حالت هواپیما چیست و چه موقع باید از آن استفاده کرد

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
حالت هواپیما تنها مخصوص استفاده در سفرهایی هوایی نیست. از این قابلیت در زمان‌های متعدد دیگری نیز می‌توان بهره‌مند شد.
تبلیغات

در تمام گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های ساده و دیگر دستگاه‌های همراه، گزینه‌ای به نام حالت هواپیما (Airpalne mode) یا حالت پرواز وجود دارد. کارکرد این گزینه خاموش کردن بلوتوث، وای‌فای، شبکه‌ی موبایل و اتصالات داده‌ی دستگاه همراه شما است. علت استفاده از حالت هواپیما این است که اتصالات یادشده می‌توانند کارکرد سنسورهای مختلف و تجهیزات موجود در هواپیماهای مسافربری یا تجاری را دچار اختلال کنند.

دسترسی به این گزینه و فعال کردن آن در گوشی‌های هوشمند ازطریق تنظیمات قابل انجام است. پس از فعال شدن، آیکون آن را می‌توانید در نوار اعلان‌ها در قسمت بالای نمایشگر گوشی مشاهده کنید. قاعدتا زمانی‌که سوار هواپیما می‌شوید، پیش از پرواز باید آن را فعال کنید.

گاهی اوقات، تفاوت‌هایی جزئی در کارکرد حالت هواپیما بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد؛ اما هدف اصلی آن، همیشه قطع اتصالات داده و صدای شبکه‌ی موبایل است. اگر این گزینه را در آیفون، آیپد، آیپاد یا ساعت اپل فعال کنید. اتصالات وای‌فای و بلوتوث نیز قطع می‌شود.

با وجود فعال بودن حالت هواپیما، همچنان می‌توانید از برخی اپلیکیشن‌های خود و بازی‌ها استفاده کنید؛ با دوربین گوشی عکس‌برداری کنید و فایل‌های آهنگ و ویدئوهای ذخیره‌شده روی حافظه‌ی داخلی را پخش کنید.

استفاده از بلوتوث و وای‌فای

سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا،  در سال ۲۰۱۳ آیین‌نامه‌های داخلی خود را به‌روزرسانی کرد تا از این طریق میزان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی شخصی را افزایش دهد. بدین مفهوم که می‌توانید از این پس در پروازهای خود، از بلوتوث برای اتصال به دستگاه‌هایی نظیر هدفون‌ بی‌سیم استفاده کنید. علاوه‌بر این در صورت مجهز بودن پرواز به وای‌فای، می‌توانید از آن نیز استفاده کنید.

خوشبختانه امکان روشن کردن بلوتوث و وای‌فای بدون خارج شدن از حالت هواپیما وجود دارد. برای انجام آن در دستگاه‌های اندرویدی، می‌توانید ازطریق پایین آوردن نوار اعلان و تنظیمات سریع یا مرکز کنترل در دستگاه‌های مجهز به iOS، اقدام به روشن کردن بلوتوث کنید.

بااین‌حال قوانین خطوط هواپیمایی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ در نتیجه پیش از استفاده از اتصالات گوشی خود در هواپیما، بهتر است از قوانین داخلی آن پرواز مطلع شوید.

کاربردهای دیگر حالت هواپیما

اکنون که کاربرد حالت هواپیما را می‌دانید، بد نیست اشاره کنیم که این گزینه در مواقع دیگری غیر از پرواز نیز به کار می‌آید. اگر با اتصالات گوشی همراه خود و دریافت سیگنال با مشکل مواجه شده‌اید، خاموش و روشن کردن حالت هواپیما، گاهی اوقات می‌تواند مفید واقع شود.

این ویژگی همچنین در زمان‌هایی که تمایلی به دریافت اعلان‌ ندارید، مثل زمان رفتن به رختخواب، می‌تواند به کار بیاید. در این صورت هیچ پیام، ایمیل یا تماسی دریافت نخواهید کرد؛ البته هشدارها همچنان کار می‌کنند. علاوه‌بر این، فعال کردن حالت هواپیما زمانی‌که در انتظار تماس یا پیامی نیستید، یکی از راه‌های کاهش مصرف باتری محسوب می‌شود. فعال بودن این گزینه، سرعت شارژ گوشی را نیز تا حدودی تسریع می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات