ویکی‌لیکس یک راهنمای کاربری برای پروژه‌ CouchPotato سیا منتشر کرد

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ویکی‌لیکس در ادامه‌ی فاش کردن ابزار جاسوسی سیا، یک راهنمای کاربری برای یکی از ابزار جاسوسی مورد استفاده‌ی سیا به نام CouchPotato، منتشر کرده است.
تبلیغات

نظارت دولت‌ها یکی از مسائل پیچیده‌ای است که از زمان ظهور عصر دیجیتال با آن مواجه شده‌ایم. کمبود شفافیت از سوی سازمان‌های دولتی منجر به افزایش سازمان‌هایی مانند ویکی‌لیکس شده است. ویکی‌لیکس به عناوینی چون مخالف دولت‌ها، راوی اتفاقات ضد آمریکایی و عامل ایجاد بی‌نظمی منتسب شده؛ اما همچنان در حال فشا کردن اسرار محرمانه‌ی سیا است. آخرین مورد افشا توسط ویکی‌لیکس، یک راهنمای کاربری برای یکی از ابزار سازمان سیا به نام CouchPotato است.

CouchPotato یک ابزار کنترل‌شونده از راه دور است که امکان ضبط فایل‌های ویدیویی با فرمت RTSP / H.264 را از دوربین‌های تحت شبکه را فراهم می‌کند. با استفاده از CouchPotato می‌توان جریان ویدیوی یک دوربین را با فرمت ای‌وی‌آی (AVI) یا تصویرهایی با فرمت (JPG) از فریم‌هایی از تصاویر دوربین که به‌صورت قابل توجهی نسبت به فریم‌های قبلی تغییر یافته است جمع‌آوری کرد. سپس در این نرم‌افزار از پروتکل‌های FFmpeg و RSTP برای کدگذاری و کدگشایی این ویدیوها استفاده می‌شود.

برخلاف دیگر اسناد منتشرشده توسط ویکی‌لیکس که نسبتا قدیمی بودند، سند منتشرشده‌ی اخیر مربوط به ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ و درباره‌ی نسخه‌ی اولیه‌ی نرم‌افزار است. در این سند به نسخه‌های جدید‌تر این نرم‌افزار اشاره‌ای نشده است.

سازمان سیا با حذف ویژگی‌های غیر ضروری به‌علاوه‌ی کدک‌های مختلف صوتی و تصویری از نرم‌افزار FFmpeg، به استفاده از آن برای تولید محتوای ویدیویی و نظارتی خود روی آورده است. در همین حال PHASH که یک الگوریتم هش تصویر است، در تشخیص تغییر فریم‌ها نسبت به نمونه‌‌های پیشین خود به کار گرفته شده است.

این راهنمای کاربری از سه بخش تشکیل شده است که شامل مرور کلی، پیش‌نیازها و نحوه‌ی استفاده از این دستگاه می‌شود. این سند قویا توصیه می‌کند از فرآیندی که برای ثبات سیستم حیاتی است مانند service.exe، برای راه‌اندازی آن استفاده نکنید. چون ممکن است اطلاعات حافظه و فایل‌های در حال اجرای کامپیوتر را به بیرون درز بدهد. راهنمای کامل را در اینجا می‌توانید بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات