دوربین‌ها از سنسور‌هایی با صدها مگاپیکسل بهره‌مند خواهند شد. میزان نویز در ایزو‌های بالا بسیار کاهش می‌یابد تا عکس‌های بسیار باکیفیتی در نور کم و هنگام شب داشته باشیم. همچنین ممکن است سنسورهای خمیده جایگزین سنسور‌های صاف امروزی شوند.

۲. دوربین‌های کوچک‌تر

 دوربین‌های آینده ممکن است کاملا صاف باشند و هیچ بخش جداشونده‌ای نداشته باشند.

۳. افزایش عکاسی تبلیغاتی

 با افزایش دسترس‌پذیری دوربین‌های دیجیتال، عکاسی تبلیغاتی به امری عادی تبدیل خواهد شد.

۴. یکپارچگی

 با نو‌اوری‌های جدید در زمینه‌ی عکاسی و کوچک‌تر شدن دوربین‌ها در کنار پیشرفت علوم زیستی، یکپارچه شدن دوربین با بدن انسان در آینده غیر ممکن نیست.

۵ . دوربین‌های هوشمند

 در آینده ممکن است بتوانید دوربین خود را با حرکات چشم یا حتی امواج مغزی کنترل کنید.

۶. لنز‌هایی با تطبیق‌پذیری بیشتر

 لنز‌هایی با قابلیت تغییر شکل یا دوربین‌هایی با اتصال چندین لنز به‌صورت هم‌زمان، می‌تواند آینده‌ی این بخش باشد.

۷. راه‌کارهای جایگزین برای تأمین انرژی

 ممکن است دوربین‌ها در آینده بتوانند انرژی مصرفی خودشان را با استفاده از منابعی مانند انرژی خورشیدی تأمین کنند.

۸. فرمت‌های جدید

 در آینده ممکن است عکس‌ها به‌صورت هولوگرام، به‌خصوص با استفاده از فناوری هولوگرافیک ۳بعدی ذخیره شوند.

۹. نرم‌افزار هوشمندتر

 در آینده ممکن است انتخاب و ویرایش و به اشتراک‌گذاری عکس‌ها بر عهده‌ی نرم‌افزار باشد و دست انسان را از عکاسی خلاقانه کوتاه‌تر کند.

۱۰. منسوخ شدن دوربین‌ DSLR

 در آینده احتمال دارد دوربین‌ DSLR به تاریخ بپیوندد و از آن‌ به‌عنوان فناوری‌ قدیمی دوربین‌های عکاسی یاد شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات