۳۱ مرداد: رسیدن ماشین جنگی آلمان به نزدیکی شهر لنینگراد

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۷۶ سال پیش در چنین روزی، ماشین جنگی آلمان نازی به نزدیکی شهر لنین‌گراد، یکی از نمادهای اتحاد جماهیر شوروی رسید تا زمینه‌ساز یکی از طولانی و وحشتناک‌ترین محاصره‌های تاریخ شود.
تبلیغات

۷۶ سال پیش در چنین روزی، (۲۲ آگوست سال ۱۹۴۱) ماشین جنگی آلمان بعد از شروع عملیات بارباروسا و نفوذ به خاک شوروی از جبهه‌ی شمال به نزدیکی شهر لنین‌گراد رسید. درگیری نیروهای آلمانی و ارتش سرخ با عقب‌نشینی نیروهای ارتش سرخ موجب آن شد تا محاصره شهر لنین‌گراد از ۸ سپتامبر سال ۱۹۴۱ آغاز گردد. محاصره‌ی مرگباری که تا ۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۴ و به عبارتی ۸۷۲ روز به طول انجامید. اشغال شهر لنین‌گراد یکی از ۳ هدف استراتژیک آلمان در عملیات بارباروسا بود که هدف اصلی ارتش شمال بر همین اساس شکل گرفته بود. این شهر در کنار بحث سمبولیک آن که پایتخت گذشته کشور روسیه بود و نام رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی بر آن نهاده شده بود، یکی از شهرهای اصلی صنعتی کشور نیز به‌حساب می‌آمد. در سال ۱۹۳۹، شهر لنین‌گراد به‌تنهایی ۱۱% از کل خروجی‌های صنعتی کشور شوروی را به خود اختصاص داده بود.بنابراین اشغال این شهر و بهره‌برداری از توان صنعتی آن، در کنار صدمه زدن به روحیه‌ی نیروهای شوروی می‌توانست به آلمان‌ها در جهت تأمین نیازهای جنگی کمک زیادی کند.

مقاله‌های مرتبط:

    ارتش گروه شمال آلمان در عملیات بارباروسا به فرماندهی فیلد مارشال ویلهلم ریتر فون لیب توانست در ۸ سپتامبر سال ۱۹۴۱ شهر لنین‌گراد را به محاصره خود درآورد؛ ولی با مقاومت شدید مردمی و نیروهای باقیمانده در شهر روبرو شد. فیلد مارشال فون لیب برنامه داشت تا به کمک ارتش چهارم زرهی آلمان صف‌های دفاعی شهر را در هم بشکند و شهر را به اشغال خود درآورد؛ ولی به دلیل مشکلاتی که در جبهه مرکزی و جنوبی برای ارتش آلمان ایجاد شده بود، آدولف هیتلر فرمان حرکت یگان‌های اصلی فیلد مارشال فون لیب را صادر کرد تا فشار بیشتری از جبهه‌ی شمال برای اشغال مسکو قبل از شروع زمستان وارد شود. در همین حال که ارتش اصلی گروه شمال به سمت مسکو شروع به حرکت کرد، شهر لنین‌گراد در محاصره نیروهای فنلاندی از شمال و نیروهای آلمانی از جنوب باقی ماند و هیچ‌گونه راه ترابری برای انتقال دارو و غذا به شهر باقی نماند. محاصره‌ی شهر لنین‌گراد ۲ سال و ۴ ماه و ۲ هفته و ۵ روز تا زمان عقب راندن نیروهای آلمانی و فنلاندی توسط ارتش سرخ به طول انجامید و در این مدت بزرگ‌ترین فجایع انسانی در این شهر به خاطر بیماری و قحطی به وقوع پیوست و جان میلیون‌ها انسان گرفته شد.

    دیگر رویدادهای مهم ۳۱ مرداد (۲۲ آگوست)

    ۱۷۸۷ -اولین آزمایش قایق بخار که توسط مخترعی به نام جان فیچ انجام شد

    ۱۸۸۶۵ - ثبت پتنت صابون مایع در ایالات متحده آمریکا

    ۱۹۰۲ - تأسیس کارخانه خودروسازی کادیلاک

    ۱۹۳۹ - ثبت پتنت اسپری آیروسل

    ۱۹۶۲ - حرکت اولین کشتی جهان به کمک انرژی هسته‌ای

    این مطلب در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات