اظهار نظر تیم کوک درباره حادثه شارلوتسویل: نفرت یک سرطان است و نباید شاهد آن باشیم

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در ادامه‌ی واکنش رهبران فناوری دنیا به رویدادهای شارلوتسویل، تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز در یک ایمیل به کارکنان خود، به بیان دیدگاه‌هایش در رابطه با این حادثه پرداخت.
تبلیغات

به دنبال تصمیم کمپانی اپل مبنی بر مسدود کردن اپل پی در وب‌سایت‌های ترویج‌دهنده‌ی نژادپرستی و گروه‌های افراطی، تیم کوک ایمیلی به تمام کارکنان اپل ارسال کرد و درباره‌ی رویدادهای غم‌انگیز شارلوتسویل به بیان دیدگاه‌هایش پرداخت.

در این ایمیل که در اختیار وب‌سایت 9to5mac قرار گرفته است، کوک به بیان اختلافاتش با رئیس‌جمهوری آمریکا می‌پردازد و علاوه بر این اعلام می‌کند که اپل مبلغی برای کمک به ترویج حمایت از برابری و مقابله با نفرت‌پراکنی در نظر گرفته است.

کوک نامه‌ی خود را با صحبت از اعتقاد والا به برابری در همه‌ی امور آغاز می‌کند و در ادامه می‌افزاید که حوادث اخیر به‌شدت وی را آشفته کرده است. کوک در بخش بعدی این نامه به بیان اختلاف‌نظرهایش با ترامپ می‌پردازد و اعلام می‌کند که هیچ برابری و مساواتی بین نژادپرستان و مخالفان آن‌ها وجود ندارد.

کوک، در بخش پایانی نامه‌اش می‌گوید اپل جداگانه مبلغ یک میلیون دلار به مرکز حقوقی Southern Poverty که یک سازمان دفاع از حقوق مدنی است و اتحادیه‌ی ضد افترا (Anti-Defamtion League) اهدا خواهد کرد. همچنین آیتونز به‌زودی تسهیلاتی برای پرداخت خیریه فراهم خواهد کرد.

متن کامل این ایمیل به شرح زیر است:

درست مثل بیشتر شما، برابری و مساوات در مرکز تمام باورها و ارزش‌های من قرار دارد. رویدادهای چند روز اخیر، به‌شدت مرا آشفته کرده و واکنش اغلب همکارانم نیز به این اتفاقات، ناراحتی، خشم و سردرگمی بوده است.آنچه در شارلوتسویل اتفاق افتاد در این کشور هیچ جایی ندارد. نفرت یک سرطان است و بی‌توجه همه چیز را سر راهش نابود می‌کند. پیشینیان ما، از این سرطان متأثر شده‌اند. تاریخ این را بارها به ما آموخته است؛ هم در ایالات متحده و هم در تمام کشورهای دنیا.ما نباید شاهد و ناظر چنین نفرت و تعصبی در کشورمان باشیم و باید در قبال آن شفاف و صریح باشیم. این مسئله در مورد چپ یا راست و محافظه‌کار یا لیبرال نیست؛ در مورد اخلاقیات و نجابت انسانی است. من مخالفت خود را با رئیس‌جمهور و هر شخص دیگری که معتقد به یکسان بودن موازین اخلاقی نژادپرستان با ضد نژادپرستان و مدافعان حقوق بشر است، ابراز می‌کنم. من کسانی را که با آرمان‌ها و ارزش‌های ما به‌عنوان یک آمریکایی مقابله می‌کنند، با مخالفان آن‌ها برابر نمی‌دانم.صرف نظر از دیدگاه‌های سیاسی، همه‌ باید در این نقطه با یکدیگر متحد باشیم که همه‌ی ما برابر هستیم. به‌عنوان یک شرکت، از طریق فعالیت‌هایمان، محصولاتمان و صدایمان، ما همیشه تلاش خواهیم کرد تا برابری و احترام را برای همه‌ی افراد تضمین کنیم. معتقدم که اپل به‌عنوان یک الگو رفتار کرده است و تلاش خواهیم کرد تا این موضوع ادامه داشته باشد. ما از ورود تمام افراد از هر شغل و پیشینه‌ای به فروشگاه‌های خود در سراسر جهان استقبال کرده‌ایم و به آن‌ها نشان داده‌ایم که اپل متشکل از همه‌ی افراد است. ما به افراد این توانایی را می‌دهیم تا دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند و خودشان را از طریق محصولات ما ابراز کنند.در پی رویداد‌های ناگوار و تنفرانگیز شارلوتسویل، ما کمک‌های خود را به سازمان‌هایی که برای رهایی کشورمان از نفرت تلاش می‌کنند، افزایش خواهیم داد. اپل در اقدامی خیرخواهانه، جداگانه یک میلیون دلار به مرکز حقوقی فقر جنوبی و اتحادیه‌ی ضد افترا کمک خواهد کرد. ما همچنین، برای اهدای کمک‌های کارکنان خود به این سازمان‌ها و گرو‌های حقوق بشری دیگر، از هم‌اکنون تا ۳۰ سپتامبر همکاری خواهیم کرد. در روزهای آینده، آیتونز روش‌هایی برای پیوستن آسان کاربران به ما در حمایت مستقیم از مرکز حقوقی فقر جنوبی ارائه خواهد کرد.دکتر مارتین لوتر کینگ می‌گوید: «زندگی‌ ما زمانی به پایان می‌رسد که در قبال مسائل مهم اطرافمان سکوت کنیم.» در نتیجه ما به بلند کردن صدایمان ادامه خواهیم داد. این روز‌ها، دوران تاریکی است؛ اما من همانند همیشه خوش‌بین خواهم بود که آینده روشن است. اپل می‌تواند و حتما نقش مهمی در ایجاد تغییرات مثبت بازی خواهد کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات