بررسی پیشرانه‌ی جدید مرکوری ریسینگ

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مرکوری ریسینگ (Mercury Racing)، جدیدترین پیشرانه‌ی اسپرت خود، با حجم ۷ لیتر را به بازار عرضه کرده است که گزینه‌ی مناسبی برای خودروهای دست‌ساز خواهد بود.
تبلیغات

فرض کنید بالاخره پس از سال‌ها توانایی خرید یک خودرو عضلانی سفارشی را پیدا کرده‌اید. معمولا برای انتخاب پیشرانه‌ی آن فهرستی از قطعات جنرال موتورز مقابلتان قرار می‌گیرد. در این فهرست انواع پیشرانه‌های دهه ۷۰ میلادی بلوک کوچک، بلوک بزرگ، LT، LS، LSX و انواع پیشرانه‌های مخصوص مسابقه تنفس طبیعی، توربوشارژ و سوپرشارژ قرار دارند. انواع ادوات و قطعات این پیشرانه‌ها نیز به وفور یافت خواهد شد. ولی بزرگترین مشکل نیز همینجاست؛ محبوبیت بالا، منحصر به فرد بودن را از آن‌ها می‌گیرد.

Mercury Racing SB4

برای رفع این مشکل، افراد معمولا با انواع تزئینات،طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و تیون کردن پیشرانه، قوای محرکه مخصوص به خود را به وجود می‌آورند. حالا یک راه جدید نیز اضافه شده است. بر پایه پیشرانه LS بلوک کوچک جنرال موتورز که امتحانش را پس داده، شرکتی که سال‌هاست با جنرال موتورز در جریان مسابقات اتومبیلرانی همکاری داشته است، محصولی جدید تدارک دیده است. دپارتمان مسابقات مرکوری زیر مجموعه شرکت مرکوری مارین (Mercury Marine) است که در تولید قایق‌های تندرو، فعالیت می‌کند. از زمانی که موسس این شرکت کارل کیکیفر، ۸۰ درصد مسابقات نسکار سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ را برنده شد، مشغول ساخت پیشرانه‌های مختلف،برای وسائل نقلیه زمینی و دریایی بوده است.شاید از مرکوری، پیشرانه‌ی LT5  آلومینیومی۳۲ سوپاپ DOHC با ۵.۷  لیتر در خودرو کوروت ZR1 را به یاد داشته باشید.

Mercury Racing SB4

جدیدترین محصول مرکوری SB4 نامیده می‌شود. این پیشرانه از همان ساختار پیشرانه‌ی آلومینیومی ZR1 بلوک کوچک DOHC استفاده می‌کند اما، در حالیکه پیشرانه قدیمی توسط لوتوس طراحی شده بود، SB4، بر پایه پیشرانه LS7 جنرال موتورز ساخته شده است. سر سیلندرهای SB4، کوچک شده‌ی نسخه‌ی ۹ لیتری توئین توربو QC4 مرکوری، با قدرت ۱.۷۵۰  اسب بخاراست.

بادامک‌ها توسط زنجیر و پولی پاندول مرطوب به گردش در می‌آیند. دو جفت بادامک با یک دنده قیچی شکل به هم متصل شده‌اند. سوپاپ‌ها با فالووهای انگشتی و تنظمیم کنندهای تسمه‌ی دستی بکار می‌افتند. این سر سیلندرها بر روی هر پیشرانه از سری LS سوار می‌شوند، اما فقط پیشرانه‌های ۷ لیتری از تمام پتانسیل آن استفاده می‌کنند و البته مرکوری به هیچ عنوان سرسیلندر را بصورت جدا به فروش نمی‌گذارد. زمان‌بندی یا باز و بسته شدن متغیر سوپاپ برای این پیشرانه وجود ندارد؛ این پیشرانه برای ایجاد حداکثر کارایی ساخته شده است و به موارد آلایندگی و مصرف سوخت توجهی نشده است.

Mercury Racing SB4
Mercury Racing SB4
Mercury Racing SB4
Mercury Racing SB4

SB4 در دور موتور ۷.۵۰۰ ، حدود ۷۵۰ اسب بخار قدرت (غیر فعال در دور موتور ۵۰۰) و ۷۴۰ نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور ۶.۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. از آنجایی که SB4 مخصوص مسابقه طراحی شده است، منحنی قدرت تندتر و منحنی گشتاور فشرده‎تری دارد و در مجموع با ۲۲۵ کیلوگرم وزن، ارائه می‌شود.

ultima gtr

تست عملکرد این پیشرانه بر روی خودروی اسپرت و دست‌ساز اولتیما GTR که ترنس‌اکسل فورد جی‌تی مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ بر روی آن استفاده شده، انجام شده است؛ وزن خودرو پس از قرار دادن پیشرانه، به ۱.۰۴۵ گیلوگرم رسید. در هنگام تست بیش از هر چیز، نرمی پدال گاز جلب توجه می‌کرد. همچنین تنظیم بی نظیر گاز، این خودرو را در هماهنگی سرعت پیچیدن و کنترل آن در پیست، بسیار راحت تر می‌کند.

Mercury Racing SB4
Mercury Racing SB4
Mercury Racing SB4
Mercury Racing SB4

البته هنوز این پیشرانه در حال توسعه و بهبود است. بطوریکه در جریان تست آن، چندبار خاموش شد، دمای آن بیش از حد بالا رفت و حتی به شات آف (خاموشی کامل) رسید که البته این مورد بیشتر مربوط سرعت سنج کُند اولتیما می‌شود. ولی وقتی با دنده یک به سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت میرسیم و موزیک متن ۷ لیتر تنفس طبیعی گوشمان را نوازش می‌دهد، تمام آن مشکلات از خاطرمان می‌رود.

Mercury Racing SB4

SB4 در بدنه اولتیما زیاد جالب توجه نیست. تیونر اسپیدکور قصد دارد تا این پیشرانه را بر روی نسل دوم شورولت کامارو کلاسیک نصب کند. این تیونر قبلا هم پیشرانه QC4 مرکوری را، روی چارجر مدل ۱۹۷۰  با بدنه فیبرکربنی نصب کرده بود.

مرکوری برای تضمین متفاوت بودن ظاهر این پیشرانه، ۱۲ رنگ را برای آن در نظر گرفته است. همچنین آپشن فیبر کربن، برای  پوشش منیفولد نیز در دسترس است. درحالیکه، پیشرانه‌های جنرال موتورز فقط در ۳ رنگ قرمز، نارنجی و سیاه عرضه می‌شوند.

SB4 به همراه سیستم کنترل موتور مرکوری، به قیمت ۲۸.۹۹۵ دلار عرضه می‌شود. این قیمت در مقایسه با قیمت پیشرانه‌های COPO جنرال موتورز با  قیمت ۲۵.۳۷۲ دلار برای ۴۲۵ اسب بخار و ۳۲.۵۰۰ دلار برای ۵۳۰ اسب بخار سوپرشارژ، هزینه‌ی SB4 بسیار مناسب به نظر می‌رسد و علاقه‌مندان خودروهای سفارشی امریکایی را، قانع خواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات