تعداد کاربران پولی اسپاتیفای از مرز ۶۰ میلیون نفر گذشت

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اسپاتیفای از پیشروان استریم موسیقی در دنیا است و حال تعداد کاربران پولی این سرویس از ۶۰ میلیون نفر بیشتر شده است.
تبلیغات

تمرکز زیاد اسپاتیفای بر موسیقی باعث شده است تا رشد این شرکت از سرویس موسیقی اپل بیشتر باشد. تعداد کاربران پولی اسپاتیفای تنها در سال گذشته ۲۰ میلیون نفر بیشتر شده است، در حالی‌که اپل موزیک بیش از یک و نیم سال برای جذب این تعداد کاربر وقت صرف کرده است. در حالی‌که سرویس استریم اپل موزیک تنها ۲۷ میلیون کاربر دارد، تعداد کاربران پولی اسپاتیفای از مرز ۶۰ میلیون نفر عبور کرده است.

توانایی اسپاتیفای در شتاب‌دادن به رشد خود با وجود رقابت شدید از طرف سرویس‌های دیگر نشان از برتری محصول و کاربران متعهدی است که این سرویس برای خود دست و پا کرده است.

سرویس اپل موزیک به کاربران سه ماه استفاده رایگان می‌دهد. این اپلیکیش به صورت پیش‌فرض روی آیفون نصب شده است و هزینه کلانی برای دسترسی انحصاری به آلبوم‌های برتر پرداخت می‌کند. این مزیت‌ها ممکن است برای طرفداران برخی خوانندگان خاص خوشایند باشد، اما اسپاتیفای هنوز هم انتخاب اول طرفداران پروپاقرص موسیقی است.

چند مورد باعث شده است که رشد اسپاتیفای به خوبی ادامه داشته باشد. اولین عامل معرفی پلی‌لیست Discover Weekly است. Discover Weekly پلی‌لیستی شخصی است که هر هفته آپدیت شده و به طرفداران موسیقی اجازه می‌دهد تا هنرمندان و آهنگ‌های جدید را پیدا کند. این پلی‌لیست تنها در سال اول ۴۰ میلیون مشتری پیدا کرده است و به دلیل همین موفقیت، اسپاتیفای پلی‌لیست Release Radar را که مختص کاربران ترک‌ است، عرضه کرد. موفقیت Discover Weekly باعث شد تا اپل موزیک و ساندکلاد این ویژگی را کپی کنند.

عامل دوم موفقیت اسپاتیفای، جذب هنرمندانی بود که به دلایل مختلف از این سرویس استفاده نمی‌کردند. اسپاتیفای در ابتدا به دلیل پول کمی که به هنرمندان پرداخت می‌کرد روی زبان‌ها افتاده بود، اما به مرور با افزایش تعداد کاربران پولی و غیرپولی، میزان پرداختی‌ها به هنرمندان افزایش یافت. پرداخت پول بیشتر و افزایش تعداد کاربران باعث شده است تا هنرمندانی مانند تیلور سویفت که در سال ۲۰۱۴ تمام موسیقی خود را از اسپاتیفای بیرون کشیده بود، دوباره به این سرویس برگردند. عرضه سهام باعث خواهد شد تا موقعیت اسپاتیفای در صنعت موسیقی تقویت شود و همچنین هنرمندان درخواهند یافت که اسپاتیفای آمده است تا بماند.

عامل سوم موفقیت اسپاتیفای، پشتیبانی اسپیکر هوشمند گوگل هوم از این سرویس است. اسپیکرهای هوشمند راهی جدید و جذاب برای گوش‌دادن به موسیقی هستند. اما اسپیکر هوشمند آمازون اکو تنها از سرویس موسیقی خود این شرکت پشتیبانی می‌کند، ولی گوگل هوم از اسپاتیفای نیز پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر سرویس اسپاتیفای روی گوگل هوم از سرویس موسیقی خود گوگل و پاندورا نیز محبوبیت بیشتری دارد. گوگل هوم اخیر از سرویس رایگان اسپاتیفای نیز پشتیبانی می‌کند. با عرضه هوم‌پاد اپل در چند ماه آینده، همکاری با گوگل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

البته همه اینها بدان معنا نیست که اسپاتیفای چالشی پیش رو ندارد. درآمد اسپاتیفای در سال گذشته با بیش از ۵۰ درصد افزایش به ۲.۹ میلیارد یورو رسید، اما ضرر و زیان نیز با افزایش پرداختی‌ها به هنرمندان و شرکت‌های پخش موسیقی، دو برابر شد.

اسپاتیفای همچنین در حال مذاکره با شرکت‌های پخش موسیقی بوده است تا بتواند پرداختی کمتری به این شرکت‌ها داشته باشد در عوض، اسپاتیفای موافقت کرده است تا برخی آلبوم‌ها را تنها در سرویس پولی عرضه کند. پس از یکسال مذاکرات فشرده، اسپاتیفای توانست با سونی و یونیورسال موزیک به توافق برسد. البته اسپاتیفای هنوز با وارنز موزیک که سومین ناشر بزرگ دنیا و ناشر آهنگ‌های اد شیران است، به توافق نرسیده است.

صنعت موسیقی در چندسال اخیر به سمت سرویس‌های پولی حرکت کرده است. در این سرویس کاربر با پرداخت ۱۰ دلار در ماه به مجموعه‌ای وسیع از موسیقی در سرویس‌هایی همچون اسپاتیفای و اپل موزیک دست پیدا می‌کند. این موضوع باعث شده است تا درآمد شرکت‌های نشر موسیقی پس از سال‌ها کاهش، افزایش پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات