ماهواره آسگاردیا، نخستین کشور فضایی جهان، تابستان امسال به فضا فرستاده می‌شود

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
کشور آسگاردیا، پروژه‌ای که توسط برخی دانشمندان و کارشناسان حقوقی پیشنهاد داده شده است، می‌خواهد نخستین ماهواره خود را به فضا بفرستد.
تبلیغات

 احتمالا از اوضاع کنونی جهان و مناقشات سیاسی، جنگ و خیلی از مسائل بغرنجی که همه‌روزه در اخبار تماشا می‌کنید و می‌شنوید؛ دل‌زده‌ شده‌اید. شاید شما هم بخواهید به «نخستین کشور فضایی جهان» بپیوندید. آسگاردیا به نخستین کشور مستقل دنیا در فضا تبدیل خواهد شد. برای تحقق چنین رؤیایی، شهروندان این کشور به دنبال تصویب قانون اساسی، انتخاب پرچم و سرود ملی برای کشور خود هستند و اکنون قصد دارند که نخستین ماهواره خود را به فضا بفرستند.

آسگاردیا شهری بر فراز آسمان‌ها

آسگاردیا نامی است که از اساطیر مردم اسکاندیناوی گرفته شده است. آسگارد در افسانه‌های اسکاندیناوی نام شهری در آسمان است. ایگور آشوربیلی، تاجر و دانشمند روس که سال گذشته در خلال کنفرانسی در پاریس، پروژه‌ی ساخت شهری در فضا را پیشنهاد داد، معتقد است که آسگاردیا موجب ایجاد صلح در فضا و جلوگیری از انتقال مناقشات زمین به فضا می‌شود. به گفته آشوربیلی، این کشور که در مدار پایین زمین ساخته می‌شود، جایی عاری از هر مسئله‌ی زمینی همچون تقسیم‌بندی بر اساس نژاد و مرز و باور است. دیگر اهداف پروژه‌ی آسگاردیا عبارتند از: محافظت از زمین در برابر تهدیدات فضایی همچون سیارک‌ها، بقایای اجرام کیهانی، پرتوهای مخرب فضایی و آلودگی میکروارگانیسم‌های فضایی.

برای اینکه آسگاردیا همچون کشوری واقعی به رسمیت شناخته شود، باید به‌عنوان یک کشور در سازمان ملل متحد پذیرفته شود. آسگاردیا از قوانین زمین و قوانین موجود حاکم در فضا تبعیت نخواهد کرد؛ بلکه به گفته مؤسسانش، به قوانین و سیاست‌های فضایی جدید نیاز خواهد داشت.

نخستین کشور فضایی جهان

به عقیده‌ی کارشناسان قوانین فضایی، آسگاردیا برای پذیرفته شدن در سازمان ملل متحد به‌عنوان یک کشور مستقل باید دارای حداقل‌هایی همچون شهروندان، دولت و یک فضاپیمای سرنشین‌دار (به‌عنوان خاک کشور) باشد. آسگاردیا که در ابتدا بیشتر به داستان‌های علمی تخیلی شبیه بود، اکنون دارای ۲۰۵,۵۶۳ شهروند است که پیش از این در وب‌سایت این کشور ثبت‌نام کرده‌اند. آسگاردیا حالا می‌خواهد یک ماهواره‌ی کوچک کیوب سَت ساخت شرکت نیراسپیس (NearSpace) را به فضا بفرستند. این ماهواره کوچک که آسگاردیا-1 نام دارد، قادر به ذخیره ۵۱۲ گیگابایت اطلاعات خصوصی در فضا است. جفری مانبر، مدیر عامل شرکت نانورکز، در جریان یک نشست خبری در هنگ‌کنگ گفت:

نخستین حضور کشور آسگاردیا در فضا، سال جاری خواهد بود.

آسگاردیا-1 به‌وسیله‌ی ناسا به فضا فرستاده خواهد شد. نانورکز یک شرکت خصوصی است که محصولات و خدمات تجاری برای استفاده در فضا می‌سازد. این شرکت توسعه‌دهنده ماهواره‌های مکعبی کوچک یا همان کیوب‌ست و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی ایستگاه فضایی بین‌المللی است. از جمله خدمات این شرکت خصوصی عبارتند از: بررسی ایمنی محموله‌های فضایی و دیگر نیازهای فنی ناسا. از این جهت می‌توان از رابطه خوب این شرکت با ناسا اطمینان داشت.

ایگور آشوربیلی

چالش‌های بی‌شمار پیش روی نخستین کشور فضایی جهان

با توجه به برخی قوانین موجود در مورد پرتاب ماهواره‌ها به فضا، ماهواره آسگاردیا-1 باید با کمک مالی چندین سازمان پرتاب شود؛ از جمله شرکت تحقیقات بین‌المللی هوافضایی متعلق به خود آشوربیلی. نگرانی‌های قانونی، سیاسی و اخلاقی، تنها یکی از مسائل بسیاری است که مانع به حقیقت پیوستن رؤیای آسگاردیا است. شاید اولین و مهم‌ترین چالش، مونتاژ یک فضاپیمای بزرگ است. رَم یاکو، یکی از اعضای هیئت مؤسسان آسگاردیا، قبلا به بیزنس اینسایدر گفته بود:

شروع کوچکی [با ماهواره‌ای کوچک] خواهیم داشت و سرانجام مردم به آنجا خواهند رفت و با توجه به قوانین و مقررات خاص (کشور آسگاردیا) در آنجا کار می‌کنند.

با توجه به اینکه شهروندان آینده‌ی آسگاردیا می‌خواهند در فضا زندگی کنند، این کشور باید به دنبال راهکارها و همچنین چالش‌های زندگی طولانی‌مدت در فضا باشد. به عقیده فضانوردان، انسان برای زندگی در فضا ساخته نشده است. به همین جهت است که اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به یک دوره خاص محدود می‌شود. علاوه بر این با در نظر گرفتن برخی سناریوهای غیر منتظره، حفظ نظم و اجرای درست قوانین به‌تنهایی می‌تواند چالش دیگری باشد.

منتقدان آسگاردیا به‌سادگی این طرح را بی‌معنی و غیر منطقی می‌دانند و بسیاری دیگر انتظار دارند که این پروژه به‌سرعت یا کمبود بودجه، نیروی انسانی و تخصصی به بن‌بست برسد. با این وجود، مقامات آسگاردیا تسلیم این منتقدان نشده‌اند. یاکو می‌گوید:

هرکسی که به دنبال ایده‌های بدیع و نو است، در ابتدا مورد تمسخر قرار می‌گیرد. اما چیزهای شگفت‌انگیز با ایده‌های دیوانه‌وار شروع شده‌اند و پس از مدتی، مفاهیم علمی تخیلی تبدیل به علم واقعی می‌شوند و آسگاردیا هم ایده‌ای است که تازه شروع شده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات