عادت هایی برای پرورش خلاقیت و هوشمندی

پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
برای بازآفرینی و پرورش خلاقیت ذهنی خود، کافی است نکات کوچکی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار بدهید.
تبلیغات

ایده‌ها، سوخت بالقوه‌ی رشد و نوآوری شما در زندگی شخصی و کسب‌وکارتان هستند. ولی هنگامی‌که مخزن سوخت شما خالی باشد، به نظر نمی‌رسد که کسی بتواند آن را برایتان پر کند و هیچ ایستگاه سوخت‌رسانی هم سر راه شما نیست.

برخی از مردم فکر می‌کنند هنر و خلاقیت، موهبتی ذاتی است که به افراد معدودی اعطاشده است. بااین‌حال افراد پیروز و پیشرو، می‌دانند که این موضوع واقعیت ندارد.  

اگر می‌خواهید هوشمندتر و خلاق‌تر باشید، این ۷ عادت به شما کمک می‌کنند با نسخه‌ی بهتری از خودتان مواجه شوید:

ایده‌هایتان را به رشته‌ی تحریر درآورید

جیمز آلتوکر، نویسنده، سرمایه‌گذار و کارآفرین آمریکایی که بیش از ۲۰ شرکت مختلف را تأسیس کرده است، توصیه می‌کند روزانه ۱۰ ایده‌ی خود را، درباره‌ی هر موضوعی که دوست دارید بنویسید. نکته اینجاست که ذهنتان را محدود نکنید و در مورد مسائل به قضاوت ننشینید. اجازه دهید ذهنتان با آزادی به ایده‌ها فکر کند.

برای اینکه راحت‌تر باشید، می‌توانید هرروز یک تم خاص برای ایده‌هایتان داشته باشید. مثلاً امروز پروژه‌ها یا مطالعات آینده‌ی خود را تم اصلی ایده‌ها قرار دهید و فردا به راه‌های مختلف تأسیس اولین کافی‌شاپ متفاوت دنیا فکر کنید.

همان‌طور که عضلات ما برای تقویت و ورزیدگی به تمرین نیاز دارند، هوش و خلاقیت ما هم برای پرورش به ممارست نیاز دارد.

Unleash your inner explorer

گردشگر درونی خود را آزاد بگذارید

در شهر خودتان به گردشگری بپردازید و همه‌ی مناظر را ازنظر بگذرانید. مسیر رسیدن به مقاصد روزانه‌ی خود را تغییر دهید. از خیابان‌ها و کوچه‌هایی عبور کنید که تابه‌حال به آن‌ها توجه نکرده‌اید. ذهن خود را با نگاهی عمیق‌تر به اطرافتان، به چالش بکشید.

جولیا کامرون در کتاب «راه هنرمند» روش دیگری را برای آزاد کردن گردشگر درونی‌تان پیشنهاد می‌کند: در صورت ممکن از گالری هنرمندان دیدن کنید.

هدف این است که هر هفته، فعالیتی خاص را انجام دهید که شما را از کارتان دور می‌کند و مخازن سوخت خلاقیت شما را به‌طور طبیعی پر می‌کند.

 Become a voracious reader.

مشتاقانه کتاب بخوانید

همه‌ی نویسندگان، سخنرانان و متفکران بزرگ کسب‌وکار هم جایی به بن‌بست ذهنی می‌رسند. این همان نقطه‌ای است که جادو و افسون مطالعه، به کمک ما می‌آید.

مطالعه، دیدگاه‌ها مختلفی را پیش روی شما قرار می‌دهد. مشاهده‌ی نقطه‌نظرهای مختلف، یکی از اولین جرقه‌های توسعه و پیشرفت شخصی است.

Step outside your creative comfort zone

از منطقه‌ی امن همیشگی خود بیرون بیایید

برای ایجاد الهام و چالش‌های خلاقانه، تجربیات و سرگرمی‌های جدیدی را شروع کنید که کاملاً متفاوت از زمینه‌ی کاری و تفریحی همیشگی شما باشد. خودتان را در معرض مجموعه‌ی جدیدی از چشم‌اندازها قرار دهید، این امر باعث می‌شود تا در بازگشت به کار، حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشید و به مسائل از دریچه‌های جدیدی نگاه کنید.

با شرکت در فعالیت‌هایی که ذوق و خلاقیت شما را می‌طلبند، خود را با فرصت‌ها و تجربیات جدید آشنا سازید. راه دیگری که برای رسیدن به این هدف وجود دارد. گوش دادن به پادکست‌های مختلف با موضوعاتی که با آن‌ها آشنایی ندارید.

Exercise

ورزش کنید

بدن سالم به شما ذهن سالم‌تری می‌دهد که کارایی را بالا می‌برد. ورزش ذهنتان را از گرفتگی‌ها پاک می‌کند و استرس روزانه‌ی شما را کاهش می‌دهد. مهم نیست که چه نوع ورزشی را انتخاب کنید، مهم این است که از جای خود بلند شوید و بدنتان را شگفت‌زده کنید!

کمی لذت ببرید

اگر خودتان را برای خلاقیت بیشتر تحت‌فشار بگذارید، فقط به استرس و تنش بیشتری دچار می‌شوید که خودش را در نتایج جالبی نمایش نمی‌دهد. در عوض، در طول زمانی که مشغول به کارید، گاهی به خودتان فرصتی برای نفس کشیدن بدهید. نگران نباشید، دوباره به کارتان بازخواهید گشت!

در کنار این، شما به اندک زمانی برای استراحت و سرگرمی موردعلاقه‌تان نیاز دارید. پرداختن به کاری که نیاز به فعالیت کمی دارد اما دل‌خوشتان می‌کند، بر توانایی‌های ذهنی شما اثری شگفت‌آورتر از آن دارد که فکر می‌کنید.

 digital detox

از هیاهو دور شوید

نه‌فقط رسانه‌های اجتماعی، بلکه خانواده و دوستان و حتی دل‌مشغولی‌های ذهنی ما هم اغلب اوقات مزاحم تمرکز و کارکرد بهینه‌ی ما هستند. اگر آگاهانه تصمیم نگیرید که کارتان را اولویت اول خود قرار دهید، نمی‌توانید همه‌ی پتانسیل خود را به مرحله‌ی عمل برسانید. این دو نکته را به خاطر بسپارید:

استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مرور اخبار را به حداقل برسانید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به‌طور مداوم اخبار و اطلاعات را پیگیری می‌کنند، بی‌دلیل مغزتان را به پردازش افکاری وادار می‌کنید که کمکی به شما نخواهند کرد.

در یک دوره‌ی سم‌زدایی دیجیتال شرکت کنید. هفته‌ای یک‌بار به خودتان استراحت بدهید و ذهنتان را از تمام اثرات دنیای اینترنت پاک‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات