آیا سامسونگ حق دارد در مورد گلکسی نوت 8 محتاط باشد؟

پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گلکسی نوت ۸ سرانجام به انتظار طولانی‌مدت طرفداران سری نوت پایان داد. اما آیا سامسونگ می‌تواند خاطره‌ی نسل پیشین این سری را از ذهن‌ها پاک کند؟
تبلیغات

گلکسی نوت ۸ سرانجام از راه رسید. این گوشی به‌نوعی بازگشت سری نوت به بازار گوشیهای هوشمند محسوب میشود. سامسونگ با این مدل جدید رفتار محتاطانهای دارد و اطلاعات فنی و تخصصی زیادی در مورد آن منتشر نکرده است. با این حال، این موضوع پس از فاجعهی دلخراشی که برای نسل پیشین نوت رخ داد، رفتار غیر منتظرهای محسوب نمیشود و کاملا قابل درک است.

شکست گلکسی نوت ۷ به دلیل مشکلات مداوم باتری، موجی از هراس و نگرانی در صنعت موبایل به راه انداخت و ضربهی سنگینی به رهبر بازار گوشی‌های هوشمند وارد کرد. سامسونگ پس از آن اتفاق، سرمایهگذاری بالایی در بخش کنترل کیفی انجام داد و روشهای آزمایشی سفت و سختی به کار بست تا از بروز اشتباهات بعدی جلوگیری کند. با این حال، این موضوع ضربهی بدی به اعتبار سامسونگ وارد کرد؛ اما این شرکت تصمیمی برای کنار گذاشتن سری محبوب نوت نداشت و در عوض با تمرکز بر جبران اشتباهات، سرانجام از نسل جدید این سری یعنی گلکسی نوت ۸ رونمایی کرد.

Galaxy Note 7

سامسونگ در مورد باتری نوت نسل جدید، هیچ ریسکی انجام نداده است. اکنون دیگر از باتری ۳۵۰۰ میلیآمپر ساعتی گلکسی نوت ۷ خبری نیست و جای آن را باتری ۳۳۰۰ میلیآمپر ساعتی گلکسی نوت ۸ گرفته است. این مقدار حتی از ظرفیت باتری گلکسی اس ۸ پلاس کمتر است؛ اما این کار برای کاهش ضخامت گوشی و ایجاد فضای کافی برای قرارگیری قلم اسپن، تصمیمی منطقی به‌حساب میآید. با این حال، از آنجایی که یکی از دلایل محبوبیت سری نوت، عمر باتری مناسب آن است؛ این تصمیم ممکن است برخی از طرفداران این سری را آزرده‌خاطر کند. اما سامسونگ این بار در مورد ایمنی کار، هیچ مصالحهای انجام نداده و آن را در صدر اولویتهای خود قرار داده است.

سامسونگ تنها در مورد باتری محتاط نبوده است

سامسونگ علاوه بر بخش باتری، در سایر حوزهها نیز رفتار محتاطانهای داشته است. این شرکت در بخش طراحی، همان رویهی پیشین را ادامه داده و از طراحی گلکسی اس ۸ استفاده کرده است. در نتیجه گلکسی نوت ۸ و اس ۸ پلاس شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. علاوه بر این، قلم اسپن نیز تغییر چندانی نداشته است و نرمافزار آن تنها چند نوآوری جدید و نهچندان هیجانانگیز به همراه دارد. بیکسبی، دستیار صوتی هوشمند سامسونگ، یک قابلیت جدید برای سری نوت به‌حساب میآید؛ اما این دستیار صوتی قبلا به همراه گلکسی اس ۸ معرفی شده بود و کاربرد آن همچنان بسیار محدود است. با این حال، اکنون اجرای فرامین صوتی به زبان انگلیسی برای آن میسر است.

Galaxy Note 8

با این وجود، برخلاف این تصمیمات، میتوانیم کاملا با سامسونگ همذاتپنداری کنیم. تا زمان نسل چهارم، سری نوت همیشه یک سر و گردن از باقی رقبا بالاتر بود و اعتبار بسیار بالایی نزد کاربران داشت. هدف سری نوت این بود که خود را نزد کاربران به‌عنوان محصولاتی قدرتمند با نمایشگر بزرگ و قلم لمسی نشان بدهد. بنابراین چرا سامسونگ باید ریسک کنار گذاشتن خصوصیات اصلی سری نوت را در مدل جدید آن به جان بخرد تا ویژگیهای جدیدی معرفی کند که شاید توسط کاربران مورد استقبال قرار نگیرد؟

شاید بتوان این وضعیت را با دنیای خودرو مقایسه کرد. برای مثال، آیا شما واقعا انتظار دارید که تویوتا کمری تماما و از هر لحاظ با مدلهای پیشین خود متفاوت باشد؟ البته که طراحی خودرو بهروز خواهد شد و فناوریهای جدید نیز معرفی خواهند شد؛ اما تویوتا از اصول طراحی و ساخت خود فاصله نخواهد گرفت و همین موضوع دلیل اصلی موفقیت دنبالهدار نسلهای مختلف این خودرو است.

قدم‌های کوتاه به‌جای یک خیز بلند

 این همان اصولی است که سامسونگ آن را با گلکسی نوت ۸ دنبال کرده است یا به عبارت سادهتر، هدف این شرکت یک تکامل بوده است و نه انقلاب . نگارندهی مقاله بر این باور است که این گوشی هوشمند فاقد هویت است و فرم خیرهکنندهای ندارند. اما اگر این گوشی در زمان عرضه، تصورات و انتظارات مثبت پیشین را دربارهی خود تأیید کند؛ همان دستگاهی میشود که کاربران سری نوت خواستار آن هستند و در آن صورت، دیگر نمیتوان آن را فاقد هویت دانست.

در نهایت با وجود تمام اینها، میتوان به موفقیت گلکسی نوت ۸ امیدوار بود. آیفون نسل بعدی و نسل جدید هواوی میت ۱۰ که پس از نمایشگاه IFA معرفی خواهند شد، دو رقیب قدرتمند برای این گوشی خواهند بود. اما اگر نوت ۸ با مشکلات فنی پیشین روبرو نشود، سامسونگ هیچ ترسی از رقبا نخواهد داشت و حتی میتواند ورق را به سود خود برگرداند. اکثر کاربران اکنون قانع شدهاند که سامسونگ میتواند با رویکرد خود، شهرت و اعتبار سری نوت را بازیابی کند که به نظر نگارنده نیز بهترین راهبرد ممکن همین است.

نظر شما در مورد رویکرد سامسونگ چیست؟ آیا گلکسی نوت ۸ را گوشی موفقی میدانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات