شاسی‌بلند هیدروژنی هیوندای، سال آینده عرضه می‌شود

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای که مدتی قبل، از شاسی‌بلند مفهومی FE رونمایی کرده بود، حالا از عرضه این خودرو در سال آینده خبر می‌دهد.
تبلیغات

اخیراً خودروهای هیدروژنی به اندازه‌ی خودروهای برقی در صدر اخبار نبوده‌اند؛ اما هنوز هم بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بر تولید این محصولات تمرکز می‌کنند. هیوندای با معرفی خودروی مفهومی FE در نمایشگاه ژنو، گوشه‌ای از برنامه‌های خود برای عرضه خودروهای هیدروژنی در سال آینده را نمایان کرد.

FE SUV

مبنای طراحی شاسی بلند جدید FE را سلول‌های سوخت هیدروژن تشکیل می‌دهند. هیوندای از سال ۲۰۱۳ عرضه خودروهای هیدوژنی را، البته به تعداد محدود، آغاز کرده است؛ حالا این شرکت می‌گوید که خودروی جدید، از تجربه‌های کسب شده در این مدت، استفاده خواهد کرد. این یعنی کارایی بالاتر، عملکرد بهتر و البته طی کردن مسافت بیشتر با یک بار سوخت‌گیری.

شاسی‌بلند FE در مقایسه با مدل قبلی ix35 (توسان) با ۱۲۰کیلووات (۱۶۱ اسب‌بخار)، حدود ۲۰ درصد قدرت بیشتر خواهد داشت. برخلاف ix35 که ۲ مخزن نابرابر هیدروژن دارد، در مدل جدید ۳ مخزن هم اندازه برای ذخیره هیدروژن کار گذاشته شده است. این مخزن‌ها روکش پلاستیکی جدیدی دارند که مقدار سوخت بیشتری در آن قرار می‌گیرد و ادعای هیوندای مبنی بر توانایی حرکت تا مسافت ۵۸۰ کیلومتر با یکبار سوخت‌گیری را ممکن می‌کند. سلول سوختی نیز با راندمان ۶۰ درصد کار می‌کند که ۶ درصد از ix35 بیشتر است.

FE SUV

افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند از عرضه این خودرو راضی خواهند بود؛ چرا که FE، در دمای منفی ۳۰ درجه سلسیوس (22- فارنهایت) هم استارت می‌خورد. در برنامه‌ی آزمایش جهانیِ هیوندای، ۲ مدل FE، در کوه‌های برفی استرالیا بدون مشکل آزمایش شدند. هیوندای می‌گوید که سلول‌های سوختی جدید، هزینه ساخت خودرو را نیز کاهش می‌دهند.

در مورد ظاهر خودرو، می‎توان گفت که چراغ‌های جلوی جدا شده مشابه مدل کُــنا است و نوار صاف رکاب، به گفته هیوندای، بیانگر پختگی و فناوری به‌روز است. دستگیره‌های براق درب، فضای جلو پنجره و فضای آیرودینامیکی ستون آخر بدنه، به منظور شکل آیرودینامیکی خودرو و برای کمک به مصرف سوخت بهتر استفاده شده‌اند.

FE SUV

در نمای داخلی خودرو، نمایشگرهای بیشتری گار گذاشته شده است و صندلی‌ها ترکیبی از پارچه و چرم هستند که راحت به نظر می‌رسند.

قیمت شاسی‌بلند FE هنوز اعلام نشده است اما هیوندای می‌گوید که این خودرو سال آینده در کره جنوبی عرضه خواهد شد؛ به فاصله‌ی کمی نیز شاهد عرضه FE در آمریکای شمالی و اروپا خواهیم بود. هیوندای به بازار دیگر کشورها، همچون چین، برای فروش خودروهای هیدروژنی امیدوار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات